OpenCL 1.2

OpenCL 1.2

    przez -
    6 466
    OpenCL
    Khronos Group ogłosiła wydanie specyfikacji OpenCL 1.2 – otwartoźródłowego frameworka wspomagającego pisanie aplikacji wielo-platformowych składających się z różnego rodzaju jednostek obliczeniowych m.in. CPU, GPU. Za standardem stoją takie firmy, jak Apple, AMD, Nvidia, Intel, ARM, Blizzard Activision, Broadcom, Codeplay, Electronic Arts, Ericsson, Freescale, Graphic Remedy, IBM, Imagination Technologies, Kestrel Institute, Los Alamos National Laboratory, Movidia, Nokia, NVIDIA, Petapath, Presagis, Qualcomm, Renesas, S3 Graphics, Seaweed Systems, Sony, ST-Ericsson, STMicroelectronics, Symbian, and Texas Instruments. Owa specyfikacja definiuje języka programowania C99 z rozszerzeniami dla programowania równoległego, API dla koordynowania danych i zadań oparte na równoległych obliczeniach z wielu różnorodnych procesorów, wymagania numeryczne oparte i standard IEEE 754, i efektywna współpraca z OpenGL, OpenGL ES, i inne graficzne API.

    Nowa wersja jest wstecznie kompatybilna z OpenCL 1.1 i OpenCL 1.0. Dodano wsparcie dla płynnej wymiany multimediów i powierzchni z API Microsoft DirectX 9/11. Ulepszono wsparcie impage, niestandardowych urządzeń i jąder, partycjonowania urządzenia, oraz oddzielną kompilację i linkowanie obiektów.

    Nowa aktualizacja nie jest tak dużym skokiem, jak to miało miejsce przy poprzedniej wersji, jednakże jest znacząca. Osoby zainteresowane szybkim przeglądem powinny zobaczyć OpenCL 1.2 Quick Reference Card.

    Martwi fakt braku wsparcia dla najnowszej i dwóch ostatnich specyfikacji w otwartych sterownikach graficznych. Tych problemów nie mają natomiast sterowniki własnościowe. NVIDIA i AMD już zapowiedziały dodanie wsparcia dla OpenCL 1.2 w przyszłej aktualizacji swoich sterowników. Sytuacja na tym polu jest taka sama, jak ze wsparciem OpenGL u Intela oraz w Mesa 3D i Gallium3D.