Direct3D 10/11 natywnie dla Linuksa

Direct3D 10/11 natywnie dla Linuksa

    przez -
    11 487
    directx
    Luca Barbieri ogłosił wprowadzenie do biblioteki Gallium3D wstępnej obsługi API Direct3D 10/11. Jak twierdzi Luca, jest to dopiero szczątkowa implementacja, ale możliwe jest uruchamianie kilku prostych testów teksturujących pod Linuksem. Warto zaznaczyć, iż nie jest to konwertowanie Direct3D do formatu OpenGL, jak to robi Wine, ale natywna implementacja Gallium3D i bezpośrednie odwołania TGSI (Tungsten Graphics Shader Infrastructure) do sterowników graficznych i sprzętu.

    Dzięki architekturze Gallium3D, wsparcie dla Direct3D będzie wolne i otwarte dla wszystkich sterowników z minimalnym wysiłkiem pracy nad nimi. Główna część polega na tym, aby można było łatwo implementować wiele API przy pomocy Gallium, zamiast męczyć się skomplikowanym kodem OpenGL. Druga część polega na uruchamianiu gier pisanych pod Windows, na Linuksie pod Wine.

    Jeszcze jednym celem jest zapewnienie alternatywy dla OpenGL w programowaniu graficznym na systemach innych, niż Windows. API Direct3D 10/11, jak dobrze i czysto zaprojektowane od zera, jest zdecydowanie lepsze, niż OpenGL, i może być wspierane przez mniejszą ilość kodu i czasu projektowania.

    Dopisanie do Mesa 3D całości wymagało około 26 tysięcy linijek kodu. Warto nadmienić, że biblioteka Gallium3D została napisana przez VMware, firmę znaną z produkcji oprogramowania do wirtualizacji i pierwotnie nie była ona otwarto-źródłowa. Teraz wielu dziękuję za taki gest ze strony VMware, bo skróciło to czas pracy, jak i dało ogromne możliwości.

    Podobne artykuły