Unity 3D jest dostępny na Linuksa już od ponad roku, wciąż jednak doskwiera nam brak wielu dodatków, w tym między innymi wtyczki Unity Web Player umożliwiającej odtwarzanie gier wideo bezpośrednio w przeglądarce.

Jak to z naszą społecznością bywa, jak tylko było to możliwe, tak szybko pojawiła się pomoc. Niemieccy programiści zrzeszeni w grupie FDS-Team przygotowali dla nas wtyczkę Pipelight, która na początku miała być protezą dla niedostępnej na Linuksie technologii Silverlight. Z czasem jednak zainteresowanie projektem wzrosło i zawartość pierwotnej wtyczki znalazła się w pakiecie pipelight-multi, niosącym również wsparcie dla najnowszej wersji Flash (przyp. Adobe w nowszych wersjach wycofało się z Linuksa), nieco archaicznego, aczkolwiek wciąż niedostępnego dla nas Shockwave i kluczowego w tym artykule Unity 3D.

Podobnie jak w przypadku innych wtyczek z pakietu Pipelight, rozwiązanie opiera się o Wine i nie jest skuteczne w stu procentach. Tak jak dodatki nie obsługują niektórych stron z VOD opartym o Silverlight, tak samo niektóre serwisy z grami sprawiają nam wiele trudności. Warto jednak spróbować, zwłaszcza jeśli Wy lub Wasze pociechy lubicie sobie czasem pograć.

Instalacja w Ubuntu

Aktualne dla Ubuntu 10.04 LTS i Ubuntu 12.04 wzwyż.

sudo add-apt-repository ppa:pipelight/stable
sudo apt-get update
sudo apt-get install pipelight-multi

Instalacja w Arch

yaourt -S pipelight

Instalacja w Debianie

Aktualne dla gałęzi Wheezy, Jessie i Sid.

sudo dpkg --add-architecture i386
wget http://download.opensuse.org/repositories/home:/DarkPlayer:/Pipelight/Debian_7.0/Release.key
sudo apt-key add Release.key
apt-get update

W przypadku Jessie i Sid będą również potrzebne pakiety audio i wideo Nie jestem pewien, czy niektóre z gier tego wymagają, czy jest to jedynie niezbędnik dla Silverlight. Bądź co bądź, warto się wyposażyć.

Dla Jessie:

apt-get install libjack0:i386

Dla Sid:

apt-get install libasound2-plugins:i386 libavcodec54:i386

i na koniec dla wszystkich wersji:

apt-get install pipelight-multi

Instalacja w OpenSUSE

zypper ar --refresh http://download.opensuse.org/repositories/home:/rbos:/pipelight/<openSUSE version>/home:rbos:pipelight.repo
zypper ref
zypper install pipelight

Instalacja w SteamOS

sudo dpkg --add-architecture i386
wget http://download.opensuse.org/repositories/home:/DarkPlayer:/Pipelight/SteamOS/Release.key
sudo apt-key add Release.key
echo "deb http://download.opensuse.org/repositories/home:/DarkPlayer:/Pipelight/SteamOS/ ./" | sudo tee /etc/apt/sources.list.d/pipelight.list
sudo apt-get update
sudo apt-get -o Dpkg::Options::="--force-overwrite" install pipelight-multi

Po zainstalowaniu dodatku należy włączyć obsługę Unity3D, niezależnie od używanej dystrybucji poleceniem:

sudo pipelight-plugin --enable unity3d

Wedle życzenia możecie włączyć także inne technologie, zastępując unity3d nazwą innej wtyczki, np. silverlight, flash itd.

Użytkownicy pozostałych dystrybucji wskazówki znajdą na oficjalnej stronie projektu.

Wskazówka:
Niektóre ze stron wykrywają system operacyjny i przeglądarkę po naszym user agencie. Czasami więc niezbędne będzie korzystanie z dodatków zmieniających ten kłopotliwy wiersz, tzw. User-Agent Switcher. W przypadku przeglądarki Google Chrome polecam Chrome UA Spoofer.

Końcowy efekt:
Unity Web Player

  • Vatri

    Na razie projekt nadaję się tylko do testów;] Po instalacji tego dodatku przeglądarka lubi się sypać. Jeśli chodzi o Silverlight, to void tvp działa poprawnie. TVN Player niestety nie. Trzeba dać projektowi jeszcze trochę czasu, a na razie zostaję z xbmc + wtyczki;]

    • Sebastian

      TVP to trzeba kopnąć w d. zanim abonament będzie obowiązkowy dla wszystkich. Jak ma to być publiczne to niech będzie również dostępne dla wszystkich.

    • Przeciekają hipokryzją, ale cóż, trzeba kogoś, kto chciałby i był w stanie coś z tym zrobić, choćby nagłaśniając temat i forsując jakąś petycję, byle nie internetową bo wiadomo jak to z nimi bywa. Narzekać możemy ale w razie działania z reguły chętnych brak.

      Jak można ściągać abonament tlumacząc to dobrem publicznym i jednocześnie stosować DRM dla swoich treści. Nic tylko czekać, aż każą sobie płacić za te ich marne produkcje. Zresztą oni technologicznie zawsze byli w tyle, pewnie jakaś firma wujka siostrzeńca kuzyna gdzieś tam sobie z faktur poodliczała trochę grosza i tak to się kręci..

  • Ikona wpisu zmieniona, trolololo :D