sipML5 – klient SIP w HTML5

sipML5 – klient SIP w HTML5

    przez -
    7 357
    HTML5
    SIP (ang. Session Initiation Protocol) to protokół sygnalizacyjny dla usług Voice over IP. Tłumacząc na polski, jest to ustandaryzowany protokół do internetowych rozmów głosowych. Jego przeciwieństwem jest niewolny protokół Skype, który jednocześnie jest najpopularniejszym komunikatorem głosowym. Alternatywami do Skype są programy takie jak Ekiga, Gizmodo, Telepathy czy Jingle, które mogą komunikować się między sobą, ale nie ze swoim zamkniętym rywalem.

    Istnieje w naszym życiu wyraźna tendencja do przenoszenia “peceta w chmury” (webowe pakiety biurowe, oprogramowanie graficzne, dyski, odtwarzacze muzyki itd.), to też niemałą wrzawę wywołał fakt pojawienia się frameworka WebRTC. Powstał on jako część standardu HTML5 i jest wspierany przez takie firmy jak Ericsson, Microsoft, Google, Mozilla czy Opera. Ma on pozwolić na komunikację audio-wizualną w czasie rzeczywistym, a także na dzielenie się plikami, i to wszystko przez przeglądarkę internetową.

    W kontekście pojawienia się nowego wynalazku, wielu komentatorów na gorąco oceniło zakup Skype’a przez Microsoft za strzał w stopę… z opóźnieniem. Microsoft za prawa do klienta zapłacił niebagatelną kwotę 8,5 mld dolarów, podczas gdy roczne przychody kupionej spółki wyniosły zaledwie 800 mln dolarów, a firma odnotowała straty zamiast zysku netto. Co w takim razie skłoniło giganta do dziesięciokrotnego przepłacenia za nierentowną spółkę? Podejrzewa się, że była to przyszłościowa technologia i niezidentyfikowany jeszcze potencjał. Potencjał, który miał wygasnąć wraz z zaistnieniem WebRTC.

    Dzisiaj już wiemy, w którym kierunku podążają trendy. Doubango Telecom, firma telekomunikacyjna specjalizująca się w projektach open source opublikowała projekt sipML5 – klienta SIP napisanego w HTML5 z wykorzystaniem WebRTC.

    Program został napisany w JavaScript i do działania nie potrzebuje żadnych wtyczek. Jednak aby go uruchomić, użytkownik winien posiadać przeglądarkę z obsługą odpowiednich elementów HTML5. Twórcy zalecają Chrome 20.0.1127.0 (eksperymentalne wydanie Canary). Firefox posiada podstawową obsługę, jednak odpowiedni kod nie znalazł się jeszcze nawet w wydaniu nocnym. Szersza publikacja przewidziana jest na koniec drugiego kwartału tego roku. Na urządzeniach przenośnych, obsługę WebRTC zagwarantuje Opera Mobile 12.

    • Brzmi i wygląda super! Gdyby tylko inni zechcieli przestać używać Skype…. Eh….

    • Greg

      Brzmi i wygląda niesamowicie. Mam wrażenie, że niebawem komputer będzie tylko terminalem do serwera, gdzie będą nasze aplikacjie. Szkoda tylko, że w Polsce Internet mobilny jest tak słaby i wolny :/

      • Tak się aktualnie dzieje. Wracamy do czasów terminali, gdzie wszystko jest trzymane na jakiś zewnętrznych serwerach. Ale i tak nadal wolę część danych trzymać na własnym dysku.

      • 123qwe

        Wirtualne serwery sa juz w przyzwoitych cenach za rok. A nic nie stoi na przeszkodzie aby postawic sobie takze domowy na jakims "no-ip". Problemem, jak dla mnie, narazie jest brak integracji wszystkich gadzetow.. chodzi mi o odpowiednie pluginy do np owncloud, elgg czy wordpress, zeby wszystko miec dostepne z poziomu jednej strony.. ale mysle, ze z czasem, juz nie dlugim, odpowiednie pluginy powstana. Narazie mozemy sie zadowolic zdalnym montowaniem nfs, oraz wlasnymi serwerami (jabber, mail, irc / chat, sip.. i co tam dusza jeszcze zapragnie), odpowiednie aplikacje "lokalne" sa dostepne juz i na telefony.

    • Czy przypadkiem PSI nie miało już rozmó wideo?

      • Ale Psi było oparte o Jingle, które nadal dość mocno kuleje i raczej nie ma szans zdobycia rynku bez jakiegoś wdrażania komercyjnego.

    • Pingback: Google Chrome 21 | OSWorld.pl()