OpenGL 3.2

OpenGL 3.2

    przez -
    4 433
    OpenGL
    Jak podaje strona Grupy Khronos, która to zajmuje się rozwijaniem OpenGL, wydana została trzecia odsłona otwartej biblioteki graficznej, i to w ciągu dwunastu miesięcy od wydania OpenGL 3.0. Ujawniono również założenia w stosunku do WebGL, czyli technologii umożliwiającej wyświetlanie grafiki 3D w przeglądarkach. Grafika będzie renderowana w obrębie elementu canvas, a dostęp do niego będzie odbywać się po przez specjalne API, wspomagane przez JavaScript. Aplikacja uruchomi się wszędzie tam, gdzie dostępny jest OpenGL (a także OpenGL ES)

    Najważniejsze zmiany to:

    • GLSL 1.5, nowsza wersja języka cieniowania OpenGL (OpenGL Shading Language)
    • Nowe profile: Core dla programistów piszących nowe aplikacje oraz Compatibility, który to jest wstecznie zgodny ze starą specyfikacją, i pozwala na uruchamianie starszych aplikacji
    • Zwiększono wydajność dla tablic wierzchołków (vertex array) i fence sync objects, w celu uniknięcia zapętlenia, podczas oczekiwania na wymianę instrukcji pomiędzy procesorem, a kartą graficzną, lub procesorami wielowątkowymi.
    • Poprawiono programowanie potoków (pipeline programmability), włączając w to geometrię cieniowania(geometry shaders), w profilu Core OpenGL
    • Ulepszono wizualną jakość mapowania kwadratowego(cube map visual quality) i elastycznego renderowania wielowątkowego (multisampling rendering flexibility), poprzez umożliwienie cieniowania bezpośrednio do procesu próbkowania tekstur

    Co ciekawe, dzięki zdefiniowaniu przez Khronos zestawu pięciu nowych rozszerzeń ARB(Architecture Review Board), możliwe jest wykorzystanie możliwości najnowszych kart graficznych w programowaniu OpenGL. Najnowsze rozszerzenia będę zintegrowane w Core w przyszłej wersji OpenGL, kiedy zostaną przetestowane i zaadoptowane.