W dniach 16 – 18 października 2015 roku odbyły się targi Poznań Game Arena 2015. Była to już 10 edycja z rzędu. Do dyspozycji wystawców oraz odwiedzających oddane zostały pawilony budynku Międzynarodowych Targów Poznańskich, zaznaczone na mapce niżej tekstu. Ekipa OSWorld.pl, w składzie Michał Olber i Robert Wolniak miała okazję uczestniczyć w wydarzeniu i zebrać pokaźną garść informacji.

Poznań Game Arena 2015

Dzień I – 16 października

Pierwszy dzień PGA po raz kolejny został zorganizowany głównie dla przedstawicieli prasy i firm. Bilet wstępu na teren imprezy w tym jednym dniu kosztuje 100 złotych, a jednak przyciągnął duże rzesze osób. Pierwszy dzień tegorocznej edycji targów Poznań Game Arena bez wątpienia można zaliczyć do udanych, dzięki licznym pokazom nowych sprzętów oraz gier.

Steam Machines i Alienware

Niewątpliwie jedną z najciekawszych atrakcji dnia była premiera nowej konsoli Steam Machine, stworzonej przez firmę Dell. Podczas trwającej około 20 minut prezentacji mogliśmy dowiedzieć się wielu nowych szczegółów nie tylko na temat samej Maszyny Parowej, ale również i pozostałych produktów amerykańskiej korporacji. Sam Alienware Steam Machine jest niewielką konsolą o wielkości zbliżonej do większości dekoderów czy odtwarzaczy Blu-ray.

Po uroczystym odsłonięciu produktu do użytku odwiedzających oddano dwa egzemplarze rzeczonego urządzenia. Każdy mógł sam przetestować działanie interfejsu systemu SteamOS oraz zagrać w jeden z wielu oficjalnie wspieranych tytułów, takich jak Dying Light, Tropico 5 czy Cities: Skyline. Każdy z nich działał płynnie i bez większych problemów. Jedna z losowo zapytanych przez nas osób jako jedyną wadę przedstawiła stosunkowo długi czas ładowania się gier. Podczas konferencji dowiedzieliśmy się kilku ważnych faktów dotyczących samej ceny oraz premiery urządzenia w Polsce. Konsola ma się pojawić w pierwszym kwartale przyszłego roku w cenie od 1400 do 1600 zł.

Zagraliśmy także w Dying Light:

FRITZ! i routery

Firmę FRITZ! odwiedziliśmy w ramach naszego rekonesansu i musimy powiedzieć, że byliśmy niezwykle zachwyceni. Tuż przed targami opublikowaliśmy artykuł: Co lepsze dla gracza: kabel, sieć WiFi czy adapter powerline?, w którym opisaliśmy routery oraz adaptery powerline. W czasie imprezy mieliśmy okazję zobaczyć wszystko na żywo, a także kilka dodatkowych produktów.

Asus

Na stoisku firmy Asus można było spotkać sporo nowego sprzętu. Do jednego z najciekawszych zaliczyć możemy komputer typu mini-ITX – Asus ROG GR6. Posiada on na pokładzie procesor Intel Core i5-5200U, kartę graficzną nVidia GeForce GTX960M, od 8 GB do 16 GB pamięci operacyjnej DDR3 i 1TB dysk twardy.

Poznań Game Arena 2015

CD Projekt Red

Mieliśmy okazję także spotkać się z twórcami serii gier Wiedźmin. Niestety, ale nie chcieli nam zdradzić informacji odnośnie portu na systemy Linux i SteamOS. Na zdjęciu przebranie jednej z ważniejszych postaci gry i książek: Ciri.
Poznań Game Arena 2015

Cosplay

Poniżej zamieszczamy kilka ciekawych strojów z pierwszego dnia:

Dzień II

Drugi dzień PGA to niezwykłe oblężenie zwiedzających. O ile pierwszego dnia było w miarę luźno, o tyle tutaj ciężko się było czasami poruszać po halach targowych.

CDP.PL

Znany wszystkim polski sklep z grami zorganizował przeceny na różne tytuły: od 5 zł do 230 zł. Te kolejki z każdej strony, istne oblężenie. Udało się nam zrobić zdjęcie koszów z grami.

Code|Red Game

LivinThing Games to niewielkie studio, które tworzy grę Code|Red Game, kontrolowaną poprzez point-and-click (ang. Wskaż i kliknij), czyli tylko za pomocą myszy komputerowej. Fabuła gry toczy się w tętniącej życiem metropolii, a naszym zadaniem jest uratowanie jej przed nuklearną zagładą. Wcielamy się w rolę agentki FBI, która kieruje komórką do spraw terroryzmu. Stajemy się uczestnikami śledztwa mającego na calu schwytanie groźnego terrorysty. Decydującym czynnikiem pozostaje lawinowo uciekający czas oraz pytanie – czy uda się wydobyć z niego informacje na temat lokalizacji bomby?

Podejmowane przez nas wybory będą miały swoje konsekwencje, a podczas interakcji będziemy mieli możliwość pogłębienia relacji głównej bohaterki z innymi postaciami. CodeRedGame będzie posiadało trzy różne zakończenia.

OS Omega

„OS Omega” to przygodówka osadzona właśnie we wrogim systemie operacyjnym, gdzie naszym głównym zadaniem będzie wyeliminowanie super złoczyńce, czyli wirusa chcącego sformatować wasz dysk C. Kierujemy zero-jedynkowym ludkiem o wdzięcznej nazwie Binar Bob, którym będzie walczyć z przeciwnikami związanymi bezpośrednio z komputerem, eksplorować świat gry, przy okazji również rozwiązując zagadki i wypełniając kolejne questy.

Za grę odpowiedzialny jest jeden człowiek – Artur Mandas, który miał przyjemność zaprezentować swoje dzieło na Pixel Heaven, gdzie otrzymał bardzo pozytywne komentarze od odwiedzających imprezę graczy. Artur wciąż szuka wydawcy i rozważa akcję crowdfunding’ową.

Edengrad

Jak rok temu w strefie Gier Niezależnych w pawilonie 7 mogliśmy spotkać przedstawicieli poznańskiego studia Huckleberry Studio, twórców niezależnego survivala mmo Edengrad, o którym kilkukrotnie wspominaliśmy na łamach naszego portalu. Niestety z powodu problemów z połączeniem internetowym w pierwszym dniu targów nie byliśmy w stanie długo przetestować gry, lecz tych kilka minut rozgrywki przyniosło nam wiele ciekawych informacji. Edengrad w ciągu tego roku poczynił ogromne postępy i wersja pokazana na PGA jest już bardzo zbliżona do premierowej. Mimo iż animacje postaci wymagają od twórców drobnych szlifów, całość prezentuje się bardzo dobrze i z pewnością zadowoli najbardziej wybrednych miłośników klimatów postapokaliptycznych.

Taern

Wiele atrakcji dla odwiedzających przygotowało również studio White Moon, które na tegorocznej edycji targów PGA zaprezentowało odświeżoną wersję przeglądarkowego MMO Taern. Mimo, że tytuł działa w przeglądarce, przez co nie jest to gra stworzona stricte na systemy Linux, nie mogliśmy się oprzeć pokusie obejrzenia prezentacji wyżej wymienionego tytułu. Taern ma być odnowioną wersją umiejscowionej w klimatach fantasy gry MMO, w której wcielimy się w postacie bohaterów walczących ze złem. Zmiany względem oryginału mają głównie tyczyć się grafik i rozgrywka w dużej mierze pozostanie taka sama jak w starym wydaniu gry.

Towerman

W tym roku również poznańskie studio Best Toilet Games postanowiło zaprezentować swój najnowszy tytuł Towerman, dostępny nie tylko na urządzenia mobilne, ale również na przeglądarki obsługujące technologię HTML5. Tytuł ten chociaż prosty w założeniach okazał się nie tylko wyzwaniem, ale również silnie uzależniającą rozrywką. Samo stoisko studia Best Toilet Games ponownie nie mogło obyć się bez znanego z ubiegłego roku sedesu oraz możliwości zagrania na nim.

Poznań Game Arena 2015

Cosplay

Poniżej zamieszczamy kilka ciekawych strojów z drugiego dnia:

Dzień III

SCS Software

Odwiedziliśmy stoisko firmy znanej z różnych symulatorów. Najsłynniejszym z nich w ostatnich latach jest Euro Truck Simulator II, który od 36 miesięcy jest stale aktualizowany. Produkcja doczekał się już dwóch oficjalnych dodatków: Going East oraz Scandynavia. Podczas trwania targów mieliśmy okazję obejrzeć przedpremierowy pokaz gry American Truck Simulator, który jest tworzony na tym samym silniku, co ETS 2. Udało się nam porozmawiać z dwoma polskimi deweloperami, którzy opowiedzieli nam o ekipie, moderach, planach na przyszłość, a także uchylili rąbka tajemnicy odnośnie nowej produkcji ATS :-)

MSI

W międzyczasie zawitaliśmy na stoisko firmy MSI. Prócz ogromnej ilości sprzętu i komputerów do grania, mogliśmy zobaczyć minikomputerek MSI Cube, który będzie dostępny w kilku wersjach kolorystycznych.

Prócz tego znaleźliśmy przepiękne smoki :-)

Out of Reach

Ostatnim miejscem odwiedzin było stoisko deweloperów studia Space Boat Studios. Tworzą oni grę Out of Reach, której głównym celem jest przetrwanie na wyspie, jako rozbitek. Ale nie jesteśmy na niej sami. Jest tam również do 75 innych graczy. Gra posiada mechanikę znaną ze Stranded II, a także Minecrafta. Czekamy na jej oficjalną premierę, a póki co można sobie wykupić na Steam wczesny dostęp.

Cosplay

Wrażenia

I jak wypadł tegoroczny Poznań Game Arena? W porównaniu do poprzedniego był o wiele, wiele lepszy. Na pewno pojawiło się więcej deweloperów gier niezależnych, w tym spora liczba ma lub planuje mieć produkcje na Linuksa/SteamOS. Do tego ludzi z przebraniami była ogromna ilość i co roku są one lepsze i ciekawsze.

Czego brakowało? Na pewno szkoda, że nikt więcej nie przedstawił swoich Steam Machines, ale ze względu na system w ciągłym rozwoju i małą ilość większych produkcji na niego, jest to zrozumiałe. Mamy jednakże nadzieję, że w przyszłym roku producenci i firmy nas czymś zwowu zaskoczą.