nVidia GeForce GTX 970 – układ GM204 w słabszej odmianie

nVidia GeForce GTX 970 – układ GM204 w słabszej odmianie

przez -
7 478
nVidia
nVidia wprowadziła do sprzedaży kartę graficzną GeForce GTX 970. Została ona oparta na architekturze Maxwell, która kładzie duży nacisk na kwestię energooszczędności. Maxwell oferuje użytkownikom 35% wyższą wydajność, w porównaniu do architektury Kepler, będąc nadal wykonanym w 28nm procesie technologicznym. Nazwa kodowa układu brzmi GM204, a rozmiar rdzenia wynosi 398 mm2, przy liczbie 5.2 mld tranzystorów.

nVidia Maxwell GM204 - wygląd układu

Karta GeForce GTX 970 posiada 1664 procesorów CUDA, 104 jednostki teksturujące oraz 64 jednostki ROP. Do przechowywania danych zamontowano 4 GB pamięci GDDR5 na 256-bitowej magistrali, taktowanej zegarem 7008 MHz. Bazowe taktowanie rdzenia wynosi 1050 MHz, a w trybie GPU Boost wzrasta do 1178 MHz lub wyżej. Na śledziu znajdziemy złącza: DisplayPort 1.2, Dual Link DVI-I, HDMI 2.0.

Nowe technologie w GeForce GTX 970

Voxel Global Illumination (VXGI)

Jest to zaawansowany algorytm generowania dynamicznego oświetlenia, który wykorzystuje siatki voxeli i cone tracing do złożonych obliczeń matematycznych. VGXI jest od teraz częścią NVIDIA GameWorks

VR Direct

Technologia zawiera szereg rozwiązań, zwiększająych wydajnośći, zmniejszających opóxnienia oraz zapewniających zgodność w grach wykorzystujących wirtualną rzeczywistośći i zestaw okularów VR. Są to m.in.:

  • VR SLI – zapewnia wyższą wydajność podczas pracy z urządzeniami rzeczywistości wirtualnej, pozwalając przypisać kilka kart graficznych do zadań wyświetlania obrazu dla poszczególnych oczu, zapewniając szybsze renderowanie grafiki stereoskopowej.
  • Asynchronous Warp – skraca o połowę opóźnienia oraz szybko dostosowuje obrazy podczas ruchów głową graczy, bez konieczności renderowania nowych klatek.
  • Auto Stereo – poprawia kompatybilność gier z zestawami rzeczywistości wirtualnej, takimi jak Oculus Rift, nawet jeśli nie były one pierwotnie zaprojektowane do współpracy z takim urządzeniami.

Delta Color Compression

DCC to nowa metoda kompresji oraz buforowania tekstur, która znacząca zmniejsza zużycie pamięci.

MFAA – Multi-Frame Sampled Anti-Aliasing

Nowa technika wygładzania krawędzi wykorzystuje wiele różnych wzorów próbek pikseli w obrębie pojedynczej klatki oraz wielu klatek. Następnie korzysta się z nowego filtra syntezy w celu uzyskania obrazu o najwyższej jakości (szybciej niż w przypadku tradycyjnych technik antyaliasingu). W efekcie, MFAA zapewnia graczom jakość zbliżoną do techniki 4 x MSAA, ale obciążającą system nie bardziej niż technika 2 x MSAA.

DSR – Dynamic Super Resolution

DSR – Dynamic Super Resolution - pogląd

Dzięki tej technice gry mogą być renderowane w rozdzielczości 4K lub podobnej, a następnie zeskalowane do faktycznej rozdzielczości wyświetlacza za pomocą 13-stopniowego filtra Gaussa. Aktywacja funkcji odbywa się przy pomocy aplikacji GeForce Experience, która automatycznie optymalizuje ustawienia gier w celu zapewnienia jak najwyższej wydajności, pobiera najnowsze sterowniki, a także umożliwia strumieniowanie gier oraz nagrywanie rozgrywki.