Dzień 1

Klasyczne gry wczoraj i dziś

Tomasz Cieślewicz
W PRLu, w latach 80. rozpoczął się bum komputerów domowych (tzw. mikrokomputerów) i gier. Założono pierwsze giełdy komputerowe oraz pierwsze czasopisma jak Bajtek (1985), z za tzw. “żelaznej kurtyny” przedostawały się do nas komputery, oprogramowanie i urządzenia, które w krajach zachodnich miały już ugruntowaną pozycję rynkową. Do nas musiały być przemycane, w tym również przez wysokich urzędników państwowych, którzy na co dzień oficjalnie zapewniali, że to “zgniły zachód”;) Z perspektywy najmiodniejszych gier przypomnę i przeanalizuję wszystko to co przyciągało nas wtedy do nowego, rodzącego się medium. [Opcja: Gry zaprezentuję na oryginalnym komputerze, w które będzie można zagrać podczas pokazu]. Zarysowane będą również dalsze losy gier, autorów i komputerów.

Dzień 2

Domowy superkomputer” czyli jak uruchomić Intel Xeon Phi (~61 cores) pod Linuxem

Marek Sroczyński
Przy obecnej cenie koprocesorów z rodziny Xeon Phi warto pokusić się o własny “domowy superkomputer”. Przedstawię jak dobrać odpowiedni hardware (płyta główna, chłodzenie) pod instalację Xeona Phi pod Linux’em. Pokażę również jakie oprogramowanie należy zainstalować oraz jak skonfigurować Linux’a jako system Host dla Xeona Phi. Zobaczymy co piszczy w Linux’ie zainstalowanym na samym koprocesorze.

Mój smartphone moją twierdzą! – a USB otwartą bramą…

Krzysztof Opasiak
Szacuje się, że ponad 65% ludzkości używa telefonów komórkowych. Znaczna część z nich pracuje pod kontrolą systemów oparty o jądro Linuksa. Często przechowujemy na nich prywatne zdjęcia, notatki, hasła do kont bankowych czy portali społecznościowych. Producenci prześcigają się w rozmiarach wyświetlaczy, ilości pamięci RAM czy smukłości, jednak często zapominają o bardzo ważnym aspekcie jakim jest bezpieczeństwo. Przecież nikt z nas nie chce stracić swoich haseł czy udostępniać prywatnych zdjęć całemu krajowi. Ludzkość zdążyła się już przyzwyczaić do ładowania swoich telefonów poprzez złącze USB, jednak czy ktokolwiek zastanawia się co tak na prawdę dzieje się “na kablu” podczas takiego „ładowania”?
Prezentacja podzielona jest na dwie części. Pierwsza z nich przedstawia jak możemy nieświadomie udostępnić nasze dane zupełnie obcemu urządzeniu. Druga części prezentacji to rozważania o tym co mały i z pozoru niewinny smartphone może zrobić naszemu potężnemu komputerowi (z Linuksem). Każda z części zawiera demo, omówienie zasady działania oraz możliwości obrony przed prezentowanym zagrożeniem.

Wojna w Internecie. Jest gorzej niż myślisz!

Marek Zibrow, Robert Partyka
Internet jak niemal każdy obszar ludzkiej działalności jest, niestety, także miejscem konfliktów. Konflikty te toczą się pomiędzy osobami, organizacjami a także państwami. Ze względu na coraz większą rolę Internetu w globalnej gospodarce a także jego wagę jako swego rodzaju informacyjnego krwioobiegu ludzkości, różne siły próbują narzucić swoje zasady, zdestabilizować konkurentów, poznać ich sekrety lub… zniszczyć! Jak się to dzieje i jak się przed tym bronić? Poznajcie kilka szokujących faktów. Być może Ty i Twoje dane jesteście obiektami zainteresowania lub, co gorsza, wykorzystania przez nie zawsze przyjazne podmioty?

Jedna dystrybucja Linuksa dla komputerów, samochodów i lodówek – Tizen Common.

Paweł Wieczorek, Sebastian Rutka
Według najświeższych danych serwisu DistroWatch.com, obecnie aktywnie rozwijanych jest aż 278 dystrybucji Linuksa. Rozdrobnienie często utrudnia, a czasem nawet uniemożliwia ich dynamiczny rozwój. Podczas prezentacji zostanie przedstawione rozwiązanie tego problemu wykorzystywane w dystrybucji Tizen. Przybliżona zostanie geneza projektu Tizen Common i jego rola w utrzymaniu spójności platformy. Słuchacze poznają także proces wyboru elementów wchodzących w skład wspólnej bazy dla dystrybucji oraz metody tworzenia i testowania obrazów dla urządzeń docelowych.

APKZ – Automatyczne Przywracanie Kopii Zapasowych

Grzegorz Szymczykiewicz
Większość ludzi tworzy kopie zapasowe ważnych systemów, lecz nie wszyscy testują, czy kopie te pozwalają na odtworzenie pełnego systemu po awarii. Przedstawię nasze rozwiązanie: w pełni automatyczne testowanie przydatności wykonywanych przez nas kopii zapasowych. Bez zaawansowanego oprogramowania firm trzecich – tylko Linux, Bash, OpenSource…

Wirtualizacja bez macierzy? Żaden problem.

Dariusz Puchalak
Do wirtualizacji pod Linuksem zdążyliśmy się przyzwyczaić i ją używamy. Mimo to często myślimy starymi kategoriami jeśli chodzi o współdzielone zasoby dyskowe. A to jest jeden z kluczowych elementów wirtualizacji. 3 technologie – GlusterFS, Sheepdog, Ceph – którymi można zastąpić drogie macierze. Ich porównanie tylko (i aż) w kontekście wirtualizacji. Jaki rodzaj obciążenia najlepiej się na nich sprawdzi. Jak wyglądają mechanizmy wykorzystanie dysków flash (SSD) w połączeniu z dyskami twardymi (HDD) w każdej z tych technologii. Czego się spodziewać po nich w miarę rozrastania się środowiska.

CloudOver – alternatywa dla OpenStacka

Maciej Nabożny
CloudOver jest projektem, który ma pozwolić na połączenie idei rozproszonego systemu operacyjnego (SSI) z prywatną chmurą obliczeniową. Podczas prezentacji pokazana zostanie instalacja oraz demo prywatnej chmury wchodzącej w skład projektu. Nie zabraknie też informacji na temat projektu KernelConnect, który ma integrować zasoby chmury z dowolnym PC.

Linux firmware for integrated Remote Management Controller on Fujitsu Primergy servers

Vladimir Shakhov
Integrated Remote Management Controller aka iRMC (http://manuals.ts.fujitsu.com/file/11470/irmc-s4-ug-en.pdf) is a special-purpose ARM board, included in every Fujitsu Primergy server and actually running on GNU/Linux. Digging into the process of creation of iRMC firmware, significantly based on FOSS components, including Linux kernel, busybox, glibc, net-snmp and many others. Lecture covering technical details how its working, how to use OpenSource components together with propiertary code. Hardware Live demonstration included.

Granie w Linuksie

Jacek Konieczny
„Pod Linuksem nie działają gry!” To jeden z częstszych argumentów czemu Linux nie może zastąpić Windows. Jakieś gry pod Linuksem były praktycznie zawsze (od niszowych roguelike’ów, pod Dooma), były też komercjalne podejścia (Loki Software), ale naprawdę ruszyło się coś dopiero niedawno. Ni stąd, ni zowąd wiele gier zaczęło być wydawanych także na Linuksa, łącznie z tytułami klasy „AAA”. Trudno to zrozumieć (Linuksy to wciąż nie więcej niż 1% rynku), ale to bardzo miłe. Chciałbym opowiedzieć troszkę o historii grania pod Linuksem, o aktualnym wzroście zainteresowania tą platformą, o tym jak wygląda to w praktyce i pogdybać trochę o przyszłości.

Dzień 3

x86-64 to nie jedyna architektura 64-bitowa

Marcin Juszkiewicz
Programiści lubią upraszczać. Niestety często robią to źle. Chcę opowiedzieć o różnych popularnych błędach w oprogramowaniu, które trzeba było poprawić w ramach prac nad wsparciem architektury AArch64 w różnych dystrybucjach.

Hipertekst – przeszłość, teraźniejszość i przyszłość

Szymon Olewniczak
W mojej prelekcji postaram przybliżyć słuchaczom ideę hipertekstu jako nowego sposobu organizacji wiedzy. Na prelekcji nie zabraknie omówienia projektów takich jak: Xanadu, czy NLS, a także postaram się was przekonać dlaczego WWW nie zasługuje na miano prawdziwego systemu hipertekstowego.
  • helloworld

    Dziękuję

  • gosc

    Wreszcie lepsza jakość dzwięku, Dzieki za filmiki! :-)