Mimo, że życie zweryfikowało dziecinne marzenia o pracy na kolei, nic nie stoi na przeszkodzie, aby wrócić do dawnych planów i spróbować swoich sił w branży transportowe wcielając się w rolę młodego przedsiębiorcy. Umożliwi nam to darmowa i otwartoźródłowa implementacja legendarnego Transport Deluxe OpenTTD. Choć sterowanie ruchem pociągów i innych pojazdów stanowi dla wielu początkujących olbrzymi problem, nie ma się czego bać. W odświeżonej serii poradników wyjaśnimy Wam mechanizmy strategii, z naciskiem na rozsądne zarządzanie taborem, przydatne sztuczki i ułatwienia, jak również aspekty ekonomiczne.

O historii OpenTTD słów kilka

Jak już wspomniałem, projekt narodził się parę lat po wydaniu Transport Deluxe, które na dobre rozpoczęło erę strategii transportowych. Protoplasta wydany został przed dwudziestoma laty w 1994 roku, uzupełniony parę miesięcy później o wersję rozszerzoną. Gra posiadała co prawda wiele błędów w mechanice, wynikających głównie z mocy ówczesnych maszyn. Dodatkowym problemem hamującym rozwój był język w jakim została napisana – Assembler – z myślą o wszechobecnym wówczas systemie DOS.

OpenTTD 1.5.1

Dworzec kolejowy w północnej części miasta. OpenTTD 1.5.1 z dodatkiem “Polish Building Set”

Nie bacząc na liczne przeszkody, gra zdobyła ogromną popularność, a jej twórcy uznanie u graczy. Nie można było zaprzestać rozwoju tak udanego projektu – brakowało tylko śmiałka, który wetknąłby kij w mrowisko. Odpowiedni kandydat znalazł się w 1996 – wtedy to FISH Technology Group podjął się konwersji gry z maszynowego Assemblera na Windows 95, który coraz częściej pojawiał się na szklanych monitorach. Równolegle rozpoczęto prace nad TTD Patch, nieoficjalną łatką na nowsze systemy, mającą usunąć najbardziej irytujące błędy wynikające z ograniczeń technicznych DOS.

Patch znacząco poprawił rozgrywkę, ale z uwagi na problemy licencyjne z autorami gry nie sposób było rozwinąć bardziej skrzydła. Wówczas jego autor postanowił przepisać TTD od podstaw na język C korzystając z inżynierii wstecznej, nadając swojemu projektowi nazwę OpenTTD. Od publikacji pierwszej wersji, która miała miejsce w 2004 roku, minęło już ponad jedenaście lat, a gra wciąż ma się świetnie, jest nadal rozwijana i skupia się wokół niej międzynarodowa społeczność fanów kolei.

OpenTTD

Zelektryfikowany dworzec kolejowy nieopodal linii tramwajowej. OpenTTD 1.5.1 z 32-bitowymi grafikami

Oryginalne grafiki

OpenTTD dopiero od wersji 1.0.0 stał się w pełni samodzielną grą. Wcześniej korzystał z grafik pierwowzoru, dzięki czemu sentymentalni gracze mogą przywrócić sobie starszy klimat, instalując oryginalne grafiki Transport Tycoon Deluxe. Znajdziemy je między innymi na stronie zrzeszającej polskich fanów strategii – OpenTTD Polska.

Pobraną paczkę należy rozpakować dowolnym menedżerem archiwów do katalogu:

~/.openttd/content_download/data

Po przeniesieniu plików źródłowych wystarczy uruchomić OpenTTD, następnie przejść do ustawień gry i w polu Podstawowy zestaw grafik wybrać z listy rozwijanej pozycję OpenGFX.

Instalacja 32-bitowych grafik

Poza oryginalnymi grafikami, możemy również skorzystać z zestawu wysokiej roździelczości. Potrzebujemy:

  • Podstawowego zestawu “zBase”
  • (opcjonalnie) Paczki uzupełniającej z elementami danego klimatu

Obie możemy pobrać stąd. Proces instalacji przebiega identycznie jak w przypadku oryginalnych grafik, z tym, że w ustawieniach wybierami pozycję zBase.

Pozostając w grze, w menedżerze NewGRF znajdziemy także pasujące do powyższych grafik wysokiej jakości zestawy pojazdów (m.in. Trains 2CC 32bpp dla pociągów lub GRVTS 32bpp dla pojazdów drogowych), a także opcjonalne dodatki poprawiające jakość traw, drzew i innych elementów środowiska (RAWR).

Podobne artykuły

OpenTTD

przez -
0 811
OpenTTD

przez -
1 647
  • Może dodacie poradniki o grze? Próbowałem grać w OpenTTD ale troszkę nie rozumiałem tego systemu.

    • Będą.

    • Moim skromnym zdaniem za wiele tam tłumaczyć nie trzeba ;) ale na pewno sporo spędzonych przy tej grze godzin pomoże :) Grałem w różne tego typu gry, ta wydaje mi się najbardziej rozbudowana. Lepsza nawet niż sam oryginał, choć oczywiście chylę czoła ;] Pozdro.

    • Jest wielu graczy. Otrzymaliśmy po publikacji kilka maili od graczy OpenTTD ws. kontynuacji, więc niektórym się pewnie taka seria przyda.

      Gra jest bardzo rozbudowana co powoduje taki lekki chaos dla gracza. Z problemów które do nas przysłano wygląda na to, że największą bolączką jest wysyłanie i przesyłanie surowców między fabrykami, wybór “branży” (kolej, poczta, komunikacja miejska itd)

      Następne poradniki skupią się na transporcie i objaśnią ten system, ale nie zabraknie też zapewne rad doświadczonych graczy.

  • Roomcays

    Ktoś tu chyba jest wielkim fanem tej zacnej staroszkoły! ;-)

  • tom

    Gra wciągająca ale tylko do pierwszego odpalenia Simutrans. Potem już się nie chce wracać do OpenTTD ;)

    • Hubert

      O, ciekawa uwaga tom. Po od czasu odpalenia Simutrans nie odpalałem OTT – tak jakoś wyszło. Trzeba by kiedyś jeszcze wrócić do tematu. Choć dzisiaj jest już tyle tych silników i tzw. implementacji wszelakich tytułów tylko, że czasu już brakuje a czasami i chęci do zagrania bo wiadomo, że nie ma na człowiek po prostu… czasu. A czas to lubi pochłaniać.

  • Hubert

    Trochę się w to nagrałem pod Windows i BeOSem/Haiku. Ten tytuł, jak i Simutrans potrafią mimo grafiki z poprzedniego stulecia jeśli chodzi o strategie ekonomiczne etc. przykuć na trochę czasu.

  • Pragmatus

    Sentymentalne. Piękne. Gimby nie znajo i nie szanujo. No ale my szanujemy, 30paro latkowie już :)