nVidia wykupiła firmę Ageia

nVidia wykupiła firmę Ageia

przez -
1 263
Ageia i PhysX
Ageia – producent preprocesora PhysX (złożony ze 125 milionów tranzystorów PPU – Physics Procesor Unit, według twórców może jednocześnie śledzić wzajemne oddziaływania między 30-40 tysiącami obiektów) została przejęta przez firmę nVidia. PhysX to to wielordzeniowy procesor, jednak inny od znanych układów Intela czy AMD. Jego budowę porównać możemy jedynie do Cella – układu będącego sercem konsoli Sony PlayStation 3. Obydwa procesory zbudowane są na bazie wielu rdzeni, z których większość to jednostki wektorowe.

O ile procesor PS3 ma tych rdzeni 8, o tyle PhysX najprawdopodobniej złożony jest z kilkudziesięciu takich jednostek (brak danych na temat szczegółów konstrukcji), tak jak inny wielojądrowy procesor o nazwie kodowej Avebury. Układ ten, autorstwa firmy Clearspeed, zbudowany jest z 96 niezależnych jąder, będących wektorowymi jednostkami zmiennoprzecinkowymi. Pracujący z zegarem 250 MHz Avebury (oficjalna nazwa CSX600) pobiera zaledwie 5 W mocy, dysponując jednocześnie mocą obliczeniową około 50 gigaflopów. Kość PhysX także potrzebuje niewielkiej mocy (ok. 20 W) i ma ogromną wydajność zmiennoprzecinkową (dokładna wartość nie została podana), wielokrotnie przekraczającą możliwości obecnych Pentium 4 i Athlonów 64. Sam układ wytwarzany jest w technologii 130 nanometrów i zajmuje powierzchnię 182 mm2 (złożony z 234 milionów tranzystorów, i produkowany w wymiarze 90 nm Cell jest o 39 mm2 większy).

PhysX nie podbił rynku gier. Dobrze radzi sobie na PlayStation 3. Istnieje dosłownie kilka gier, które wykorzystują to urządzenie. Najbardziej znanym tytułem jest Unreal Tournament 3.

Przejęcie firmy przez NVIDIA z pewnością spopularyzuje to rozwiązanie. Jednak NVIDIA planuje pójść na skróty i zintegrować PPU ze swoimi GPU, co przekreśla podstawowe założenie twórców PhysX, którzy stworzyli osobny procesor do obsługi fizyki. Ageia zapowiedziała wsparcie PhysX na Linuksie.