GNU Octave 3.8 z interfejsem graficznym i użyciem grafiki OpenGL

GNU Octave 3.8 z interfejsem graficznym i użyciem grafiki OpenGL

przez -
12 641

Ogłoszono wydanie GNU Octave 3.8, wysokopoziomowego języka programowania do przeprowadzania obliczeń numerycznych. Aplikacja jest w sporej większości zgodna z MATLABem, a od tej wersji Octave posiada swój własny interfejs graficzny. GUI nie jest jednakże jeszcze dopracowane i dopiero w następnym wydaniu twórcy planują je włączyć domyślnie. Nowa wersja używa teraz grafiki OpenGL w połączeniu z widżetami FLTK.

GNUplot jest używane w zastępstwie, jeżeli nie jest dostępna obsługa OpenGL lub FLTK w narzędziach graficznych. Dodano wsparcie dla zagnieżdżonych funkcji z pewnymi ograniczeniami, które czynią je kompatybilne z MATLABem. Pojawiła się ograniczona obsługa wyjątków, nowe wyrażenia regularne, parser TeX dla narzędzia FLTK, przebudowano wiele m-plików, przepisano funkcje i naprawiono sporo błędów.

  • kliput

    Jeśli ktoś poszukuje GUI na teraz to QtOctave daje radę.

    • Lacky

      Odradzam za to DomainMath IDE. Na Politechnice Poznańskiej wykładowcy polecali je jako dobry zamiennik dla Matlaba, ale pewnie tylko gdzieś coś przeczytali, a sami do końca nie sprawdzili (ewentualnie sprawdzali tak dawno, że nie wiedzą jak to obecnie wygląda). Otóż owe GUI za Chiny ludowe nie chcę współpracować z obecnymi wersjami Octave. Przy próbie odpalenia przykładowego skryptu sypało jakimś bezsensownymi komunikatami o błędzie w kodzie podczas, gdy ten sam kod odpalony ręcznie z Octave z konsoli wykonał się bez najmniejszego problemu.

    • gość

      QtOctave nie jest aktualizowane od 2009, ale ma całkiem niezłą użyteczność. Przypomina IDE Matlaba w wersji koło 2007. Używam na co dzień. Ciekawe jak będzie z GUI 3.8.

  • Kaleson

    Jestem ciekaw jak długo wersja oparta na toolkicie FLTK będzie aktualna w świetle nadchodzącego Waylanda.

    • sprae

      Najpierw trzeba się doczekać tego Waylanda. Skoro jest mniej wydajny niż Xy to po co to wprowadzać?

    • Kaleson

      Mniej wydajny? Na jakiej podstawie tak rzeczesz, w sumie to offtop w stosunku do octave ale masz miarodajnego benchbarka?

    • sprae

      Na tej podstawie, że Xonotic natywnie chodzi wolniej na Wayland niż na Xorg.

    • herr

      Jak powszechnie wiadomo, gry 3D całkowicie pomijają xorg. Z tego co mówisz wynika, że najwyraźniej sterownik użyty do testu z waylandem jest mniej wydajny. Co w sumie nie jest aż takie zaskakujące: obecnie OpenGL na linux jest związane z GLX, a GLX z X. Wayland wymaga więc OpenGL ES.

      W związku z tym daj link do benchmarków, a może będzie to mniej tajemnicze. ;-)

    • herr

      Dobra, poszukałem, i mam: http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=fedora20_wayland_preview&num=2

      Innymi słowy nie “natywnie”, a “XWayland”.

    • Kaleson

      Haha, dobre. Ludzie, zastanawiajcie się dwa razy po wyciągnięciu głupich wniosków, czy chcecie je potem publikować.