Smokin’ Guns to w pełni darmowa, zespołowa gra FPS, której fabuła dzieje się na Dzikim Zachodzie. Tytuł został oparty na uwolnionym silniku gry Quake 3 Arena i zachował wszystkie obowiązujące tam zasady. Mamy zatem realistyczną symulację środowiska, atmosfery i ogólnego otoczenia. Bardzo dokładnie odwzorowano wiele gatunków broni, ich właściwości oraz cechy szczególne. Dzięki temu daje to realizm rozgrywki.

Jak wspomniano na początku, gra bazuje na uwolnionym silniku Quake 3 Arena, który nosi nazwę ioquake3. Jest to silnik graficzny, który napędza wiele innych gier, w tym: Open Arena, Tremulous, Urban Terror, Turtle Arena, World of Padman.

W poniższym artykule pokażemy, jak własnoręcznie pobrać najnowsze wersje źródłowe, skompilować je i odpalić. Jako systemu użyliśmy 64 bitowego Debiana 8.2.

Pytanie: Czemu akurat korzystamy z wersji rozwojowej, a nie stabilnej ioquake3? Otóż występowały pewne problemy ze stabilnością i uruchamianiem. Na najnowszych wszystko działało poprawnie i można było nawet wykorzystać to na platformie Windows.

Wpierw musimy utworzyć odpowiednią strukturę katalogów.

[/gdzies/w/systemie] $ cd ~

Tworzymy katalog, gdzie będą ściągane wszystkie rzeczy:

[/home/user] $ mkdir smokin

Wchodzimy do utworzonego katalogu:

[/home/user] $ cd smokin

Pobieramy potrzebne rzeczy:

Źródła ioquake3 (wersja rozwojowa)(są 2 wersje źródeł na githubie):

https://github.com/ioquake/ioq3

https://github.com/smokin-guns/ioq3

My pobierzemy oryginalne źródła:

[/home/user/smokin] $ wget https://github.com/ioquake/ioq3/archive/master.zip

Źródła Smokin Guns (wersja rozwojowa):

[/home/user/smokin] $ wget https://github.com/smokin-guns/SmokinGuns/archive/ioq3-synchro.zip

Źródła Smokin Guns (wersja stable 1.1)

[/home/user/smokin] $ wget www.smokin-guns.org/downloads/Smokin_Guns_1.1.zip
Pobrano plik: Smokin_Guns_1.1.zip a w nim plik pk0.pk3

Czas na rozpakowanie źródeł:

Możemy sobie pomoc z tym instalując program: mc

Instalujemy mc i program do rozpakowania źródeł. Zostaną dociągnięte zależności w postaci unzip’a. Unzip służy tylko do rozpakowania źródeł.

[/gdzies/w/systemie] # apt-get install mc

Rozpakowanie źródeł:

[/gdzies/w/systemie] $ cd ~/smokin

Rozpakowujemy źródła ioquake3:

[/home/user/smokin] $ unzip master.zip

Otrzymujemy katalog: ioq3-master. Rozpakowujemy źródła Smokin Guns:

[/home/user/smokin] $ unzip ioq3-synchro.zip

Otrzymujemy katalog: SmokinGuns-ioq3-synchro. Rozpakowujemy Smokin Guns 1.1:

[/home/user/smokin] $ unzip Smokin_Guns_1.1.zip

Otrzymujemy katalog: Smokin’ Guns 1.1
(Tam są spacje)

Musimy jeszcze doinstalować zależności dla ioquake3, aby zbudował się poprawnie.

[/gdzies/w/systemie] # apt-get build-dep ioquake3

W zależnościach jest tez build-essential, czyli zależności dla developerów Debiana, którzy będą budować paczki .deb. Ściągamy tylko zależności bez instalacji ioquake3. Jeśli później gdy będziemy budować ze źródeł może być błąd odnośnie SDL. A więc jak coś to jeszcze instalujemy:

[/gdzies/w/systemie] # apt-get install libsdl2-dev

Przy wersji ioquake3 od Smokin Guns nie było to potrzebne. Zaczynamy kompilacje. Przechodzimy do rozpakowanych źródeł ioquake3:

[/gdzies/w/systemie] $ cd /home/user/smokin/ioq3-master

[/home/user/smokin/ioq3-master] $ make

Zmienna do instalacji źródeł. Używamy powłoki Bash:

[/gdzies/w/systemie] $ echo $SHELL

Ustawiamy zmienną COPYDIR na lokalizację, gdzie ma zainstalować się Quake:

[/gdzies/w/systemie] $ mkdir /home/user/smokin/iosg

[/gdzies/w/systemie] $ export COPYDIR=/home/user/smokin/iosg

[/gdzies/w/systemie] $ echo $COPYDIR

[/home/user/smokin/ioq3-master] $ make copyfiles

Podstawa zrobiona. Teraz kompilacja Smokin Guns:

[/home/user/smokin/SmokinGuns-ioq3-synchro] $ make

Przechodzimy do skompilowanych źródeł:

[/home/user/smokin/SmokinGuns-ioq3-synchro] $ cd build/release-linux-x86_64

[/home/user/smokin/SmokinGuns-ioq3-synchro/build/release-linux-x86_64] $ mc

Kopiujemy całość z tego folderu do ioquake3

/home/user/smokin/SmokinGuns-ioq3-synchro/build/release-linux-x86_64
> > >
 F5     zastępujemy pliki
> > >
/home/user/smokin/iosg

Jeszcze na koniec zostało przekopiować kilka rzeczy z wersji 1.1 Smokin Guns:

[/gdzies/w/systemie] $ cd "/home/user/smokin/Smokin' Guns 1.1"

[/home/user/smokin/Smokin' Guns 1.1] $ cd smokinguns

[/home/user/smokin/Smokin' Guns 1.1/smokinguns] $ cp sg_pak0.pk3 /home/user/smokin/iosg/baseq3/pak0.pk3

kopiujemy z wersji 1.1 katalog smokinguns do ioquake3

/home/user/smokin/Smokin' Guns 1.1/smokinguns 
> > >
 F5
> > >
/home/user/smokin/iosg/smokinguns

A teraz możemy uruchomić grę:

[/gdzies/w/systemie] $ cd /home/user/smokin/iosg/

[/home/user/smokin/iosg] $ ./smokinguns.x86_64

  • gryg

    Dodajmy tylko że wersja “rozwojowa” jest z 2013 roku. Niestety :(