Civilization VI
Pomimo stale rosnącego, lecz nadal dość marginalnego udziału wśród graczy, ojcowie Sid Meier’s Civilization nadal zdają się dostrzegać potencjał w użytkownikach Linuksa. Nadchodząca w tym roku kolejna część serii – Sid Meier’s Civilization VI, podobnie jak dwie poprzednie, również pojawi się na wszystkich możliwych platformach PC. Tym razem fanów kultowej strategii czeka prawdziwa rewolucja. Na nie lada okazję – tegoroczne dwudzieste piąte urodziny – twórcy zapowiadają powrót do przeszłości i gruntowne zmiany, które dotkną zarówno mechanizmów gry jak i oprawy graficznej. Na jesień wrócimy do korzeni, choć nie zabrakło kontrowersji.

Civilization VI screenshot

źródło: civilization.com

Uproszczone modele i o wiele barwniejsza, bajkowa sceneria są kojarzone raczej z prostymi do bólu strategiami dostępnymi na smartfony, ale biorąc pod uwagę listę zapowiedzi jakie otrzymaliśmy od autorów – za niepozorną grafiką kryje się prawdziwy pożeracz nerwów i czasu. Jednym z najbardziej istotnych highlight’ów jest fakt, że za tworzenie tegorocznej części odpowiadają autorzy Brave New World. Naturalnie powinniśmy spodziewać się wielu funkcjonalności z tego dodatku (religie, archeologia, szlaki handlowe, turystyka związana z kulturą naszej cywilizacji), wzbogaconych o nowe możliwości. Większe wsparcie otrzymają grupy tworzące modyfikacje, które do tej pory traktowane były po macoszemu. Konsekwencją jest świecący pustkami warsztat na pięć lat po premierze i brak jakiegokolwiek zaawansowanego fanowskiego rozszerzenia na horyzoncie. W październiku ma się to zmienić. Cała gra została przepisana na nowy silnik, który wedle zapewnień twórców ma ułatwić pracę społeczności tworzącej modyfikacje i dać jej członkom więcej możliwości wpływu na mechanikę gry.

Nowy silnik w Civilization VI to również nowe, mądrzejsze AI i znacznie szybkie tempo gry. Przeciwnicy w Civ VI mają być nieprzewidywalni, bezwzględni, mniej ustępliwi ale jednocześnie doceniający przyjacielskie gest, zależnie od charakteru i aktualnej sytuacji politycznej. Ponadto gra będzie zmuszać do większej improwizacji w rozwoju drzewka technologicznego naszej cywilizacji, w zależności od tego, gdzie się znajdujemy. I w ten sposób gracze, którzy żyją na rozległej pustyni będą wolniej odkrywać np. morskie technologie, a zdecydowanie szybciej Ci, którzy otoczeni są oceanami bądź mają miasta leżące nad rzeką. Jednym słowem Firaxis zamyka erę klepania wszystkich technologii w myśl “a nuż mi się przyda”,  dając nam większe pole do popisu.

Civilization VI screenshot

źródło: Steam

Ed Beach, główny projektant Civilization VI, zdradził nam również ważną informację odnośnie miast. W nowej części będą one różniły się od siebie wyglądem i posiadały bardziej zróżnicowane właściwości. Wprowadzone zostaną dzielnice, w roli dotychczas znanych nam fragmentów danego miasta. W każdej z nich gracz będzie mógł stawiać nowe budynki w zależności od wybranego przez siebie charakteru dzielnicy i dostępnych bogactw naturalnych. I tak, będziemy mogli przyporządkować pewne obszary na mapie nauce, inne religii a jeszcze inne przemysłowi lub wydobyciu znajdujących się w tym miejscu dóbr. Miasta będą również rozrastały się wraz z ich granicami, w przeciwieństwie do poprzednich części.

Dużą zmianą w Civilization V było wprowadzenie ograniczenia, według którego na jednym polu znajdować mogła się tylko jedna jednostka militarna i tylko w wyjątkowych sytuacjach mogliśmy na jednym polu umieścić np. wielkiego generała i łuczników lub robotników. W najnowszej odsłonie zakaz pozostanie, lecz w nieco doszlifowanej formie. Ciężkie sprzęty jak np. taran lub działko przeciwlotnicze zajmujące dotychczas jedno pole, będzie można “przypiąć” do innego oddziału np. wojowników jako wyposażenie lub jak nazwali to twórcy – “jednostki wsparcia“.

Civilization VI screenshot

źródło: Steam

Na sam koniec coś dla fanów rozgrywki wieloosobowej, zwłaszcza tej szybkiej. Firaxis Games zapowiada specjalne scenariusze i zwycięstwo warunkowe, stworzone z myślą o bardzo krótkich sesjach, które można ukończyć w parę godzin. Możliwe będzie także “wycinanie” dowolnego okresu czasu z gry i np. mierzenie się o to, kto rozwinie największą religię, rozpoczynając w średniowieczu i kończąc na upadku renesansu.

Podobne artykuły

  • Szyk Cech

    No dobra, pitu-pitu… a co z wymaganiami sprzętowymi? Bo nie wiem czy zbierać na nowy sprzęt, czy jechać na wakacje…

  • Błysk

    Wymagania: 20 rdzeniowy AMD lub 4 rdzeniowy Intel, min 16GB RAM zalecane 24GB