Historia projektu

Terasology to gra podobna do Minecrafta z wyglądu i pochodzenia, jednakże posiada swoje własne cechy, przyjęte z takich gier, jak: Dwarf Fortress i Dungeon Keeper. Projekt został zapoczątkowany przez Benjamin “begla” Glatzel, podczas jego badań nad proceduralnym generowaniem terenu i technikami wydajnego renderowania w Javie z użyciem LWJGL. Silnik używa bloków bazujących na wokselach, jak w Minecrafcie. Po pewnym czasie do zespołu dołączyli: Anton “small-jeeper” Kireev i asmus “Cervator” Praestholm i tak narodziła się aktualna wersja.

Aktualnie w zespole znajdziemy programistów, testerów gry, grafików i muzyków. Terasology wydawana jest na licencji Apache 2.0 i dostępna na GitHubie.

Instalacja gry pod Linuksem

Instalacja sprowadza się do pobrania spakowanego klienta, w środku którego jest gotowy plik do odpalenia instalacja. Jednakże, przed jego uruchomieniem należy mieć zainstalowaną Javę od Oracle, ponieważ na OpenJDK pojawiają się błędy i gra raczej nie ruszy.

Dodajemy wpierw repozytorium: ppa:webupd8team/java, aktualizujemy system i instalujemy paczkę: oracle-jdk7-installer.

add-apt-repository ppa:webupd8team/java
apt-get update
apt-get install oracle-jdk7-installer

Następnie wpisujemy w konsoli:
update-alternatives --config java
i wybieramy cyfrę odpowiadającą zainstalowanej wersji:

Są 3 dostępne alternatywy dla java (dostarczające /usr/bin/java).

  Wybór       Ścieżka                                       Priorytet  Status
------------------------------------------------------------
* 0            /usr/lib/jvm/java-7-oracle/jre/bin/java          1062      tryb auto
  1            /usr/lib/jvm/java-6-openjdk-amd64/jre/bin/java   1061      tryb ręczny
  2            /usr/lib/jvm/java-7-openjdk-amd64/jre/bin/java   1051      tryb ręczny
  3            /usr/lib/jvm/java-7-oracle/jre/bin/java          1062      tryb ręczny

Naciśnij Enter, aby pozostawić bieżący wybór[*], albo wpisz wybrany numer:

W powyższym przykładzie jest to “0”, zatem wciskamy Enter. Teraz wracamy do naszego klienta, który po odpaleniu pokaże okno, z którego wybieramy katalog instalacyjny, zatwierdzamy wybór i wciskamy przycisk Download. Po chwili gra zostanie zainstalowana, a my będziemy mogli ją uruchomić.

Terasology Launcher - instalator

Rozgrywka

Po uruchomieniu widzimy standardowe okno z kilkoma przyciskami, gdzie od razu możemy zacząć rozgrywkę:

Warto sobie wejść w poszczególne opcje, aby móc dostosować ustawienia do wydajności naszej maszyny. Gra potrafi naprawdę porządnie dać wycisk maszynom bez dobrej karty graficznej i w miarę mocnego procesora.

Będąc w grze już na samym początku urzeka nas oprawa graficzna. Jak stoi się z pewnej odległości, to nie widać w ogóle tych kwadracików, z których zbudowany jest świat. Woda posiada na powierzchni odbicia i naturalne falowanie. Będąc pod nią czujemy się, jakbyś naprawdę nurkowali. Przy wybuchu pojawia się niewielki kurz, a pochodnia trzymana w ręku daje odblask wokół nas.

Terasology - Pre Alpha - gra 1

Polecamy każdemu spróbować, ponieważ dostarcza ona naprawdę dużo zabawy. Dużym plusem jest liberalna licencja oraz dostępny kod źródłowy, dzięki czemu każdy może mieć wkład w rozwój gry.

Podobne artykuły

  • vulpesVelox

    napisane w Javie +
    składa się z sześcianów +
    charakterystyczne menu +
    charakterystyczne itemy/surowce +
    charakterystyczna łapka wystająca z prawej dolnej częsci ekranu +

    skoro coś wygląda i zachowuje się jak Minecraft, to dlaczego nazywa się Terasology?

  • tomangelo

    Wygląda jak Minecraft na paczce tekstur wysokiej rozdzielczości + jakieś shadery. Ciekawe czym będzie się wyróżniać od reszty Minecraftowych klonów.

    • Kaleson

      licencja Apache 2.0?

    • tomangelo

      Gracze nie będą brać pod uwagę licencji, tylko tego, jak się w to gra. Mnie zastanawia co gra będzie posiadać oprócz wbudowanych shaderów i texturepacków. Jakby to zoptymalizowali to byłoby ciekawie, do tego prosta możliwość modyfikowania (bez zabaw z plikiem .jar). A zgodność z wtyczkami Minecrafta może faktycznie dać nadzieję, że projekt nie skończy jak reszta klonów, zwłaszcza tych "super szybkch, bo napisanych w C++ a nie w Javie".

    • MikołajS

      Ciekawe, że każdy będzie mógł zamiast pisać grę od nowa wykorzystać gotowy kod i przystosować do swoich potrzeb.

    • sprae

      To samo może zrobić z Unity3d lub innym Unreal Engine z lepszym skutkiem.

    • MikolajS

      To zrób. :-) A poza tym inne silniki nie będą wydajniejsze posiadając mnóstwo opcji niewykorzystywanych przez tę grę. Nie mówiąc już o tym, żu Unity i UE nid mają gotowego silnika do tego typu grafiki i system sześcianów trzeba by pisać samemh. Dochodzi jeszcze fakt użycia w grze języka Java, zamiast C++.

  • To jest dopiero wersja pre alpha, ale już widać, że gra ma naprawdę potencjał. Dodatkowo twórcy chcą zrobić zgodność z wtyczkami dla Minecrafta. Ciekawie by było, jakby dodali możliwość tworzenia ruchomych pojazdów :)

  • kalik

    Open-source
    O wiele lepiej działa, lepsze efekty i zaciągneło też z inny gier rzeczy, nie tylko z minecrafta, tylko opytmalizować

  • hggh

    Ja tam uważam że minetest jest lepszy.

  • Greg

    Minecratf i cała reszta to gówno.