Mesa 10.0 z obsługą OpenGL 3.2, OpenGL 3.3, OpenCL ICD i DRI3

Mesa 10.0 z obsługą OpenGL 3.2, OpenGL 3.3, OpenCL ICD i DRI3

przez -
10 968
GNU - logo

Ian Romanick ogłosił wydanie Mesa 10.0, biblioteki funkcji graficznych, która jest wolną implementacją specyfikacji OpenGL na systemy Linux. Pojawiło się pełne wsparcie specyfikacji OpenGL 3.2 i OpenGL 3.3, która jest obsługiwana przez jądro Mesa i sterownik Intel DRI. Sterownik Intela wspiera OpenGL 3.3 w procesorach Haswell i Ivy Bridge. Sterownik Nouveau potrafi obsłużyć jedynie OpenGL 3.1, natomiast sterownik RadeonSI Gallium3D posiada tylko OpenGL 3.2. LLVMpipe jest ograniczona jedynie do oficjalnego OpenGL 2.1, jednakże deweloperzy szykują specjalną łatkę, która pozwoli obsługiwać OpenGL 3.0 – 3.1.

  • Pojawiła się obsługa nowych rozszerzeń OpenGL 4.0, jednakże daleko jeszcze do obsługi wszystkich specyfikacji czwartej serii.
  • Udoskonalono wsparcie dla systemu Haiku OS. Kilka ulepszeń dodane także dla systemów BSD: FreeBSD, OpenBSD i DragonFlyBSD, które zaczęły wspierać nowsze karty Radeon oraz sterowniki Intela
  • Sporo optymalizacji dokonano w kwestii wydajności OpenGL. Sterowniki graficzne Intel Haswell są o wiele szybsze, ale nadal gorsze od tych spod Windows. Sterowniki R600 Gallium3D są tak samo szybkie, jak AMD Catalyst, natomiast dużo pracy zostało jeszcze w sterownikach RadeonSI Gallium3D, które trzeba dopracować pod względem obsługi Radeonów HD 7000 i nowszych kart. Sterowniki Nouveau raz zaskakują, a drugim razem porażają swoją wydajnością.
  • Dodano wsparcie dla OpenCL ICD w Gallium3D “Clover” state tracker. Udoskonalono całe OpenCL.
  • Dodano obsługę DRI3 – – Direct Rendering Infrastructure 3. Umożliwia to korzystanie ze wspieranego sterownika X.Org (aktualnie tylko xf86-video-intel) w jeszcze nie wydanym X.Org Server 1.15 i innych komponentach X.Org dla Direct Rendering Infrastructure 3.
  • Pojawiło się stare oryginalne rozszerzenie GLX, aby uszczęśliwić niektórych deweloperów Linuksa. Owe rozszerzenie udostępnia informacje dla silników gier, o systemie i karcie graficznej, znacznie łatwiej i przejrzyście
  • Sporo optymalizacji i poprawek dla gier, oferowanych przez platformę Steam, m.in. dla silnika Source Engine.
  • Udoskonalono sterownik Freedreno Gallium3D