Qt 5.0 Alpha

Qt 5.0 Alpha

    przez -
    1 420
    Qt
    Nokia ogłosiła wydanie Qt 5.0 Alpha. Jest to pierwsze ważne wydanie wieloplatformowego frameworka aplikacji C++, od czasu rozpoczęcia otwarcia projektu na społeczność. W najnowszej wersji deweloperzy chcą zaoferować pełne wykorzystanie natywnego Qt używając C++, oraz przejść do modelu, gdzie C++ jest używany głównie do implementacji modułów backendu, które są używane przez Qt Quick. Nowy model działa wyśmienicie w przypadku pełnoekranowych interfejsów użytkownika na urządzenia przenośnych i wbudowanych. Powinien także sprawdzić się świetnie w aplikacjach desktopowych.

    Qt Core oferuje oferuje QStandardPaths, narzędzie które służy do wyszukiwania informacji o standardowych lokalizacjach dokumentów i multimediów. Dodano wydajną obsługę formatu JSON, rozpoznawanie typów plików (MIME) po rozszerzeniu i zawartości, nowy silnik wyrażeń regularnych kompatybilny z Perl. Pojawiło się sprawdzanie poprawności połączeń sygnałów i slotów podczas kompilacji programu oraz przepisana struktura danych dla lepszej wydajności.

    Moduł Qt Quick obsługuje teraz Scenegraph, oparte o OpenGL i efekty cieniowania, cząstek i inne, bazujące na GL. Silnik JavaScript jest oparty na szybkim silniku V8 z Google Chrome, co polepsza wydajność. Inne usprawnienia dotyczą silnika QML.

    Wewnętrzna architektura Qt 5.0 będzie bazować na nowej warstwie abstrakcji Qt Platform Abstraction (QPA), przedstawionej w Qt 4.8. Ułatwi to zarówno przenoszenie, jak i uruchamianie programów Qt na jeszcze większej liczbie urządzeń i systemów okienkowych. Przeprojektowano system grafiki z zastosowaniem Qt Quick 2 i akceleracji OpenGL ES 2 lub OpenGL. Oddzielono wszystkie widżety QWidgets i odpowiadające im funkcje w osobnych bibliotekach. Przeprowadzono modularyzację wewnętrzną komponentów Qt, co pozwoli osiągnąć większą elastyczność i uniwersalność w programowaniu urządzeń przenośnych i desktopów.