OpenGL 4.5 z nowymi rozszerzeniami

OpenGL 4.5 z nowymi rozszerzeniami

    przez -
    11 618
    OpenGL
    Khronos Group ogłosiło wydanie specyfikacji OpenGL 4.5. Dodano Direct State Access (DSA), Flush Control, izolację i bezpieczeństwo aplikacji, kompatybilności z API OpenGL ES 3.1 oraz shaderami, a także funkcje emulacji DX11. Warto zapoznać się z: OpenGL 4.5 API Reference Card.

    Pojawiło się sporo nowych rozszerzeń:

    • GL_ARB_clip_control
    • GL_ARB_cull_distance
    • GL_ARB_ES3_1_compatibility
    • GL_ARB_conditional_render_inverted
    • GL_KHR_context_flush_control
    • GL_ARB_derivative_control
    • GL_ARB_direct_state_access
    • GL_ARB_get_texture_sub_image
    • GL_KHR_robustness
    • GL_ARB_shader_texture_image_samples
    • GL_ARB_texture_barrier

    • pijaczek

      “izolację aplikacji internetowych” gdzie? API z internetem nie ma nic wspólnego – dodano

      GL_KHR_robustness, który pozwala zwiększyć bezpieczeństwo kontekstu (a to może być między innymi wykorzystane w przeglądarkach wykorzystujących OpenGL do implementacji WebGL.)

      PS. Warto już teraz powiedzieć również o Next Generation OpenGL Initiative czyli rozpoczęciu prac nad wywaleniem wszystkiego co stare i zrobienie API tylko dla nowych GPU (bo pojawiały się głosy, że GL jest przeładowane rzeczami których nikt już nie używa, ale trzymanych dla kompatybilności), stworzenie IR’a dla OpenGL (to czego obecnie brakuje) i stworzenie restrykcyjnych testów sterowników (aby zwiększyć jakość implementacji – swoją drogą jeśli api będzie odchudzone i będzie IR (standardowy kompilator, a nie co sterowniki to inny kompilator) to też będzie łatwiej o dobre sterowniki ;p).

      • Ollbi

        Spokojnie, właśnie piszę o tym nowym API, jako następcy OGL :D

      • sprae

        Pewnie wezmą Metal i dostosują do dużych GPU :-)

      • pijaczek

        Mam nadzieje, że nie – Metal nie jest dobrym API (dużo wyższy narzut i poziom niż w obecnym OpenGL – jedynie z GLES może walczyć, bo ten jest jeszcze gorszy).

      • sprae

        Wieść gminna niesie że Metal opiera się na tym co CUDA. Tylko, że w cuda nie ma potoku renderującego i blittera.

      • pijaczek

        Nic podobnego – z CUDA ma tyle wspólnego, że api projektowały te same osoby co OpenCL (a ten na CUDA był wzorowany), jednak to zupełnie inne API.

    • Pingback: Unigine 2.0 Alpha z obsługą OpenGL 4.5 i wieloma nowościami | OSWorld.pl()

    • Pingback: nVidia Tegra X1 - 2.5 raza wydajniejszy układ od Tegra K1()

    • Pingback: Khronos Group udostępnia slajdy dotyczące OpenGL-Next - Linux mint, centos, ubuntu - OSWorld.pl - mały świat wielkich systemów!()