GNOME Shell może działać bez akceleracji 3D

GNOME Shell może działać bez akceleracji 3D

    przez -
    11 636
    GNOME
    Programista Red Hata – Adam Jackson, który pracuje obecnie dla projektów Fedora i X.Org, dokonał kilku zmian w kodzie rozwojowym, pozwalających na uruchomienie GNOME Shell z efektami graficznymi bez akceleracji 3D. Jak zapewne jest nam wiadome, GNOME Shell do swojego działania wykorzystuje menedżera okien Metacity, i narzędzie Clutter zapewniające efekty graficzne, który wymaga aby sterowniki graficzne posiadały wsparcie akceleracji 3D. Jeżeli takowej nie ma, to środowiska przełącza się automatycznie w tryb 2D. Dużym plusem jest również uniwersalność tego rozwiązania, ponieważ powinno ono działać bez problemów z innymi środowiskami graficznymi, czy menedżerami okien.

    GNOME Shell - software rendering

    Całość polega na użyciu sterownika llvmpipe, części Mesa 3D który wykonuje zadania głównego procesora, zapewniając odpowiednie obliczenia, które normalnie powinien wykonywać procesor graficzny. Dla gier 3D jest to oczywiście za wolne, nawet przy użyciu wielordzeniowości, wielozadaniowości, czy instrukcji SSE2, SSE3, czy SSE4. Jednakże GNOME Shell jest znacznie bardziej oszczędny w wykorzystaniu efektów graficznych. Na wielu komputerach i systemach zwirtualizowanych za pomocą KVM, wydajność llvmpipe jest odpowiednia dla GNOME Shell, co pozwala pracować płynnie. Technologia jest jeszcze w początkowej fazie rozwoju i nie została zoptymalizowana pod jądro Linux, Mesa 3D, X.Org i Gnome.

    Dzięki takiej technologii możliwe stanie się uruchamianie na maszynach wirtualnych, czy przy pomocy sterowników graficznych VESA prostych efektów graficznych, które aktualnie potrzebują akceleracji 3D. Na stronie dla Fedory 17, która ma zostać wydana w maju przyszłego roku, możemy zobaczyć wstępny szkic, dotyczący implementacji owej technologii.