Ryan C. Gordon o Linuksowym przemyśle gier

Ryan C. Gordon o Linuksowym przemyśle gier

przez -
10 306
Ryan C. Gordon
Podczas tegorocznego SELF 2014 (SouthEast LinuxFest) Ryan C. Gordon znany także jako Icculus, przedstawił swoje 15 lat doświadczeń z tworzeniem linuksowych wersji gier. Można było usłyszeć o skromnych początkach z grami pokroju XBill, pierwszej komercyjnej grze na Linuksa, LOKI, SDL, Humble Indie Bundle, aż w końcu o parowej rewolucji. Slajdy z prezentacji można pobrać stąd: icculus.org/self2014/, a wkrótce ma się pojawić do nich komentarz tekstowy.

Cała prezentacja trwała godzinę i możecie jej posłuchać tutaj:

Podobne artykuły

Red Orchestra 2

przez -
5 339
Unreal Engine

przez -
16 536
  • sprae

    Zarąbista prezentacja, szczególnie sekcja pytań od widzów na końcu ;-)

    • Krystian Juskowiak

      A czy jest jakaś konkluzja prezentacji lub puenta, co by nie musieć oglądać całego wideo aby wiedzieć, jakie tematy poruszali? ;-) Są slajdy, ale one wszystkiego nie powiedzą co się działo ;-)

    • sprae

      Ryan opisuje historię gier na Linuksie. Od XBill poprzez Doom, aż po Steam. Omawia też fenomen Humble Bundle, który udowodnił, że użytkownicy Linuksa płacą więcej za gry niż użytkownicy Apple i dają 25% wpływów.

      Za sprawą portowania gier i Humble Ryan stał się tak popularny w świecie gamedevu, że ludzie zaczęli do niego dzwonić, żeby załatwił miejsce w Bundlu dla ich produktów. On nie odmawiał, pod warunkiem, że gra będzie miała port Linuksowy ;-).

      Gdy Volvo ogłosiło Steam Machine, zaczęli dzwonić do niego twórcy gier AAA.

      Opowiada też ciekawą anegdotkę o Epic i UE4.

      Na koniec były trudne pytania od publiczności. O kiepskiej obsłudze wielu monitorów w X.org, gdy gra jest na pełnym ekranie. O słabej dokumentacji i działaniu OpenGL itp.

    • Krystian Juskowiak

      Dziękuję za informacje i opisanie prezentacji – bardzo pomocne. Ciekawa historia – muszę zatem wygospodarodwać godzinę czasu, nieco popcornu i oglądnąć :-)

      Szczególnie interesujące wydają się pytania na końcu :-)

      PS: celowo patrzę do repo za frazą XBill i…jest do zainstalowania (Fedora) :-) Nawet zainstalowałem i od razu przegrałem, gdyż chyba muszę jeszcze opanować zasady :-)

    • _xia_

      @sprae
      “Omawia też fenomen Humble Bundle, który udowodnił, że użytkownicy
      Linuksa płacą więcej za gry niż użytkownicy Apple i dają 25% wpływów.”

      Nie ma żadnego fenomenu. Są skłonni zapłacić więcej, bo na Linuksa gry wysokobudżetowe są niedostępne, a głównie w takie gra się na Windows i MacOS (w mniejszym stopniu).

      Na bezludnej wyspie największy pasztet jest też sporo warty ;).

    • 257

      “Na bezludnej wyspie największy pasztet jest też sporo warty ;).”

      Poczułem się jak masochista czwartej kategorii. ;)
      Może ta prezentacja wyjaśni dlaczego ludzie kupowali gry na Linuksa zamiast licencji Windows i gier AAA?

    • sprae

      Ja wiem, że chodzi o popyt i podaż. Fenomen jest dlatego, bo nikt w ten rynek wcześniej nie wierzył. Tak jak w czarnych muzyków w latach ’50, kierując się zwykłymi uprzedzeniami.

  • Kejk

    O, screen z XBill po polsku :)

  • guitarrizer

    Autor Neverballa… ileż to godzin spędziłem przed tą gierą pokonując kolejne poziomy :)