SteamOS Beta bazuje na Debianie Wheezy

SteamOS Beta bazuje na Debianie Wheezy

przez -
22 438
SteamOS
Valve udostępniło wszystkim publicznie SteamOS Beta, system operacyjny bazujący na Debianie 7.1 Wheezy o kodowej nazwie Alchemist. Na pokładzie znajdziemy jądro Linux 3.10.11 z długoterminowym wsparciem oraz łatkami realtime (PREEMPT_RT_FULL). Dodano bibliotekę eglibc 2.17, która jest zoptymalizowana pod urządzenia przenośne. System posiada także udoskonalone sterowniki dla kart graficznych nVidia oraz własny kompozytor grafiki, który ma zapewniać płynne przechodzenie pomiędzy grami, interfejsem SteamOSa oraz sklepem.

SteamOS Beta posiada także własne repozytoria Valve, które są ustawione na automatyczne instalowanie wszystkich aktualizacji. Jeżeli chodzi o sterowniki dla kart AMD i Intela, to na razie brakuje ich obsługi w systemie. Wiemy natomiast, że obie firmy również współpracują z Valve nad odpowiednimi optymalizacjami.

Wymagania sprzętowe:

  • 64 bitowy procesor Intela lub AMD
  • 4 GB pamięci RAM lub więcej
  • 500 GB dysk twardy lub większy
  • Karta graficzna nVidia (wsparcie dla AMD i Intela pojawi się wkrótce)
  • Wsparcie dla UEFI
  • Port USB do instalacji

Aktualnie są dwie metody instalacji systemu. Najprostsza z nich polega na użyciu CloneZilla, pamięci USB z SteamOS System Restore, a także 1 TB dysku twardego.

  • Formatujemy 4 GB lub większy pendrive z użyciem FAT32. Nazywamy partycję SYSRESTORE
  • Wypakowujemy zawartość pliku SYSRESTORE.zip na pamięć USB, aby stworzyć System Restore USB
  • Uruchamiamy komputer i bootujemy z pendrive-a
  • Wybieramy wpis z UEFI
  • Wybieramy pozycje Restore Entire Disk z menu GRUBa
  • System Restore automatycznie wykona wszystkie czynności. Kiedy zostanie ukończona instalacja, ponownie uruchamiamy maszynę i logujemy się do SteamOS Beta

Druga metoda opiera się o instalator Debiana.

  • Wypakowujemy plik SteamOSInstaller.zip, tworzymy ISO lub bezpośrednio kopiujemy na pendrive z FAT32
  • Uruchamiamy komputer i bootujemy z pendrive-a
  • Wybieramy wpis z UEFI
  • Klikamy Automated Install z menu
  • Instalacja wykona się za nas automatycznie, razem z partycjonowaniem dysku
  • Logujemy się na gotowe konto steam, hasło steam. Uruchamiamy Steam, akceptujemy EULA i czekamy
  • Wylogowujemy się z konta steam
  • Logujemy się na konto desktop, hasło desktop
  • Z poziomu terminala, uruchamiamy ~/post_logon.sh, wpsiujemy hasło desktop. Skrypt wykona konfigurację, następnie samodzielnie się skasuje, uruchomi ponownie komputer w narzędziu recovery partition capture
  • Potwierdzamy y, co pozwoli utworzyć partycję recovery. Teraz wystarczy ponownie uruchomić komputer i testować SteamOS Beta

  • _DD_

    Jest jeszcze trzecia metoda instalacji. Można zamienić Debiana w SteamOS. Bo niestety żeby skorzystać z dwóch pierwszych metod trzeba mieć UEFI i wolny dysk.

  • "System posiada także udoskonalone sterowniki dla kart graficznych nVidia oraz własny kompozytor grafiki, który ma zapewniać płynne przechodzenie pomiędzy grami, interfejsem SteamOSa oraz sklepem." Tu chodzi o nowy serwer wyświetlania? Zrobili coś nowego? Czy Xorg tam siedzi?

    • Kaleson

      Nie, nie napisali własnego serwera wyświetlania, tylko zastąpili kompozytor GNOME (wnioskuje że chodzi o Muttera)

    • Aha, czyli manager okien? Coś w ten deseń?

    • Kaleson

      Nie do końca, przykładowo:

      Jeżeli budujesz minimalistyczną dystrybucje, głównym komponentem który potrzebujesz jest manager okien (np. openbox, fluxbox, pekwm) – jest on odpowiedzialny w uproszczeniu za ramki wokół okien, przełączanie okien, grupowanie itp itd.

      Dla lepszej jakości wyświetlanego obrazu (np. brak smug w filmach i grach) i graficznych bajerów (cienie pod oknami, animacje pojawiania się i chowania okien) możesz zainstalować kompozytor (np. compton, cairo-compmgr, xcompmgr) i właśnie o taki kompozytor chodzi ;)

    • Aaa… tych "iksowych" pojęć nie kojarze :P. Dystrybucje minimalistyczną budowałem sobie pod ruter/serwerek bez X.

    • Zmodyfikowali menadżer okien xcompmgr i nazwali to "Steam os compositor".
      Głównie dlatego, że nie chcieli syfu spowalniającego eventy.
      Całość chodzi pod Xorg.

      Jeśli chodzi o Gnome to całkiem osobna sesja, zapewne głównie do diagnostyki i naprawiania.

    • Kaleson

      Swoją drogą ciekawi mnie jak to połączyli z gnome-shell, które jest bardzo mocno związane z dułetem clutter-mutter i nie współpracuje z żadnym znanym mi do tej pory kompozytorem.

    • garrappachc

      Duetem*

    • Kaleson

      Chociaż w sumie, po twoim ostatnim zdaniu domyślam się ze w ogóle nie zastępowali kompozytora w Gnome, tylko zostawili jak jest.

    • Tak, to osobna sesja jako inny user.

  • kabi

    Pfff… Ostre te wymagania! ;P

    • dex

      Mo te wymagania to raczej pod gry niż pod sam system.

  • kwahoo

    "Na pokładzie znajdziemy jądro Linux 3.10.11 z długoterminowym wsparciem oraz łatkami realtime (PREEMPT_RT_FULL)"

    Jądro nie używa tych łatek. Ma tylko wrzucone łatki od sterownika kontrolera. linux-patch-3.10-rt.patch.xz jest standardową częścią Debiana i jest póki co wykorzystywana przez SteamOS. Szersze wyjaśnienie http://phoronix.com/forums/showthread.php?91440-T