Na tle kultowego Quake‘a powstało wiele strzelanin, które do dziś są popularne – Xonotic, Sauerbraten, Assault Cube, OpenArena. Wśród nich Red Eclipse. Niedoceniany otwarto źródłowy projekt opierający się o silnik Cube 2, łudząco podobny do klasyku Unreal Tournament.

Doskonale wykonana gra aż kipi energią. Trudno znaleźć w niej jakiekolwiek złe aspekty. Na sam początek wyłania się świetne menu, choć wykonane bardzo oryginalnie i specyficznie, nie da się w nim zgubić. Po kilku minutach sprawnie poruszamy się w opcjach dotyczących rozgrywki. Na uwagę zasługuje tutorial offline, czyli prosta gra z botami, by przyzwyczaić gracza do broni, móc odpowiednio wyregulować mysz i zaznajomić się z genialną, bardzo szybką i nieprzewidywalną rozgrywką.

Fizyka pozwala nam na świetną zabawę – połączenie strzelaniny z parkourem jak rzekł mój znajomy. Identycznie jak w Xonotic z wykorzystaniem jetpack’ów i naszej broni jesteśmy w stanie wykonywać mega wyskoki z bardzo efektowym uczuciem “slow-motion“. Na standardowych mapach często towarzystą nam wyrzutnie powietrzne i rampy przygotowane dla graczy szukających emocji.

Red Eclipse

Nie zapominajmy jednak, że jest to strzelanina a nie nauka jazdy na deskorolce ;) Dysponujemy więc naprawdę świetnym rozstawem broni jakiego nie ujrzycie w pełni w innych FPS-ach. Począwszy od miecza, noża, łoma i wielu innych “prymitywnych” narzędziach a skończywszy na miotaczu ognia, wyrzutni plazmy i wszelkiej maści karabinach. Dla każdego coś ciekawego, wszystkie z broni mają unikalne właściwości. A propo tematu, zauważyłem bardzo przydatne udogodnienie przy podnoszeniu broni. Zapewne nie tylko mnie w Nexuiz i Xonotic irytowało przy wejściu w leżący karabin automatycznie podniesienie go i ustawienie jako pierwszej broni. W Red Eclipse broń zbieramy i odrzucamy klawiszem.

Kolejny ogromny plus to grafika. Pod tym względem sparzyłem się już między innymi w grach Assault Cube i OpenArena. Tutaj jednak jakość tekstur jest oszałamiająca. Wspomniany miotacz ognia z realistycznym płomieniem oraz inne świetnie prezentujące się bronie w połączeniu z kapitalnym dynamicznym oświetleniem mapy i rozbujałą fizyką dają dużą porcję rozrywki, zaś mocna ścieżka dźwiękowa bardzo integruje się w klimatem gry.

Red Eclipse

Podobnie jakw innych pozycjach z gatunku FPS rozgrywkę uzbrojono w klasyczne tryby:

  • Capture The Flag – walkę pomiędzy dwoma drużynami w wzajemne przechwytywanie flagi
  • Deathmatch – jedna wielka klasyczna siekanka “każdy na każdego”
  • Team Deathmatch – bitwa na fragi z podziałem na dwie drużyny

Nie brak jednak nowości w postaci dwóch trybów, które szczególnie wymagają współpracy w zespole – Time-Trial oraz Bomber-Ball. Gracze dzielą się podczas nich na zespoły i podkładają przeciwnikom bombę czasową.

Podsumowując – Red Eclipse to naprawdę niezły First Person Shooter, zdecydowanie odbiegający jakością od innych darmowych klonów Quake. Nie jest realistyczny na siłę, stara się zapewnić graczom przede wszystkim doskonałą rozrywkę. Dlatego też kierowany jest w stronę fanów modernistycznych strzelanin i poczciwego Quake, nie zaś amatorom Battlefielda i podobnych.

Red Eclipse znajduje się w repozytorium PlayDeb dla systemów Ubuntu 11.04/11.10/12.04.

Instalacja repozytorium:

wget http://archive.getdeb.net/install_deb/playdeb_0.3-1~getdeb1_all.deb
sudo dpkg -i playdeb_0.3-1~getdeb1_all.deb

Instalacja gry:

sudo apt-get update && sudo apt-get install redeclipse

  • Poważnie RE przypomina Ci UT?

    • Gameplay jak najbardziej ;)

    • kwahoo

      Pograłem i tak:
      +grafika
      +wymagania sprzętowe
      +fizyka i poruszanie postaci
      +nowatorskie podejście do amunicji
      +mniej frustrujący niż Nexuiz:)

      -zbyt kolorowy
      -bronie (nie ma niczego co daje podobny fun do Miniguna na drugim biegu czy Flak Cannona (z UT))
      -udźwiękowienie
      -konieczność wciskania E do zebrania broni, lepsza byłaby lista “wag” broni jak w UT

  • ProGra

    Gra jest ZAJEBISTA jedyne do czego mogę się przyczepić to to że przy wiekszej rozwalance mój fx 5500 256mb 128 bit wysiada muszę go podkręcić chyba :P