Mesa 8.0

Mesa 8.0

przez -
13 513
GNU - logo

Ian Romanick ogłosił wydanie Mesa 8.0 – deweloperskiej wersji biblioteki funkcji graficznych, która jest implementacją OpenGL do renderowania trójwymiarowej grafiki na różnych platformach. Nowa wersja dodaje pełną implementację API biblioteki OpenGL 3.0, jednakże wersja zgłaszana przez glGetString(GL_VERSION), zależy od użytego sterownika. Niektóre sterowniki nie wspierają wszystkich cech, dostępnych w OpenGL 3.0.

Nowości:

  • GL_ARB_ES2_compatibility (r300g, r600g)
  • GL_ARB_depth_buffer_float (r600g)
  • GL_ARB_vertex_type_2_10_10_10_rev (r600g)
  • GL_ARB_texture_storage (sterowniki Gallium i swrast)
  • GL_EXT_packed_float (i965)
  • GL_EXT_texture_array (r600g, i965)
  • GL_EXT_texture_shared_exponent (i965)
  • GL_NV_fog_distance (wszystkie sterowniki Gallium, klasyczne Nouveau)
  • GL_NV_primitive_restart (r600g)
  • GL_OES_EGL_image_external (sterowniki Gallium)
  • GL_OES_compressed_ETC1_RGB8_texture (softpipe, llvmpipe)
  • ARB_texture_rgb10_a2ui (softpipe, r600g)
  • Wiele aktualizacja dla sterownika VMware svga Gallium

Zmiany:

  • Usunięto wszystkie sterowniki DRI, które nie wspierały DRI2. Szczególnie usunięto i810, mach64, mga, r128, savage, sis, tdfx, i unichrome
  • Usunięto wsparcie dla BeOS
  • Ulepszono obsługę kart Nvidii z rodziny Fermi
  • Dodano wstępną obsługę IGP w procesorach Ivy Bridge
  • Usunięto przestarzałe i nierozwijane sterowniki Windows “gldirect” i “ICD”
  • Usunięto sterownik programowy linux-fbdev
  • Usunięto wszystkie pozostałości wsparcia palety tekstur. Zgodnie z wymaganiami pulpitu OpenGL, dane GL_COLOR_INDEX mogą być nadal ładowane do kolorowych tekstur. Jednakże dane te nie mogą być przechowywane wewnętrznie jako indeks barw
  • Usunięto wsparcie dla rozszerzenia GL_APPLE_client_storage
  • Usunięto wsparcie dla klasycznych sterowników Mesa r300 i r600, które zostały zastąpione przez sterowniki Gallium dla tego sprzętu
  • Usunięto nierozwijane sterowniki Gallium i965, cell i failover, które posiadały sporo błędów i nikt się nimi nie zajmował

  • 123qwe

    Nie do konca rozumiem czym jest ta mesa.. robi softwareowo to co normalnie karty nvidii hardwarowo za pomoca swoich driverow?

  • copyme

    Mesa 3D to Otwarto Źródłowa implementacja OpenGL.

    • Kist

      Przecież OpenGL jest otwartoźródłowy…

    • Kiedyś OpenGL nie był otwartoźródłowy :)

    • o_O

      OpenGL praktycznie od zawsze jest otwartą *specyfikacją* i *standardem*.

      Natomiast chyba tylko Mesa jest jego otwartoźródłową *implementacją*.
      Inne zamknięte implementacje znajdują się na przykład w sterownikach graficznych.

    • pijaczek

      OpenGL nigdy nie był otwarto źródłowy – OpenGL to otwarta specyfikacja i nie masz tam żadnych źródeł. Praktycznie wszystkie implementacje OpenGL mają zamknięte źródła (Nvidia, AMD, Via, ARM, Apple, PowerVR, Qualcomm, Microsoft… mają tylko zamknięte implementacje OpenGL – Mesa jest jedną z bardzo nielicznych otwartych implementacji (inne które znam to branche Mesy)).

    • aaaa

      No bo oba są. W czym problem?

  • Fisiu

    W końcu :) Trzeba sprawdzić wydajność r600g .

  • Pingback: Mesa 8.0.1 | OSWorld.pl()

  • Pingback: Mesa 8.0.2 | OSWorld.pl()

  • Pingback: Mesa 8.0.4 | OSWorld.pl()

  • Pingback: Mesa 8.0.5 | OSWorld.pl()

  • Pingback: News Mesa 8.0.5()