OpenGL 4.1

OpenGL 4.1

przez -
8 364
OpenGL
W połowie marca Grupa Khronos wydała specyfikację OpenGL 4.0 razem z OpenGL 3.3 (w celu przeniesienia nowości z OGL4 do OGL3, na sprzęt, który nie wspiera OpenGL 4.0), ale dzisiaj w SIGGRAPH w Los Angeles ogłosiła wydanie OpenGL 4.1. Nowa wersja dodaje więcej bajerów graficznych do standardu przemysłowego, oraz język GLSL 4.10 – GL Shading Language.

Najważniejsza nowość to pełna kompatybilność z API OpenGL ES 2.0, co pozwoli przenosić aplikację i gry pomiędzy komputerami, a urządzeniami przenośnymi. Ma to o tyle sens, że AMD niedawno wydało sterowniki Catalyst 10.7, które wspierają ową cechę. Dzięki temu sterowniki dla Linuksa wspierają w pełni nową specyfikację na kartach serii Radeon 5000.

Wprowadzono nowe rozszerzenia ARB: powiązanie zdarzeń OpenCL z obiektami synchronizacji OpenGL, możliwość ustawienia wartości szablonu we fragmencie shadera, poprawiono wydajność dla aplikacji WebGL, mechanizm zwrotny. Dodatkowo Khronos wydał rozszerzenia OpenGL 3 w celu przeniesienia jak największej ilość nowych funkcji na sprzęt poprzedniej generacji.

Z reszty zmian warto wspomnieć o zdolności wiązania programów indywidualnie w programowalne sceny, 64 bitowa precyzja geometrii vertex shadera, zwielokrotnione punkty obserwacyjne do renderowania powierzchni oraz możliwość zapisania i ładowanie shaderów z dysku, co pozwoli oszczędzić czas na ich ponowne kompilowanie.