Efektem ich prac jest w pełni działające zarządzanie pakietami w Haiku, nowy planista oraz ulepszona, natywna przeglądarka internetowa oparta na WebKicie – WebPositive. Dodatkowo firma Google dwa razy wpłaciła po 5 000 dolarów na rzecz systemu Haiku.

Styczeń

Styczeń przywitaliśmy bardzo cieple, informacją o zasileniu konta Haiku, Inc. kwotą 5 tys. dolarów przez firmę Google. W serwisie Ars Technica ukazała się recenzja Haiku Alpha 4. Deweloperzy racowali głównie nad natywnym debuggerem autorstwa Rene Gollenta, który zastąpił długo wysłużonego GDB. Jérôme Duval zaktualizował sterowniki sieciowe do wersji z FreeBSD 9.1. Axel Dörfler skupił się na usprawnieniu obsługi dysków GPT. Dokonano szeregu poprawek. Łącznie 23 osoby poświęciły swój prywatny czas na rozwój Haiku.

Projekt Haiku w 2013 roku -  Debugger zwraca wartość

Luty

W lutym nie działo się nic szczególnego, przez co trudno jest wskazać jakąś większą funkcjonalność, nad którą by się bardziej zaangażowano. Deweloperzy poprawiali błędy, doskonalili to, co wypracowali do tej pory. François Revol poprawił nasz kod odpowiedzialny za U-Boot na platformie PowerPC. Alexander von Gluck dla wersji gcc4h dodał pakiet Mesa 9.0.2. John Scipione, który jest odpowiedzialny u nas za wiele poprawek w interfejsie użytkownika, rozpoczął prace nad kolejnymi dokumentacjami API Haiku. Ponownie włączono Services Kit które zostało opracowane podczas GSoC 2010. W wielkim skrócie Services Kit jest natywnym odpowiednikiem cURL. Hamish Morrison usprawnił obsługę ciasteczek w Haiku. Włączono sterownik cpu_idle (oszczędzanie energii przez procesor), autorstwa chińskiego studenta Yongcong Du z GSoC. A Giovanni Mugnai powiadomił społeczność, że dzięki portowi biblioteki Qt, udało mu się skompilować i uruchomić profesjonalną aplikację Scribus, służącą do składu tekstu. W lutym 15 ludzi pracowało nad Haiku.

Marzec

W marcu Paweł Dziepak ogłosił, że jego zadanie z GSoC 2012, czyli stworzenie klienta NFSv4 dla Haiku, zostało dodane do kodu źródłowego Haiku. Przede wszystkim to Oliver Tappe i Ingo Weinhold, rozpoczęli swoje ostateczne prace nad stworzeniem systemu zarządzania pakietami dla Haiku. Każdy z nich został zakontraktowany na 320 godzin i otrzymał po 4 000 Euro za swoją pracę. Był to już trzeci kontrakt w tym temacie, tym razem podwójny. Kolejnym newsem miesiąca było to, że TuneTracker Systems ostatecznie przeniosło swoje produkty z BeOSa na Haiku! TuneTracker Systems sprzedaje gotowe rozwiązania dla rozgłośni radiowych. Postanowiono, że do kodu źródłowego Haiku zostanie dołączone KeyStore API autorstwa Michaela Lotza, które służy do bezpiecznego zarządzania kluczami, hasłami i certyfikatami. Niestety Michael nie dokończył swojej pracy, gdyż uległ wypadkowi. Siarzhuk Zharski doskonalił aplikację Terminal, tak by nie odstawała od konkurencyjnych rozwiązań (kodowanie znaków, formatowanie, poprawa błędów, etc.). Dodano Mesa 9.1.1 (build gcc4h). Oprócz tego poprawiano błędy i wprowadzano konieczne zmiany. W marcu pracowało nad Haiku 18 osób.

Projekt Haiku w 2013 roku - Command Center System 5

Kwiecień

W kwietniu okazało się, że nie zostaliśmy zaakceptowani na GSoC 2013. Dla wielu z nas było to dziwne, bo uczestniczyliśmy już w kilku edycjach GSoC, Google Code In i otrzymywaliśmy dotację od Google. Paweł Dziepak zaimplementował w Haiku ASLR i DEP, Rene Gollent zaś wprowadził nowe funkcje do natywnego debuggera. A Chris Jones z serwisu unixmen.com poinformował na liście mailingowej Haiku, że poszukują redaktora, który by pisał o naszym systemie operacyjnym. Jak zwykle wprowadzono liczne poprawki i udoskonalenia. W kwietniu w rozwój Haiku było zaangażowanych 20 osób.

Maj

W maju Matthew Madia który jest odpowiedzialny za organizację non profit Haiku, Inc. postarał się o to, by dotacje na rzecz Haiku dało się wpłacać za pomocą Goodsearch, Flattr i Bitcoin. Jérôme Duval dodał wsparcie dla Virtio i usunął całą masę problemów, zgłaszanych przez kompilator dla 64-bitowej wersji systemu. Rene Gollent dalej rozwijał swoją aplikację Debugger. John Scipione oczyszczał kod źródłowy Haiku i wprowadzał drobne poprawki w interfejsie użytkownika. Siarzhuk Zharski podczas swoich prac nad aplikacją Terminal postanowił, że porzuci Termcap na rzecz TermInfo. Zakończyły się także pierwsze dwa kontrakty dotyczące menedżera pakietów. W sumie to cały miesiąc upłynął na naprawie błędów i usprawnieniach wewnątrz Haiku. W maju było aktywnych 20 deweloperów.

Czerwiec

Czerwiec rozpoczęliśmy od informacji, że Oliver Tappe i Ingo Weinhold wystartowali z kolejnymi kontraktami dotyczącymi zarządzania pakietami w Haiku. Oliver zgodził się przepracować 320 godzin za 4000€, a Ingo otrzymał 19.200€ za 480 godzin. Jérôme Duval usprawniał obsługę PCI, PCI-E, ACPI, etc. Rene Gollent kontynuował swoje postępy nad Debuggerem. Z ciekawostek to na YouTube można obejrzeć, że systemowy kalkulator w Haiku radzi sobie z długimi obliczeniami. Próbowałem tego samego na Windows 8.1 64-bit, niestety wyskakuje okienko z informacją, że obliczenia mogą potrwać bardzo długo i kiedy nacisnę kontynuuj, to program zwraca błąd przepełnienia. Ogólna aktywność spadła, jedynie 13 programistów znalazło czas dla Haiku.

Lipiec

W lipcu Stephan Aßmus postanowił, że system operacyjny zorientowany na desktop, musi posiadać graficzną aplikację przeznaczoną do zarządzania pakietami. Tym samym rozpoczął swoją wielomiesięczną pracę, skutkującą powstaniem HaikuDepot. Jérôme Duval był na fali! Pracował nad Virtio, lepszą obsługą PCI, SCSI, MSI-X i HyperTransport. Włączył też MSI (Message Signaled Interrupts) dla AHCI, EHCI, OHCI, UHCI, XHCI i warstwy kompatybilności ze sterownikami sieciowymi z FreeBSD. Rene Gollent poza usprawnianiem Debuggera dodał kolejne pakiety dla 64-bitowego Haiku. Użytkownik waddlesplash utworzył na GitHubie konto, na którym zamieścił wszystkie znane sobie kody źródłowe aplikacji pisanych z myślą o BeOSie i Haiku, które zostały porzucone i nie mają aktualnie opiekunów. François Revol prócz swoich prac dotyczących portu Haiku na platformę PowerPC i komputer Sam460ex, odwiedził imprezę open source RMLL która odbyła się w Brukseli i zadał pytanie na panelu jednej z komisji Parlamentu Europejskiego (pytanie pada o czasie 17:57:40, można włączyć polskiego lektora, niestety nie udało mi się uruchomić filmiku pod Firefoxem, działa pod Internet Explorerem…). Pytanie dotyczyło sprzedaży sprzętu ze sterownikami tylko dla Windows i bez dokumentacji umożliwiającej napisanie wolnego sterownika. W lipcu Haiku rozwijało 15 osób.

Sierpień

W sierpniu Siarzhuk Zharski połączył swój prywatny branch z gałęzią master kodu źródłowego Haiku. Siarzhuk dodał kod odpowiedzialny za karty dźwiękowe USB i włączył asynchroniczne transfery dla OHCI. Stephan Aßmus rozwijał HaikuDepot. Jérôme Duval dodał wsparcie dla x2APIC i generatora liczb losowych (RNG), włączył także MSI dla sterowników intel_extreme i hd audio. Mesa3D została zaktualizowana do wersji 9.2 (gcc4h). Pete Goodeve dołączył do Haiku aplikację PatchBay (podobne do Cortex, ale przeznaczone dla MIDI).

Projekt Haiku w 2013 roku - przeglądarka WebPositive

30 sierpnia ogłoszono dwa zupełnie nowe kontrakty. Adrien Destugues wziął na swoje barki rozwój natywnej przeglądarki WebPositive która jest oparta na WebKicie. Do jego zadań należy aktualizacja kodu WebKita do najnowszych rewizji, naprawa błędów, rozszerzanie przeglądarki o nowe funkcjonalności (np. tag audio i video html5). A także doprowadzenie Services Kit do stanu używalności. Kontrakt Adriena opiewa na sumę 2000€ za każdy miesiąc pracy i będzie trwał tak długo, dopóki starczy nam pieniędzy (trwa do dziś tj. styczeń 2014 r.). Adrien od rozpoczęcia kontraktu stara się co tydzień pisać notki blogowe o postępach swoich prac, do tej pory ukazało się 15 wpisów. Drugi kontrakt przypadł naszemu rodakowi, Pawłowi Dziepakowi. Paweł jest znany z tego, że pisze solidny kod i lubi niskopoziome rzeczy. Dlatego Paweł chciał zaimplementować zupełnie nowy scheduler, bo nasz dotychczasowy był bardzo prymitywny. Paweł za każdy miesiąc pracy otrzymał 2500$.

Projekt Haiku w 2013 roku - planista systemu

Nowy planista został dodany do kodu źródłowego Haiku 17 stycznia 2014 roku. Jego algorytm szeregowania można w skrócie opisać następującymi słowami kluczowymi; O(1), cache affinity, wsparcie dla SMT, niskie opóźnienia, soft real time. Planista był także projektowany z myślą o energooszczędności. Paweł usunął także limit 8 logicznych procesorów, teraz Haiku będzie potrafiło skalować się do 64 procesorów logicznych. Limit ten będzie można w przyszłości o wiele prościej rozszerzać, niż to było możliwe dotychczas. Niestety stare aplikacje pisane z myślą o BeOSie nadal będą widzieć jedynie 8 procesorów. Chyba, że kod źródłowy danego programu został uwolniony i dzięki temu można go uaktualnić. Limit 64 procesorów logicznych został ustawiony sztucznie, gdyż podczas inicjalizacji procesorów alokowana jest pamięć dla każdego z nich. Jako, że dziś trudno w rozsądnych cenach dostać procesor mający więcej niż 4 rdzenie, a główni dostawcy procesorów x86 jeszcze nie wyszli powyżej dwudziestu kilku procesorów logicznych (nadchodzący Xeon E5-4657L v2 posiada 24 procesory logiczne – 12 rdzeni plus HT), to ten limit wydaje się słuszny. Dzięki niemu zostanie zaoszczędzona pamięć. Limit można zmienić przez proste uaktualnienie jądra. Pawłowi zostało trochę płatnego czasu na naprawę ewentualnych błędów i dalsze poprawki. Jeszcze nie opublikował swojego raportu kończącego kontrakt. Oba kontrakty wystartowały w październiku. Ingo Weinhold zakończył swój kontrakt dotyczący menedżera pakietów. 18 sierpnia Projekt Haiku obchodził dwunaste urodziny. Na sierpień przypadło 20 aktywnych deweloperów.

Wrzesień

Wrzesień był bardzo ważnym miesiącem dla rozwoju Haiku. To wtedy połączono kod odpowiedzialny za zarządzanie pakietami z główną gałęzią kodu Haiku. Wiele razy zastanawiałem się w jaki krótki i zwięzły sposób opisać ten ogrom pracy, bez uciekania się do dużego artykułu na ten temat. Główną różnicą pomiędzy Haiku a tym, z czym możemy się spotkać w dystrybucjach Linuksa jest to, że w Haiku pakiety nie są rozpakowywane, ale montowane w wirtualnym systemie plików. Pakiet może zostać zainstalowany poprzez zwyczajne przeciągnięcie ikony do odpowiedniego, monitorowanego katalogu. Jeżeli będzie brakować jakichś zależności, to pojawi się komunikat z możliwością ich pobrania. Usunąć wybrany pakiet można po prostu przenosząc go do innego miejsca, np. do kosza. Montowanie nad rozpakowywaniem ma tę przewagę, że pakiet zawiera w sobie coś na kształt listy plików, dzięki czemu możemy właśnie łatwo usuwać pakiety i menedżer pakietów nie musi „pamiętać” tego, gdzie jakie pliki są obecne. Dodatkową funkcjonalnością jest to, że pakiety są skompresowane, pozwala to zaoszczędzić miejsce na dysku. Powoduje to także niższą fragmentacją i narzut na system plików, zwłaszcza gdy będziemy instalować coraz więcej pakietów. Ponieważ pakiety są dekompresowane w pamięci RAM, a cała wolna pamięć jest wykorzystywana jako cache dla systemu plików. Nie ma to wpływu na ogólną wydajność (nasz schemat kompresji zapewnia losowy dostęp). Format HPKG pozwala też na to, by tylko część plików w pakiecie była skompresowana, co pozwoli zmniejszyć narzut w przypadku gdy mamy pakiet z olbrzymią ilością jakichś dodatkowych danych (np. tekstury i modele do gry). Kolejną funkcjonalnością jest też blacklistowanie pakietów lub jego części, jest to przydatne gdy jakiś program lub sterownik sprawia problemy. Obok tego nasz system zarządzania pakietami zapewnia to co inne menedżery pakietów, czyli obsługa zależności (wykorzystywana jest biblioteka libsolv z openSUSE), pobieranie z repozytorium, konsolowe i graficzne narzędzia.

Projekt Haiku w 2013 roku - pkgman

Wrzesień obfitował też w inne wydarzenia. Odbyła się impreza BeGeistert 027 podczas której dyskutowano o Haiku, tradycyjnie po BeGeistert nastąpił 5-dniowy Code Sprint, kiedy to część deweloperów wspólnie pracowała nad kodem źródłowym Haiku. Właśnie podczas BeGeistert ostatecznie zaimplementowano menedżera pakietów. Prócz tego to Ithamar Adema pracował nad portem ARM, Ingo Weinhold poprawił różne błędy w obsłudze PAE, Jérôme Duval skupił się na dyskach USB i zapewnił wstępna obsługę touchpadów Elantech. Stephan Aßmus z początkiem miesiąca usprawniał sterownik USB HID tak żeby nowsze tablety Wacoma były lepiej obsługiwane. Dodano też usbdevs 1.653 z NetBSD. A Clemens Zeidler opublikował wyniki ankiety przeprowadzonej wśród użytkowników Haiku, na temat Stack and Tile. Jest to jedna z funkcjonalności Haiku umożliwiająca grupowanie okien w kartach, tak jak to jest w przeglądarkach internetowych. Można też „sklejać” okna bokami do siebie. Ankieta potrzebna była mu do pracy doktorskiej i badań jakie przeprowadzają na Uniwersytecie w Auckland. We wrześniu w rozwój Haiku zaangażowało się 19 deweloperów.

Październik

Październik to przede wszystkim start kontraktów Pawła i Adriena, o których była mowa wcześniej. Julian Harnath to kolejny deweloper który otrzymał prawo bezpośredniego zamieszczania swoich patchy, w głównym kodzie źródłowym Haiku. Julian Harnath jest znany głównie z natywnego portu MilkyTrackera. Julian dodał swoje dwa patche dotyczące responsywności Haiku i dzięki temu naprawił legendarny błąd #8007. Jérôme Duval zaktualizował sterowniki sieciowe do wersji z FreeBSD 9.2 i poszerzył obsługę kodeków Realteka o kolejne. François Revol pracował nad kodem dla PPC, ARM i m68k. W październiku Haiku było rozwijane przez 19 dewloperów.

MilkyTracker

Listopad

Listopad przywitaliśmy nową wersją ACPICA 20130823, przeprowadzoną przez Jérômego Duvala, który potem zajął się lepszą obsługą ACPI. Axel Dörfler dodał wsparcie dla komendy TRIM, póki co trzeba ją ręcznie wywoływać z konsoli i może nie działać na niektórych pamięciach masowych SSD. Ingo Weinhold zaimplementował prosty sterownik ramdysku, później wprowadził możliwość blacklistowania pakietów i skupił się na różnych poprawkach. Adrien Destugues dodał do Haiku aplikację z interfejsem graficznym SerialConnect, służącą do zarządzania komunikacją poprzez port szeregowy. Oliver Tappe zakończył swój kontrakt dotyczący menedżera pakietów. Google przekazało nam kolejne 5000 dolarów, co uratowało kontrakty Pawła i Adriena. Miejmy nadzieję, że nie jest to w ramach przeprosin za naszą hipotetyczną nieobecność na GSoC 2014. François Revol odwiedził demoparty Alchimie X, gdzie prezentował ostatnie wieści z Haiku. W listopadzie 25 deweloperów poświęciło swój czas dla Haiku.

Grudzień

Na koniec roku dostaliśmy prezent pod choinkę od Gerasima Troeglazova, zaktualizował sterownik ntfs3g i napisał translator dla plików PSD. Ingo Weinhold pracował nad trybem Safe Mode. Jonathan Schleifer umożliwił kompilowanie Haiku za pomocą Clanga. Alexander von Gluck usunął OpenGL Kit, za jego funkcjonalność odpowiada teraz pakiet Mesa3D (odpowiednie patche zostały zaakceptowane przez zespół Mesa3D). Zaktualizował też parser AtomBIOS dla sterownika radeon_hd. Na dodatek pojawiła się Mesa 10.0.1 dla gcc4h, a dla gcc2h dodano Mesa 7.9.2. W grudniu było aktywnych 23 deweloperów.

Projekt Haiku w 2013 roku - PSDTranslator Layers

Podsumowując, to rok 2013 był bardzo udany dla Projektu Haiku. Było zaangażowanych 56 różnych deweloperów. Zaimplementowano menedżer pakietów i nowego planistę, dwa niesłychanie ważne elementy nowoczesnego systemu operacyjnego. Haiku zostało usprawnione na każdym polu! Ten tekst liczy 17865 znaków, celowo pominąłem wiele rzeczy, bym mógł w rozsądnym czasie ukończyć ten artykuł. Nie napisałem np. o ciągłym poprawianiu zgodności z POSIX, o błędach wykrytych i naprawionych dzięki Coverity i statycznemu analizatorowi Clanga. O naszym już czwartym uczestnictwie w Google Code-In. Nie zostało ujęte to co działo się na prywatnych githubach deweloperów Haiku, np. implementowanie wsparcia dla EFI. I tak dalej… Wymieniałem głównie to nad czym ktoś w miarę ciągle pracował, opisywanie każdego commitu i każdego załatanego błędu nie ma sensu. Z powodów osobistych nie byłem w stanie na bieżąco informować o postępach w Haiku w poprzednim roku. Ostatni mój wpis na OSWorld jest sprzed roku, dlatego zdecydowałem się na taką formę. Chciałem pokazać czytelnikom OSWorld, że społeczność Haiku żyje, rozwija się i idzie ku lepszemu.

Czego możemy spodziewać się w 2014 roku? Na pewno kolejnego stabilnego wydania, które będzie niezłym szokiem dla tych osób które ciągle siedzą na czwartej wersji alfa i nie korzystają z nocnych budowań. Na wiki buglisty Haiku znajduje się niekompletna lista zmian dokonanych od czasu wydania czwartej wersji alfa. Wiele osób narzeka, że już czas na kolejne wydanie, bo naprawdę dużo zrobiono, a Haiku R1\Alpha4 miało swoją premierę 14 miesięcy temu. Co nas więc blokuje? Przede wszystkim błędy, z tego kilka krytycznych. Ingo Weinhold w kolejnym wydaniu chciałby mieć aktualizacje systemu za pomocą menedżera pakietów, jak sam twierdzi to powinien być to „nisko wiszący owoc”. HaikuPorts (wzorowane na Portage z Gentoo) systematycznie zapełnia się recepturami kolejnych programów, ale potrzeba nam jeszcze trochę więcej oprogramowania i trzeba porobić repozytoria. Dzięki portom Qt i OpenJDK, możemy o wiele prościej skrócić listę braków w dostępnym oprogramowaniu dla Haiku. Pod znakiem zapytania pozostaje kontrakt Adriena Destuguesa, wydaliśmy praktycznie wszystkie pieniądze na kontrakty w 2013 roku i nie wiadomo, czy kolejne darowizny pokryją obiecaną mu sumę pieniędzy. Adrien każdego dnia ulepsza naszą przeglądarkę internetową WebPositive, ale nie jest pewne czy zdąży z tagami audio i video html5, przed wydaniem kolejnej stabilnej wersji systemu.

Projekt Haiku w 2013 roku - QtCreator

Przyłączyłem się do społeczności Haiku prawie 5 lat temu, gdy poszukiwałem alternatywy dla Windows. Podzielam z nimi pogląd na to jak powinien wyglądać desktop. Jestem głęboko przekonany o sukcesie Haiku, o tym, że ciężka praca wkładana w ten projekt, pewnego dnia urodzi obfite owoce.

  • Roomcays

    Brawo!! Dla Haiku i dla autora tego wpisu!
    Od razu mam +10 do motywacji, zeby spróbować Haiku, np. przy okazji kolejnego stabilnego wydania.

    • Premislaus

      Dzięki. Brawa także dla Michała, bo poprawił moje formatowanie. W każdym razie przegrałem zakład, bo na moment przed ukazaniem się artykułu, napisałem do niego, że pewnie pierwszym komentarzem będzie – “a na co to komu?” ;-).

    • Kaleson

      Haiku to definitywnie jeden z niewielu spójnie zaprojektowanych systemów (spadek po BeOS). Jest definitywnie wart promocji. Dzięki za wpis, nie byłem na bieżąco ;)

    • sprae

      Najlepsze, że BeOS był systemem pracowników Apple. Był to jeden z kandydatów do zastąpienia Mac OS 7. Nawet podejrzewam, że Apple specjalnie wydzieliło zespół swoich inżynierów, by koszty rozwoju ich nie zabiły jak w przypadku Newtona.

    • MaxP

      Z tymi inżynierami wydzielonymi to bardzo nie rozumiem.
      Natomiast jeśli chodzi o BeOS to tak Be Inc. stwotrzyli byli pracownicy Apple. i Tak w pewnym momencie była walka o następne dla MacOS classic miedzy BeOSem a Nextem. Be miało już konkrety, których nie miał Steve J. ale ten omanił Apple gadką i padło na Nexta i powrót Jobsa do firmy. W dodatku Apple oferowało śmieszne dla Be 200 mln zielonych.

    • sprae

      Takie śmieszne, że dziś ich nie ma.

    • Kaleson

      BeOS był o wiele lepszy technicznie od neXta. Najciekawsze jest to że oni nie patrzyli na to pod względem technicznym. Jedynym powodem dla którego przetarg wygrał neXt a nie kto inny, było to że Apple chciał mieć Jobsa z powrotem.

    • Tremas

      A na co to komu? :P

      Więcej wpisów o Haiku poproszę :)

    • MaxP

      Ja nie wiem, ja tam tylko na nim pracuje w domu, internet, filmy, troche starych gier z sentymentu pod DosBoxem, ScummVM czy otwartych przeportowanych silnikiów dla Haiku. Generalnie używanie komputera w domu.

    • gość

      Posadź sobie na wirtualnej maszynie Alphę 4.1. Warto. Bardzo sympatyczny system. Mogę tylko polecić opcję zamiany kilku okien w połączone kafelki lub zakładki, tego mi na moim Linuksie brakuje. Ogólnie robisz sobie np. two-pane manager z dowolnych okien menedżera plików.
      Spróbuj nie przestawiać menedżera plików na tryb jednego okna, ale posługiwać się do kopiowania czy wklejania menu z prawego przycisku myszki. Trudno przywyknąć, ale szczególnie na małych ekranach jest szybsze.
      Pamiętaj, w BeOS’ie/Haiku lewe modyfikatory ctrl i alt są na odwrót. Np. nie Alt-tab, ale Ctrl-tab. Zawsze masz edytor definicji klawiatury.
      Firefox jest jeszcze serii 2.0.
      Możesz kompilować pewne programy z Qt. Nie Creatora, ale proste kompilują się, o ile pamiętam instalowało się jakieś ruskie paczki.
      Powodzenia, mnie się 4.1 bardzo podoba.

    • Premislaus

      Chciałbym Tobie zasugerować wypróbowanie nightly builds. Sporo rzeczy zmieniono np. układ katalogów (wiele z nich jest read only, wywalono common). Do pewnych rzeczy trzeba się po prostu teraz przyzwyczaić. Ale warto. Na nightly masz już nowy scheduler, menedżer pakietów, ulepszoną przeglądarkę www. Jeśli coś na nightly nie działa, to zawsze można zgłosić błąd – https://dev.haiku-os.org/ (moim zdaniem zawsze trzeba, bo skąd mają wiedzieć z czym jest problem?). Albo poczekać na kolejne nightly jeśli problem jest znany.

      W razie czego pytaj na haiku-os.pl i kanale IRC.

      Zachowanie ctrl i alt można zmienić jednym przyciskiem w którychś preferencjach, chyba w Keymap.

      Wiele problemów z Qt zostanie załatwionych kiedy pojawi się poprawne recipe w HaikuPorts.

      http://cgit.haiku-os.org/haiku/ – tutaj możesz obserwować zmiany w kodzie, jeśli pojawi się coś co Ciebie zainteresuje, to wtedy instalujesz kolejne nightly. Nie pamiętam co ile się one ukazują, na pewno raz dziennie.

      http://bb.haikuports.org/haikuports/commits – tutaj jest teraz HaikuPorts, możesz sobie podejrzeć jakie programy zostały dodane, albo co poprawiono.

      P.S. WebPositive jest lepszy teraz od Bezilli (Firefox 2.0), chociażby działa poprawnie gmail i jego czat.

    • gość

      Układ katalogów? On z tego co pamiętam służył do przyszłej możliwej technologii multi-user :). Będą to robić inaczej, na uniksową modłę?
      Zachowanie ctrl i alt zmieniałem edytorem mapy klawiatury, bo to umożliwia również personalizację pod konkretny układ (np. jeżeli mamy jakieś dodatkowe klawisze którym chcemy przypisać specjalne funkcje, np. takie coś co jest po lewej od Z w niektórych klawiaturach QWERTY, a nie jest Shiftem).
      WebPositive nie używam z racji tego, że ja sobie przekonfigurowuję internet :). Filtry, skrypty, konwersje, w moim FF ogólnie strony wyglądają nieco inaczej niż na typowym komputerze, przy czym ładują się kilka razy szybciej ale wszelkie komponenty społecznościowe poza kilkoma wybranymi są wycięte.

      Nadal jestem bardzo entuzjastycznie nastawiony do menedżera plików Haiku, technologie menu katalogów oraz układania okien. To ma bardzo duży potencjał, kilka rzeczy jeszcze można by dodać (Może są – A4.1 nie miał np. możliwości aktywacji zakładki przeciągając element, czy stosowania zakładek i kafelków na raz), ale ogólnie to załatwia na małym ekranie prace z plikami, które w typowym systemie trzeba robić na wielkim ekranie.

      Aktualnie temu systemowi brakuje tylko oprogramowania, choć i tego powoli przybywa.

    • Premislaus

      W sumie jak ma wyglądać multi-user w Haiku to nie mam pojęcia. Raczej nikt nie wie, póki co są rzucane różne koncepcje.

      Jako, że Haiku jest zgodne z POSIX to w systemie są różne konsolowe narzędzia do np. nadawania praw użytkownikom. Zapewne gdyby pokombinować, to by się już teraz dało :P. Póki co jest jeden user na prawach roota (u nas to się baron nazywa ;-) ).

      Implementowanie multi-usera jest zarezerwowane dla wersji R2.

      https://dev.haiku-os.org/wiki/PackageManagement/Migration – tu masz opisane zmiany jakie wprowadził PM.

      Ogólnie zmiany dokonane przez wprowadzenie menedżera pakietów, doprowadziły do lekkiego zamieszania, ale raczej już się wszyscy przyzwyczaili :-).

      Czemu wywalono common to nie pamiętam, musiałbym przejrzeć listę mailingową.

      Zgadzam się, że Stack&Tile to power feature Haiku. Jest to bardzo wygodne.

      Gdybyś mógł to opisz swoją konfigurację Bezilli na haiku-os.pl.

    • Premislaus

      Znalazłem. Common jest teraz połączone z System:

      “common has been removed, or more correctly it has been merged into system. All system-wide software is now installed (only) in system.”

      https://dev.haiku-os.org/wiki/PackageManagement/DirectoryStructure

      http://www.freelists.org/post/haiku-development/Removing-bootcommon – a tu dyskusja, miłego czytania :-).

    • Einstein

      Akurat łączenie okien w karty jest dostępne pod KDE (przeciąga się środkowym przyciskiem myszy pasek tytułu do paska tytułu okna z którym chce się połączyć). Korzystam często z tego bajeru, bardzo wygodne.

    • gość

      KDE od wersji 4 zmieniło workflow ze zorientowanego na pliki na zorientowany na jeden program (tzw. jednozadaniowy, nie mylić z jednozadaniowym OS), i niestety bardzo to zniechęciło niektórych użytkowników pracujących z plikami. Używam na Linuksie KDE, ale w wersji 3.5.13.2 (Trinity)

  • Adam W

    Czy ten system jest gdzieś wykorzystywany w jakiś poażnych zastosowaniach czy jest to po prostu hobbystyczny projekt coś jak ReactOS?

    • Premislaus
    • Szacunex

      I tylko tyle?

    • Premislaus

      Widocznie tak. Pomijam te firmy które wciąż mają jakieś kompy z BeOSem i własnościowy soft pisany na zamówienie, ale bez kodu źródłowego, czasem wpadają na kanał IRC i pytają się o coś.

      Zapewne różni użytkownicy wykorzystują Haiku nie tylko do rozrywki, czy napędzania nim netbooków z Atomami, ale też do jakiejś pracy zarobkowej. Ostatnio na HaikuPorts pojawiło się parę bibliotek i programów służących do programowania mikrokontrolerów.

      Możesz być kolejną osobą która wykorzysta Haiku w poważnych zastosowaniach,

    • Premislaus

      Przypomniało mi się, że jeszcze pewien Pan napędza za pomocą Haiku parę swoich biznesów (szkoły sztuk walk) – http://www.haiku-os.org/community/forum/what_i_and_dont_about_haiku_and_its_community#comment-23076

      http://coquilletkd.com/
      http://67.219.227.56/cal/

    • mikolajs

      Linuks też zaczynał jako hobby :)

    • ee

      Chyba żartujesz, powstał bo inne OS były ułomne dla Linusa.

    • Kuba

      Doczytaj. “I’m doing a (free) operating system (just a hobby, won’t be big and professional like gnu) for 386(486) AT clones.”

    • sprae

      Co nie zmienia faktu, że wkurzała go mułowatość Minixa.

  • Kkk

    Jesli na haiku bedzie blender i ruby to wystarczy by wiele osob sie przesiadkowy bo bedzie po prostu szybciej

  • gość

    Witam, trochę nieświeżo piszę, ale czy znajdę gdzieś poradnik jak mogę zbuildować swój program w Qt na Haiku i zrobić HPKG? Program na GPLu, więc źródła otwarte i można użyć otwartego Qt, kompiluję go na którymś Qt 4.x.
    Pozdrawiam

    • elmo

      przetestowałem to z usb i jestem miło zaskoczony – jedno tylko ale – przegladarka jakby z góry ustawiała sie jako mobile i zle skalowane były strony – testowałem na netbuku 10′ intel atom – szybosc działania naprawde super , wszystko jest od razu skonfigurowane , wystarczy podac hasło do wi-fi i mamy neta , start systemu bardzo szybki – montowanie zasobów bez zastrzeżeń – to srodowisko graficzne bajka – takie jakby stare kde – troche openbox , jedno jeszcze troche dziwne to belka z okna – raczej powinna byc z lewej strony ale na całosci niz robic tylko za uchwyt – jezeli prace beda trwały to całkiem fajny systemik np. na notbuki