Valve udostępniło swoją wersję Mesa dla SteamOS

Valve udostępniło swoją wersję Mesa dla SteamOS

    przez -
    15 411
    SteamOS
    Valve nie przestaje intensywnie rozwijać swojego systemu SteamOS, czego przykładem jest udostępnienie własnej wersji Mesa. Cały kod znajduje się na GitHubie, w katalogu ValveSoftware / steamos_mesa. Dzięki stworzeniu swojego wersji Mesa, Valve będzie mogło łatwiej dodawać zmiany, a także ułatwi wszystkim programistom zmiany w kodzie. Dodatkowo nie będą oni zależni od występujących błędów w normalnych wersjach i będą samodzielnie decydować o aktualizacji w SteamOS.

    • Ere

      Co to jest ta MESA ?

      • Roman

        Biblioteka próbująca obsługiwać standard OpenGL. Wychodzi jej to tak jak IE6 wychodziła obsługa HTML ;-)

      • ali

        I pewnie dla tego Valve inwestuje w nią kasę i energie. Pewnie nie wiedzą co robią, nie?

      • Roman

        Robią to, bo to jest wspólny mianownik dla sterowników Intela i AMD.
        Dzięki Mesie w tych sterownikach na Linuksie wciąż jesteśmy w erze OpenGL 3.x, podczas gdy na WIndows obydwie firmy spokojnie używają 4.x.
        Więc jeśli Valve zainwestuje w to dzisiaj, tym bardziej atrakcyjne będzie SteamBox “jutro”.

      • pijaczek

        Żaden wspólny mianownik. Pod Linuksem sterowniki Intela są obsługiwane
        tylko przez Mesa (a szkoda, bo Intel ma implementacje z Windowsa
        wspierającą OpenGL 4.2 + część rozszerzeń z 4.3 i 4.4).

        AMD ma na
        linuksa zamknięte sterowniki (dokładnie te same co pod Windowsem – kod
        jest współdzielony) i wspierają OpenGL 4.3. Nvidii sterowniki wspierają
        OpenGL 4.4 (i też są to dokładnie te co pod Windowsem).

        SteamOS ma pakiety zamknięte sterowników Nvidia i AMD (w wypadku GPU tych firm są wykorzystywane zamknięte sterowniki). Intel nie daje zamkniętych sterowników dla Linuksa i jedyną opcją w wypadku ich GPU to Mesa, ale ta jest tak do dupy, że Valve nie może po prostu jej użyć, a musiał zrobić forka i rozpocząć pracę nad nim, aby się nadawał do czegokolwiek (obecnie się do niczego nie nadaje).

      • G.P

        A co z tą Mesą jest nie tak, jeśli można wiedzieć?

      • pijaczek

        Od czego zacząć?
        – wycieki pamięci,
        – kod napisany tak, że ciężko go rozwijać,
        – nie wspiera nowych wersji OpenGL mimo, że są już od lat na rynku (a to co wspiera ze starszych OpenGL wspiera niezgodnie ze specyfikacją i dobrze napisane programy zgodnie z OpenGL na Mesa nie działają),
        – wbudowany kompilator generuje kiepski kod shaderów z języka GLSL (o ile jest w stanie go skompilować).

        Ogólnie Mesa może być dla normalnego desktopa wykorzystującego OpenGL 1.5. Dla gier jest to masakra (dlatego przeglądarki wyłączają wsparcie dla WebGL gdy wykryją masę, a gry na Steam gdy mają znaczek linuksa zazwyczaj mają opisane, że za działanie z Mesą nie odpowiadają).

      • Lacky
      • pijaczek

        Coś mi się wydaje, że za krótko obcują z Mesą… wypisali tylko trywialne problemy, a nie naprawdę denerwujące…

      • G.P

        To deweloperzy Mesy tego nie wiedzą czy uważają, że wszystko jest w porządku? Bo nie bardzo rozumiem. Przecież debile tego nie kodują tylko nieźli wymiatacze jak sądzę i na dodatek są zatrudnieni przez Intela i AMD, z tego co kojarzę. Jest jakiś plan czy coś dla Mesy, żeby poprawić taki stan rzeczy? Co zatem wybrać najlepiej? NVIDIĘ i jej binary blob? Dla niektórych systemów jednakże jak NetBSD czy Dragonfly BSD nie ma zamkniętych sterowników od NVIDII czy AMD…

      • pijaczek

        Projekt mesa ma ponad 20 lat i nie tworzą go żadni wymiatacze. Od
        kilku lat Intel i AMD i Nvidia oddelegowały kilka osób do pracy nad
        sterownikami do ich kart, wykorzystujących Mesę, ale ta rozwija się
        osobno i tylko łatki od tych programistów. Jednak Ci oddelegowani
        programiści do otwartych sterowników to nie są wymiatacze (Ci pracują
        nad sterownikami zamkniętymi), a osoby nie mieszczące się w zespołach
        ważnych dla firm sterowników. Przykładowo tym samym programistom intela
        zawdzięczamy drugi kiepski projekt zabijający otwarte sterowniki czyli
        GEM.

        Najlepiej wybrać binarne sterowniki Nvidii. Z miesiąca na miesiąc binarne sterowniki AMD robią się coraz lepsze.

        Poza
        Linuksem i Windowsem nvidia ma zamknięte sterowniki dla FreeBSD i
        Solaris… ale akurat tam jak i na netBSD… możesz użyć Mesy – nie ma i
        tak tam, żadnych gier które wykorzystają GPU, a i nawet z programami
        grafizcznymi wykorzystującymi OpenGL krucho (a do pulpitu samego otwarte
        sterowniki wystarczą).