Zapraszamy do obejrzenia krótkiego filmu wprowadzającego:

Dzięki ekipie OpenPandora mieliśmy okazję przez dwa miesiące testować tą konsolę. Została ona w pełni zaprojektowana przez graczy dla graczy. Każdy egzemplarz jest unikatowy, składany ręcznie przez twórców oraz przypisywany imiennie do użytkownika. Dzięki dwóm slotom kart SD oraz portowi Host USB jesteśmy w stanie posiadać do 128 GB pamięci na nasze dane.

Powyższe zdjęcia obrazują jej wielkość, w stosunku do laptopa z ekranem o przekątnej 14 cali. Dzięki temu mieści się w kieszeni naszych spodni, a także jest mniejsza od świnki morskiej.

Krótka historia

Rok 2007

Pojawiły się pierwsze szkice Pandory. MWeston rozpoczął projektowanie płytki, natomiast Craig zaczął rozmawiać z potencjalnymi dystrybutorami i producentami. Fatih pomagała w rozmowach z Asian Companies, DaveC zaczął projektować obudowę, a kilku deweloperów ze sceny GP2X pomagali w testach PCB.

Rok 2008

W kwietniu zespół rozpoczął pierwsze testy, jednakże specyfikacja była daleko od obecnej. Reakcje pierwszych testerów były znakomite, a do tego pojawiło się sporo nowych pomysłów, które zostały zawarte w aktualnym projekcie.

Latem ukazał się publiczny prototyp, z nieukończoną obudową. EvilDragon rozpoczął tworzenie zdjęć i filmów, pokazując wczesne wersje emulatorów. W internecie pojawiły się pierwsze recenzje i wywiady.

Jesienią rozpoczęto przyjmowanie zamówień przedpremierowych. W ciągu kilku dni sprzedano 4 000 sztuk Pandory (był to limit). Z tego powodu chciano w grudniu rozpocząć wysyłkę, ale z powodu problemów przesunięto termin.

W październiku rozpoczął się finansowy kryzys na świecie, co spowodowało pierwsze problemy: bank zamroził konto Craiga z powodu dużego napływu gotówki, a w tym samym czasie sporo firm finansowych spanikowało. Musiano zwrócić większość pieniędzy ich właścicielom i zabrakło funduszy na kilka miesięcy.

Kolejnym problemem była inflacja w Europie, gdzie koszt części wzrósł o około 200 tys. Euro. Ale najgorsze okazało się opóźnienie w wysyłaniu części, gdzie trzeba było czekać od 14 tygodni wzwyż.

Na koniec roku zatem udało się wysłać tylko kilka prototypów do deweloperów: DJWillis, notaz, cpasjuste, skeezix itp, aby zaczęli pisać oprogramowanie.

Rok 2009

Prawie ukończono projektowanie płytki. Jednakże sporo czasu zajęło ponowne wyprodukowanie obudowy po zmianach. Prawie rok dopasowywano PCB i obudowę. Craig zdecydował się także na dodanie analogowych przycisków oraz rozmawiał z producentami.

W tym czasie deweloperzy pracowali nad oprogramowaniem, głównie sterowniki, jądro itp, a EvilDragon utrzymywał kontakt ze społecznością, w postaci filmów i zdjęć. Pod koniec roku DJWillis, notaz and skeezix rozpoczęli pisanie pierwszej wersji systemu operacyjnego, opartego na Angström. EvilDragon próbował testować sprzęt, znajdować błędy i tworzył pomocne skrypty.

Pod koniec roku udało się stworzyć w pełni działającą Pandorę, a jedynym problemem było niedziałające WiFi, ale to był błąd w oprogramowaniu.

Rok 2010

Na początku roku rozpoczęto masową produkcję. MWeston znalazł rozwiązanie na nie działające WiFi – okazało się, że winny jest rezystor, który trzeba zmienić. W kwietniu pierwsze 800 sztuk części trafiło do Craiga w Wielkiej Brytanii, a MWeston, Fatih i EvilDragon pomagali w ręcznym składaniu.

Rozpoczęło się dostarczanie gotowych konsol, jednakże we wrześniu odkryto kolejny problem – przyciski analogowe nie chciały działać, przez co producent musiał je ręcznie testować. Do tego czasu 800 konsol został dostarczonych do klientów. Do grudnia udało się naprawić problem. Przy okazji znaleziono problemy z kablem od LCD, który trzeba było wymienić i Fatih rozpoczął poszukiwania producenta.

Rok 2011

Na początku roku przywrócono produkcję i rozpoczęto dostawy. W kwietniu dotarły pierwsze kable LCD, ale dostarczane płyty główne miały wady, w postaci utlenienia się od zbyt długiego leżenia. Firma odpowiedzialna za ich produkcje nie przejęła się tym i dalej dostarczała. Po skończonym zamówieniu okazało się, że ponad 1000 płytek jest uszkodzonych i straty wynoszą ponad 300 000 Euro.

Rozpoczęto poszukiwanie nowego producenta, dodatkowo przenosząc całą linię produkcyjną do Niemiec. Pod koniec grudnia wyprodukowano pierwszy prototyp.

Rok 2012

Masowa produkcja rozpoczęła się pod koniec lutego. W tym czasie pojawiło się 5 prototypów z 1 GHz procesorem Cortex-A9, a notaz rozpoczął portowanie jądra Linux 3.2 i przygotowanie do działania z nowym sprzętem. Pełną produktywność osiągnięto w czerwcu i rozpoczęto przyjmowanie preorderów na nowe wersje.

Już na samym początku zauważono duże skomplikowanie z SoC DM3730, który ma inny proces lutowania, aniżeli OMAP3530. Global Components poradził sobie z tym problemem i wszystko szło zgodnie z planem. Dzięki temu w ciągu tygodnia mogło być produkowanych 250 konsol Pandora i wszystko docierało na czas do klientów. Pod koniec grudnia obniżono cenę, co przyciągnęło nowych chętnych.

Rok 2013

Wyeliminowano wszystkie znane problemy, w repozytorium pojawiło się sporo nowego oprogramowania. Planowane jest rozpoczęcie promującej kampanii, która ma przyciągnąć nowych klientów.

Wygląd i wyposażenie

Urządzenie posiada wymiary: 140.29×83.48×29.25 mm oraz wagę 320 gramów. Wbudowano mu także chip z kopią zapasową bootloadera w razie awarii. Poniżej zdjęcia z opisem portów:

OpenPandora - przód numeracja

  1. WiFi 802.11b/g, Bluetooth 2.0 + EDR (3 Mbit/s) (Class 2, +4dBm)
  2. Głośniki
  3. Dotykowy ekran 4.3 cala o rozdzielczości 800×480, 16.7 million colors (300 cd/m2 brightness, 450:1 contrast ratio)
  4. Wbudowany mikrofon, z możliwością podłączenia zewnętrznego mikrofonu przez słuchawki
  5. Przycisk włączenia oraz blokady klawiatury
  6. Wyjście słuchawkowe przy 150 mW na kanał do 16 Ohmów, 99 dB SNR
  7. Dwa sloty na karty SDHC do 32 GB każda
  8. Regulator głośności
  9. Rysik
  10. Pełna klawiatura QWERTY z 43 klawiszami i klawiatura numeryczna
  11. Przyciski kierunkowe
  12. Dwa analogowe przyciski o średnicy 15mm, 2.5mm ruchu w każdą stronę
  13. 4 przyciski do gier, zmapowane jako PgUp, PgDwn, Prior i Next
  14. Diody aktywności kart SD, WiFi i Bluetooth
  15. Diody zasilania i ładowania

OpenPandora - tył numeracja

  1. Przycisk spustowy: Prawy i Lewy
  2. MiniUSB / USB On-The-Go
  3. Wyjście TV: kompozytowe i S-Video, oba są PAL i NTSC. Zewnętrzny UART do hakowania i debugowania sprzętu
  4. USB 2.0 Host
  5. Otwór na pasek na nadgarstek
  6. Wejście zasilania

Akumulator litowo-jonowy o pojemności 4000 mAh i napięciu 3.7V starcza na: 8.5 – 10 godzin użytkowania, 100 godzin słuchania muzyki w tle lub 450 godzin czuwania

Pandora została wyprodukowana w dwóch wersjach. Pandora Classic była pierwszą, która ujrzała światło dzienne, a w jakiś czas potem ulepszono jej specyfikację.

Pandora Classic:

  • Architektura: ARMv7l Cortex-A8
  • Procesor: Texas Instruments OMAP3530 600MHz
  • Grafika (GPU): PowerVR SGX530 o taktowaniu 110MHz
  • Procesor dźwięku i wideo: IVA2.2 z TMS320C64x+ DSP Core 430MHz używający technologii DaVinci
  • Procesor dźwięku: with TMS320C64x+ DSP Core @800 MHz using DaVinci technology
  • Pamięć RAM: 256MiB DDR-333 SDRAM 200 MHz
  • Pamięć wbudowana: 512MB NAND flash

Pandora 1GHz:

  • Architektura: ARMv7l Cortex-A8
  • Procesor: Texas Instruments DM3730 1 GHz
  • Grafika (GPU): PowerVR SGX530 o taktowaniu 200 MHz
  • Procesor dźwięku i wideo: IVA2.2 z TMS320C64x+ DSP Core 800MHz używający technologii DaVinci
  • Pamięć RAM: 512MiB DDR-333 SDRAM 200 MHz

Systemy operacyjne i interfejsy graficzne

Domyślnym systemem na Pandorze jest lekko zmodyfikowany Ångström-Linux. Sam system został zaprojektowany przez osoby związane z projektami OpenEmbedded, OpenZaurus, OpenSimpad i przystosowany do urządzeń wbudowanych. Jest aktywnie wspierany przez Yocto Project i w pełni spełnia specyfikację OpenEmbedded.

Autorzy Pandory zmodyfikowali go, dodając specjalnie przygotowane środowisko graficzne Xfce 4.6, jądro Linux 3.2 oraz sterowniki do karty graficznej PowerVR SGX530.

Inne projekty, które były uruchamiane to: Slackware for Pandora, Arch Linux ARM, RiscOS, Debian ARM i Android Gignerbread bazujący na CyanogenMod. Jednakże najlepiej działającym jest Slackware for Pandora – SL4P. Opiekunem projektu jest Linux-SWAT, który cały czas rozwija go, w tym stara się przygotowywać jak najwięcej pakietów.

Menedżer pakietów – PNDManager

PNDManager to menedżer pakietów, zaprojektowany specjalnie dla ekosystemu OpenPandora. Głównym założeniami było łatwość tworzenia paczek, szybka dystrybucja, prosta i bezproblemowa instalacja na każdym urządzeniu. Warto tutaj zaznaczyć, że menedżer paczek został częściowo oparty na projekcie APT z Debiana, co pozwala w niektórych przypadkach na łatwe tworzenie paczek.

Oto możliwości, jakie oferuje:

  • Automatyczna aktualizacja i synchronizacja na starcie
  • Powiadomienia o instalacji i jej ukończeniu
  • Możliwość ręcznego zsynchronizowania repozytoriów
  • Okno częściowej aktualizacji
  • Przyciski filtrowania
  • Istnieje możliwość zrobienia kopii zapasowej, podczas instalowania nowej wersji PNDManagera
  • Kolejkowanie pobierania z możliwością ściągania wielu plików naraz
  • Ukrywanie zainstalowanych pakietów z ostatniej aktualizacji
  • Sortowanie i filtrowanie pakietów
  • Trzymanie informacji o dacie instalacji, podczas przenoszenia karty SD na inne urządzenie

Menedżera możemy pobrać i zainstalować z repo openpandory.

Aplikacje

Abiword i Gnumeric

Dwie aplikacje Gnome Office, które działają tak samo, jak ich desktopowe odpowiedniki.

LibreOffice

LibreOffice działa w pełni zadowalająco. Możemy otwierać normalne dokumenty, stworzone na komputerze czy laptopie.

Pisanie aplikacji

Dostępne są biblioteki i interpretery najbardziej popularnych języków programowania: SDL, GTK+, Alsa, OSS, Python, Ruby, C, C++, BASIC, Freepascal, BennuGD, Java, GLBasic, PyGame itp.

Kompilacja skrośna lub bezpośrednio na Pandorze. Dostępne mamy różne edytory i środowiska graficzne: Bluefish, Code::Blocks, Emacs, Gambas3, Geany, Lazarus, PandaBAS, Regina ReXX, SciTE, Arduino, LOAD81, Umbrello. Znajdziemy również

SSH

SSH na Pandorze nie należy do przyjemnych rzeczy, a to dlatego że nie ma tutaj tradycyjnej jego implementacji. Programiści postanowili wykorzystać projekt Dropbear, który opiera się na protokole SSH 2.1. Nie jest wspierana starsza wersja protokołu, ale mamy za to obsługę SCP i SFTP.

Konfiguracja SSH

Na początek warto wspomnieć, że brak typowego dla serwera pliku sshd_config oraz jakiejś obszerniejszej dokumentacji na stronie domowej. Pozostaje tylko korzystanie z podręcznika pomocy, oraz forum dyskusyjnego. Mamy dostępne dwa pliki:

  • ssh_config: /etc/ssh/ssh_config – plik konfiguracyjny klienta SSH, którym dużo nie zrobimy niestety
  • dropbear_config: /etc/deafult/dropbear – główny skrypt, którego nie należy zmieniać, ale i też zmiany w nim nie na wiele się zdają

Chcieliśmy móc zdalnie dostać się do Pandory, co by ułatwiło nam pewne rzeczy, jak kompilacja programów, czy robienie testów wydajnościowych. Spróbowaliśmy z wykorzystaniem opcji ustawiania portu:

dropbear -p 4547
/etc/init.d/dropbear restart

Ale okazało się szybko, że restarcie serwera musimy zmieniać na domyślny 22, bo nie dało się zalogować. Jedynym sposobem, aby móc zdalnie spoza sieci lokalnej się zalogować, trzeba było ustawić w routerze przekierowanie portów:

Adres: 192.168.0.50
Private port: 22
Public port: 4547

Zapisujemy i od teraz możemy bez problemu logować się zdalnie oraz lokalnie.

  • batwing

    Kumpel ma świra na punkcie tej konsoli, ale go póki co nie stać (Z przesyłką wychodzi ok. 2600 PLN) – zrobilibyście jakiś konkurs, czy co ;)

    • Te konsole są robione tylko na zamówienie, z pieniędzy które twórcy otrzymają od samych użytkowników. Oni praktycznie nic z tego nie mają :]

    • sprae

      Nie wiem co w tym fajnego, że twórcy muszą za darmo pracować.

    • marcinsud

      Kto powiedział, że muszą pracować za darmo? Przecież to nie obóz pracy. Pewnie sprawia im to radość, zdobywają niezbędne kontakty i doświadczenie. W takich projektach zdobywa się wiele. fakt najczęściej jest to niemierzalne poprzez saldo na koncie, ale czy nic z tego nie mają to bym polemizował.

    • sprae

      Chodzi "mje" o to, że często traktuje się jako jakiś atut lub prawie heroizm.
      Tak odebrałem tekst Michała.
      Jak dla mnie panowie się zadłużyli i starają się spłacić.

    • Mają chociażby konsolę :D Gdyby im się to nie opłacało – to by nie robili :D

    • batwing

      Z tego, co wiem, to problemy finansowe mają (czy raczej ma) akurat spore – cała historia powstania Open Pandory to pasmo nieszczęśliwych zbiegów okoliczności (o ile dobrze pamiętam, to np. dostawcy pierwszej partii podzespołów po prostu nawiali z kasą).

      Z tym konkursem to luźne hasło było – prośba a nie wymóg :)

  • Damian

    Dropbear nie jest taki zły. Używałem go od zawsze na serwerze :D

  • Roomcays

    Ale caceńko! Ale zdaje się, że z rozmiarem ekranu 14" to trochę przesada, kto zmieści 14" laptop w kieszeni? ;)

  • Greg

    Prawie 3 tysiące za takie gówno? To już lepiej iPhone wypada czy jakiś Galaxy S!

    • Roomcays

      Ta, chyba Ty jesteś gówno! Ajfon = ajstore, android = google pray, a tu masz NIEZALEŻNE urządzenie postawione na linuksie i do tego z masą gier retro, czyli tego, co najfajniejsze!
      Dla mnie to jest SIŁA.

    • Tomislaw

      Ale jak ktoś nie ma 3k i nie lubi gier retro to woli srajfona ;)

    • MikołajS

      Najfajniejsze w tym sprzęcie jest nie to, że można sobie pograć tylko fakt, że masz kieszonkową maszynkę, którą możesz użyć zamiast netbooka.

    • IG24

      nom

  • bl3x

    A ja właśnie dzisiaj kupiłem sobie konsolkę za 30 zl w Lidlu. 120 gier i kolorowa grafika. Fajowa XD

    Obczajcie jeszcze to: http://www.gcw-zero.com/

    Znacie podobne projekty? Bo było więcej takich konsol.

    • milosz

      daj jakiegoś linka bo nie mogę znaleźć w gazetce z mojego lidla:/

    • bl3x

      To była wyprzedaż artykułów przemysłowych. Wystawili w magazynie w sklepie kosze z różnymi pierdółkami. Wygląda, że to nie jest ogólnopolska akcja. :(

      To ta konsola:

      Lexibook Compact Cyber Arcade (JL2350)
      https://www.youtube.com/watch?v=0TgHt-jsP3o

  • jusko

    Temat tej konsoli znam już od dłuższego czasu. Niestety mój zapał do dalszego zgłębiania informacji opada zawsze, gdy zobaczę cenę. Sorry – na Polskę, cena zaporowa za tego typu sprzęt, niestety.

    • 123qwe

      Cholera chcialem dac Ci plusa a na tablecie kliknalem minus..sorry. I jeszcze wieksze sorry bo kiedys chcialem kamilowi dac minus a w ten sam sposob plus sie kliknal.. nie banujcie ;)

    • Kaleson

      nie no przesrane, milicja już jedzie…

  • Aniela

    Czemu to jest takie drogie?

  • Tomislaw

    Wszystko fajnie tylko znowu nie stać nas. Czy można na tym postawić Gentoo?

    • rob

      Popatrz jaki to ma procesor i nie zadawaj głupich pytań. A Google naprawdę nie boli ;)

    • 123qwe

      Wspominali o Archu ARM i Debianie ARM jesli sie nie przeslyszalem, takze Gentoo nie powinno byc zadnym problemem.

    • Postawić postawisz, ale nie wiadomo, czy będziesz miał Xy, bo w środku siedzi SGX530 i musisz ręcznie pobierać i kompilować plik binarny ze sterownikami.

    • Jak się kompiluje binarny sterownik? :D

  • Gość

    A R C Z

    • Gość

      I nie "system xfce" tylko "środowisko graficzne xfce"

  • PCX

    komputer do gier a w artykule praktycznie słowo nie padło na temat jakiejkolwiek gry :P
    pzdr

  • Pingback: OpenPandora uwalnia specyfikację sprzętu i dokumentację na niekomercyjnej licencji | OSWorld.pl()

  • Pingback: OpenPandora uwalnia specyfikację sprzętu i dokumentację na niekomercyjnej licencji()