Blender 2.63

Blender 2.63

    przez -
    4 283
    Blender
    Blender Foundation i deweloperzy ogłosili wydanie Blender 2.63. Jest to aplikacja do modelowania i renderowania obrazów oraz animacji trójwymiarowych o niekonwencjonalnym interfejsie użytkownika. Umożliwia także tworzenie prezentacji interaktywnych (np. gier) na własnym silniku graficznym (istnieje osobny program pozwalający uruchamiać takie prezentacje).

    Dodano pełne wsparcie dla figur wielobocznych, znanych jako N-gons. BMesh (to przepisany sposób przechowywania danych w pamięci) dodaje przepisane od nowa narzędzia, takie jak Dissolve, Inset, Bevel i inne. Narzędzia Knife, Subdivide i Rip zostały zaktualizowane, w celu ulepszenia obsługi wielokątów. Modelowanie w Blenderze stało się bardziej elastyczne, dzięki użyciu N-gons. Dla siatek 3D aktualnie są wspierane face o dowolnej ilości kątów, ze względu na przechowywanie danych w blenderze i to, że face to była struktura, która przyjmowała 3 lub 4 wierzchołki (tak jak większość formatów plików 3D).

    Renderer Cycles otrzymał wsparcie dla kamer panoramicznych i sferycznych map środowiskowych. Edytor filmów wspiera klipy w sekwencerze, a wersja na Linuksa otrzymała obsługę przeciągnij i upuść, podczas pracy z zewnętrznymi aplikacjami. Poprawiono ponad 150 błędów.

    • pijaczek

      O silniku gier w blenderze szkoda wspominać, bo jest taki jakby go nie było.

      Nie rozumiem co w interface blendera 2.5 i 2.6 jest niekonwencjonalnego – niekonwencjonalny interface był w 2.4x i wcześniejszych, ale teraz jest już bardzo konwencjonalny (co wielu grafikom się nie podoba).

      BMesh to przepisany sposób przechowywania danych w pamięci i doszły nowe narzędzia… które już były w 2.4x (bevel i inne), ale ze względu na zmiany w przechowywaniu danych musiały być napisane od nowa.
      Ngony to tak przy okazji są i nie wszyscy są zadowoleni, że one są, bo uprzykrza to modelowanie kiedy cięcie nożem (knife) robi ngony, a chcemy model przenieść do innego programu, sprzedawać go w formie edytowalnej lub renderować w zewnętrznym programie – ngony są nieprecyzyjne i zależnie jak dany program robi triangulację (a musi to robić, bo karta graficzna czy renderery operują tylko na trójkątach czyli na jedynym wielokącie którego wszystkie wierzchołki zawsze leżą na jednej płaszczyźnie) to model będzie wyglądał zupełnie inaczej. Ofc ngony czasami się przydają, ale więcej z nimi problemów niż pożytku, bo i tak każdy grafik stara się robić siatkę złożoną tylko z czworokątów i ewentualnie trójkątów.

      "Dla siatek 3D wspierane są aktualnie trójkąty i czworokąty, ponieważ przy innych były odczuwalne spowolnienia programu,"
      WTF? Aktualnie są wspierane face o dowolnej ilości kątów, a wcześniej tylko trójkąty i czworokąty nie ze względu na wydajność (bo to nie ma nic do rzeczy), a przechowywanie danych w blenderze i to, że face to była struktura, która przyjmowała 3 lub 4 wierzchołki (tak jak większość formatów plików 3D).

      Systemowy renderer to niefortunna nazwa, bo co oznacza to "systemowy"? Ciężko mówić tu nawet o wbudowanym rendererze, bo to sugeruje, że mowa o Blender Internal, a tu mowa o alternatywnym powstającym rendererze Cycles i optymalnie napisać "Renderer Cycles". Podobnie drażni wzrok "lustrzanych tekstur w kształcie kul" jako opis wsparcia dla sphare map (sferyczne mapy środowiskowe).

      • Jeżeli mógłbyś jakoś pomóc w tłumaczeniach Blendera na nasz portal przy każdej nowej wersji to z miłą chęcią będziemy umieszczać newsy pod Twoim imieniem i nazwiskiem :)

      • pijaczek

        Nie mam czasu, tym bardziej, że program zasługuje na dobre i długie newsy, a tu je publikować to trochę bezsens, bo nie ma tu wielu użytkowników blendera, a Ci którzy go używają wiedzą o wydaniu znacznie wcześniej i wiedzą nawet co będzie nowego w następnej wersji i prawdopodobnie co będzie za 2 wersje z blendernation.com, irca lub listy dyskusyjnej.

      • Dzięki za sugestie. Już poprawiłem newsa :)