OpenGL 4.3

OpenGL 4.3

przez -
10 1039
OpenGL

Na odbywających się targach SIGGRAPH w Los Angeles, grupa Khronos ogłosiła wydanie specyfikacji OpenGL 4.3, która przynosi nam sporo nowości w API do najbardziej zaawansowanego silnika graficznego 2D i 3D, dostępnego na wiele platform systemowych. Nowa wersja jest w pełni kompatybilna wstecz – pozwalając aplikacjom stopniowo korzystać nowych funkcji, przy zachowaniu pełnej przenośności na różne systemy i platformy. OpenGL 4.3 zostało zdefiniowane przez grupę roboczą OpenGL ARB (Architecture Review Board) i zawiera zaktualizowany język OpenGL Shading LanguageGLSL 4.30.

Zmiany, jakie zaszły:

  • Dodano shadery obliczeniowe (compute shaders), które można wykorzystać do rozproszonych obliczeń, jak obrazy, dźwięk i przetwarzanie geometryczne w potoku graficznym. Współpracują świetnie z OpenCL
  • Dodano shader storage buffer objects, który uruchamia wierzchołki, teselację, geometrię, fragmenty oraz shadery obliczeniowe, w celu odczytu i zapisu dużej ilości danych, a także pozwala wymieniać dane pomiędzy różnymi stanami shaderów
  • Pojawiły się zapytania parametryczne, aby móc sprawdzić rzeczywiste parametry tekstur na danej platformie
  • Dodano wysokiej jakości kompresję tekstur ETC2 / EAC, jako podstawową funkcjonalność, która eliminuje potrzebę stosowania różnych zestawów tekstur na każdej platformie
  • Pojawiła się możliwość debuggowania, w celu sprawdzania wiadomości, jakie wysyła aplikacja, podczas jej tworzenia
  • Dodano podgląd tekstur, który umożliwia interpretowanie tekstur na różne sposoby, bez potrzeby powielania ich danych
  • Dodano pośrednie rysowanie jednej rzeczy wielokrotnie, które umożliwia procesorowi graficznemu na obliczanie i przechowywanie parametrów dla wielu komend rysowania w buforze obiektów i ponownego ich wykorzystania, w jednej komendzie rysowania. Jest to efektywne podczas renderowania wielu obiektów z małą ilością trójkątów
  • Zwiększono ochronę pamięci, która blokuje aplikacji odczyt i zapis poza jej buforami, na danych innej aplikacji
  • Dodano solidne rozszerzenie dla wielu aplikacji, które zapewnia ochronę innych programów, w przypadku, kiedy jedna aplikacja spowoduje reset GPU

10 Komentarze

  1. Nie czytałem newsa, bo nie mam teraz czasu, więc nie zgłoszę uwag na jego temat teraz, ale zgłoszę propozycję newsa dotyczącego OpenGL ES 3.0, który również wyszedł i sporo zmienia w OpenGL dla urządzeń mobilnych.

Odpowiedz