Mesa 3D 7.5.0 dla programistów wydana

Mesa 3D 7.5.0 dla programistów wydana

    przez -
    4 299
    GNU - logo
    17 lipca została wydana nowa wersja biblioteki graficznej Mesa 3D, stworzonej przez Briana Paula, jako otwarta implementacja biblioteki OpenGL. Ma ona na celu zastąpienie typowo zamkniętych sterowników ATI(oczywiście aktualnie są one otwarte) i NVIDIA. Wersja 7.5, która się ukazała jest typowo dla programistów, dlatego zaleca się pozostanie przy wersji 7.4. Jedną z najważniejszych nowości jest zastąpienie starej architektury biblioteki Mesa 3D, przez dodanie całkowicie nowej, zwanej Gallium 3D. Sam kod nowej biblioteki nie jest jeszcze całkowicie ukończony, jednakże planuje się jego całkowite przepisanie do Mesa 3D.

    Co nowego:

    • Gallium 3D – nowa architektura całkowicie niezależna od systemu oraz same sterowniki niezależne od API.  Skierowana do pełnego wsparcia dla vertex/fragment shaders. Same sterowniki zawierają:
      • softpipe – sterownik programowy/referencyjny (software/reference)
      • i915 – sterownik Intel 915/945
      • Cell – sterownik procesora Cell IBM/Sony/Toshiba
      • nouveau (dla procesorów NVIDIA) i  R300 dla (AMD/ATI R300)
    • rozszerzenie GL_ARB_framebuffer_object (sterowniki programowe, sterownik i965)
    • pełne wsparcie dla GL_ATI_separate_stencil, GL_EXT_stencil_two_side i OpenGL 2.0
    • rozszerzenie GL_EXT_vertex_array_bgra (sterowniki programowe, sterownik i965)
    • rozszerzenie GL_NV_texture_env_combine4 (sterowniki programowe, sterowniki i965/i915)
    • rozszerzenieGL_EXT_texture_swizzle (sterowniki programowe, sterownik i965)
    • zaktualizowano optymalizacje języka programowania SPARC Assembly (David S. Miller)
    • zwiększono maksymalną liczbę generowania zmiennych losowych dla GLSL do 16 (formalnie 8)
    • wstępne wsparcie dla oddzielnego kompilowania jednostek w kompilatorze GLSL
    • GLSL linker może teraz wykryć, kiedy jest używanych zbyt dużo zmiennych losowych
    • Zoptymalizowano niepotrzebne wywołania glMaterial i glShadeModel na listach wyświetleń
    • Naprawiono błąd w kompilatorze GLSL związany z indeksowaniem tablicy gl_TextureMatrix[i][j]

    Wprowadzono również nową numerację od tej wersji.  Projekt nie będzie już używał oznaczeń: dla programistów/stabilna, tylko wersje dla programistów będą nazywane prawie stabilne. Dlatego ta wersja nosi oznaczenie 7.5.0, a oficjalna stabilna będzie nosiła 7.5.1.

    W wydaniu Mesa 7.6 spodziewane jest:

    • dodanie wsparcia dla sieci w Gallium 3D wraz z nowymi usprawnieniami hostowania
    • dodane zostaną tzw. state trackery (OpenVG, OpenGL ES i inne)
    • przepisane sterowniki Radeon ze wsparciem akceleracji OpenGL dla procesorów graficznych ATI R600/700

    Źródło:  mesa3d.org