Synfig Studio 1.0 z systemem kości i obsługą dźwięku

Synfig Studio 1.0 z systemem kości i obsługą dźwięku

    przez -
    0 1366
    Narzędzia graficzne, grafika
    Zespół Synfig ogłosił wydanie Synfig Studio 1.0, darmowego i potężnego narzędzia do tworzenia wysokiej jakości animacji 2D, z wykorzystaniem grafiki wektorowej oraz rastrowej. Eliminuje ono potrzebę tworzenia każdej klatki animacji osobno, dzięki czemu filmy powstają znacznie szybciej przy mniejszej liczbie osób. Prace nad symboliczną stabilną wersją trwały blisko 13 lat, a sam jego twórca – Robert Qattlebaum od wielu lat już się nim osobiście nie zajmuje.

    Program Synfig Studio powstał na potrzeby studia Voria, które potrzebowało narzędzia do zautomatyzowania, tzw. tweeningu. Jest to metoda automatycznego generowania dodatkowych klatek animacji, pomiędzy klatkami oznaczonymi już jako kluczowe, bez potrzeby ręcznego rysowania wszystkiego. Samo studio wyprodukowało tylko jeden krótki film animowany – Prologue, który został dobrze przyjęty przez publiczność podczas ComicCon 2004.

    Najnowsza wersja posiada całkowicie przebudowany, jednookienkowy interfejs, oparty na bibliotece GTK+3. Ukończono także tzw. system kości, pozwalający połączyć kształty postaci z wirtualnym szkieletem i zasymulować ruch kończyn oraz zniekształceń.

    Warto także wspomnieć o zaawansowanych zniekształceniach obrazu, które mogą korzystać z systemu kości, dzięki nowej warstwie zniekształceń.

    Dodano możliwość cięcia na kawałki obrazów rastrowych, które można potem swobodnie animować, nie niszcząc ich. Dużym plusem jest opcja powrotu do punktu wyjścia.

    Dodano pełną obsługę systemu dźwięku, w tym formatów plików WAV, OGG i MP3.

    Zaimplementowano możliwość zastosowania zjawisk fizycznych, w tym symulacji tarcia, przyspieszenia i ruchu harmonicznego.