ETC2 dodane do głównej linii rozwojowej Mesa

ETC2 dodane do głównej linii rozwojowej Mesa

    przez -
    4 235
    GNU - logo
    Intel dodał do głównego kodu rozwojowego Mesa, serię łatek włączających wsparcie dla ETC2. Ericsson Texture Compression został zaprojektowany ponad dekadę temu, bazując na algorytmie kompresji tekstur PACKMAN dla urządzeń mobilnych. ETC1 zapewniał 6 krotnie lepszą kompresję 24 bitowych danych RGB, ale nie posiadał wsparcie kanału alfa. ETC2 jest natomiast kolejną wersją, która posiada wsparcie dla pikseli alfa oraz tekstur R-/RG1-. Zmniejsza to zużycie szyny danych, ponieważ do pamięci ładowane są mniejszej wielkości tekstury, a dodatkowo tańsze jest przesyłanie danych przez sieć.

    ETC1 było dostępne w systemie Android 2.2-Froyo i wyższych, jednakże jego limity skłoniły do wypuszczenia ETC2, które jest 1.0dB lepsze od poprzednika, 0.8dB lepsze niż S3TC/DXTC, a także 1.6dB wydajniejsze od PVR-TC.

    Ericsson Texture Compression 2 jest częścią specyfikacji OpenGL ES 3.0 oraz OpenGL 4.3, nie posiada żadnych patentów i aktualnie współpracuje jedynie ze sprzętem Intela. Nie jest dostępne niestety dekodowanie sprzętowe, przez co tekstury są przerabiane programowania i przechowywane w odpowiednio nieskompresowanym formacie Mesa.

    Poważnym konkurentem ETC2 jest ASTC – Adaptive Scalable Texture Compression, które okazuje się być najbardziej zaawansowaną metodą kompresji na rynku, przewyższającą nawet wspomniany dzisiaj algorytm.

    • Michał Głowienka

      Skąd masz te dane?

      • Tzn. chodzi ci o źródło? Zapomniałem o nim. Już dodałem :)

      • asdf

        Ostatnio coś często autorzy zapominają o źródłach, ale na pewno jest to czysty zbieg okoliczności, prawda?