Blender 2.67 z narzędziami do druku 3D i Python nodes

Blender 2.67 z narzędziami do druku 3D i Python nodes

    przez -
    6 866
    Blender
    Na oficjalnej stronie Blender Foundation zawitała wiadomość o wydaniu długo wyczekiwanej wersji Blender 2.67, która wcieliła w główną gałąź projektu wiele nowości, między innymi narzędzia do druku 3D, usprawnienia Cycles, nie-fotorealistyczny renderer Freestyle do rysowania konturów, Python nodes i wiele innych nowości.

    Najnowsza odsłona Blendera jest wielkim krokiem w kierunku zdobywającego ostatnio popularność i ogólną dostępność druku 3D. Pomóc w projektowaniu i przygotowywaniu modeli 3D do druku ma rozszerzenie o nazwie 3D Printing Toolbox. Narzędzie te pozwala oszacować objętość i pole bryły, a także zweryfikować poprawność siatki pod kątem dziur, zbyt nachylonych powierzchni, zbyt małej grubości, ostrości krawędzi, a także wyeksportować ją bezpośrednio do siatki w formacie stl, obsługiwanym przez oprogramowanie drukarek 3d. Dodatkowo w projektowaniu siatek pomagać ma narzędzie 3D Ruler, które służy do wyznaczania odległości oraz kątów w przestrzeni.

    Wsparcie dla druku 3D to jednak nie wszystko. Najnowsza wersja wnosi również wiele usprawnień i nowości do renderera Cycles, między innymi optymalizacje node’ów (Cycles nie oblicza już gałęzi, które nie mają wpływu na końcowy fragment materiału) oraz długo wyczekiwany materiał Subsurface Scattering – materiał częściowo rozpraszający światło “pod sobą”. Obie nowości zostały uwzględnione w najnowszej wersji popularnego uniwersalnego presetu materiału Ubershader, który obsługuje już materiał SSS a optymalizacja Node’ów oszczędza czas jego kompilacji i obliczania.

    Freestyle pozwala na rysowanie konturów wokół obiektów i krawędzi pozwalając na łatwe tworzenie kreskówek oraz technicznych grafik takich jak np. blueprinty lub przypominające szkice ołówkowe bazgroły.

    Python nodes to wciąż młode API do tworzenia własnych modyfikatorów i nie tylko przy pomocy edytora node’ów. Jest to również narzędzie ułatwiające pisanie exporterów, obecnie przy pomocy Python nodes tworzony jest edytor materiałów dla LuxRender dający podobne możliwości jak edytor materiałów Cycles.

    Teksturowanie staje się łatwiejsze dzięki Stencil Texture, który pozwala łatwiej nałożyć na model konkretny obraz (np zdjęcie) i użyć go jako koloru malowania tekstury, bez konieczności używania jak dotąd zewnętrznego edytora grafiki. Technika ta ułatwia teksturowanie na niezbyt wygodnie zmapowanych siatkach. Kopa wydajnościowego dostał też system Motion Trackingu, moduł Tripod Solver został przepisany od nowa, a sama analiza powiązań zyskała wsparcie współbieżności.