The Timeless – demo technologiczne OpenGL w 64kb pliku

The Timeless – demo technologiczne OpenGL w 64kb pliku

przez -
14 412
OpenGL
Na demoparty Revision 2014, czyli spotkaniu ludzi związanych z demosceną komputerową, połączone z pokazem prac z pogranicza informatyki i szeroko pojętej sztuki elektronicznej, pokazano technologiczne demo OpenGL – The Timeless, które mieści się w 64kb pliku. Demo zostało napisane z wykorzystaniem specyfikacji OpenGL 4.3 i działa jedynie pod Windows.

Do uruchomienia zalecana jest karta graficzna nVidia GeForce GTX 780 lub nVidia GeForce TITAN Black. Na kartach Radeon i sterownikach Catalyst niestety nie działa.

Nie jest to jedyna taka praca demogrupy Mercury, gdzie możemy znaleźć dema technologiczne w plikach po 4kb.

  • Maciek

    w tym wypadku chodzi o intro – dema zazywyczaj mają dużo większe limity objętościowe. zwyczajowo przyjęło się nazywać produkcje 64kb, 4k, 1k, 256b intrami.

  • tomangelo

    W 64 kilobajtach zapisana jest muzyka i 6 minut filmu? Zgłaszam bug w matrixie.

    • pijaczek

      Muzyka nie jest zapisana – ona jest tworzona w czasie rzeczywistym z matematycznego opisu. Nie masz tam też filmu, a matematyczny opis geometrii oraz tekstury generowane matematycznie (marmury itp). Ot tu nie jest nic wczytywane, a całość jest wygenerowana przez kod (kod po kompresji ma 64kb co nie jest małym ograniczeniem).

  • garrappachc

    Fajna grafika i efekty, ale panie… Tylko pod windowsem?… I to do tego tylko na NVidii?…

    • pijaczek

      Tylko pod Windowsem, bo tylko pod windowsa narzędzia są tak dobre do kompresowania binarki – wersja pod linuksa elf nawet przy zastosowaniu kompresji zapewne nie mieściło by się w limicie (dlatego demoscena pod linuksem praktycznie nie istnieje). A że tylko dla Nvidii to również nic dziwnego, bo ich sterowniki OpenGL pozwalają na znacznie więcej i zapewne to wykorzystali, przez co na AMD nie działa. W demoscenie nie chodzi o kompatybilność z wieloma systemami czy sprzętami, a o efekt przy konkretnym sprzęcie i ograniczonym rozmiarze.

    • Lacky

      Od siebie dam 3 grosze. Popularnym narzędziem do kompresji produkcji 4k jest Crinkler, który działa tylko na windowsie, ale na Linuksa masz np UPX, który może być użyty przy nieco większych produkcjach jak.

      Co do wymogu GPU NV to The Timeless na tegorocznym Revision nie było pod tym względem wyjątkowe, bo parę innych dem na planszy początkowej też miało takie info. Jeżeli mnie pamięć nie myli, to na planszy startowej The Timeless była informacja, iż ruszy na Radeonach jak AMD ogarnie dobrze OGL 4.3, więc w tym przypadku nie zostały zastosowane jakieś magiczne rozszerzenia od producenta.

      Demoscena po Linuksem owszem jest uboższa, ale jest parę fajnych produkcji:
      https://www.youtube.com/watch?v=kZ14px7JKUA (zwycięzca tegorocznego Tokyo Demo Fest w kategorii 16k)
      http://www.pouet.net/prodlist.php?order=release&platform%5B%5D=Linux&page=1

  • Lacky

    Od siebie dam kilka innych prac z tegorocznego Revision, które mi się spodobały:

    http://www.youtube.com/watch?v=Pe8dislZkUQ

    http://www.youtube.com/watch?v=BxQ_aRy0YJM

    http://www.youtube.com/watch?v=sjynYgGgKPg

  • addos

    64kb czyli 8 KB ?

  • Jakub Konieczny

    Odpaliłem. Masakra, tyle scen takiej jakości w 64KB. Na GTX770 tylko lekko przycina w kilku momentach

    • Jakub Konieczny

      UPDATE: Na Linuksie pod Wine działa, ale przycina w większości scen. To raczej nie jest wina sterowników, bo gierki (L4D2, Portal2) działają tak samo dobrze jak na Win7, raczej warstwy emulującej środowisko.