Jeśli jakimś cudem nie kojarzysz hasła Might and Magic to informuję, że jest to seria gier RPG wyprodukowanych przez studio New World Computing, której dni największej chwały przypadają na lata 90. Heroes of Might and Magic to hybryda gry RPG oraz strategii turowej, w której możemy dowodzić wojskami złożonymi ze stworów wywodzących się z różnych mitologii (smoki, feniksy, minotaury, centaury, krasnoludy, orki, elfy, anioły i wiele, wiele innych) osadzona w tym samym uniwersum.

Heroes of Might and Magic to gry które zdobyły niezwykłą popularność, przyciągając przed ekrany komputerów osoby, które ze strategiami nie miały wiele wspólnego. Już pierwsza część pomimo licznych niedociągnięć zdobyła uznanie wielu graczy, a jej kontynuacja naprawiając słabości pierwowzoru, odniosła nawet większy sukces ─ obecnie istnieje również otwarty silnik umożliwiający grę w Heroes of Might and Magic 2.

Apogeum serii to jednak dopiero część trzecia. Wielu czytelnikom zapewne właśnie łezka w oku się zakręciła na wspomnienie długich godzin gry z przyjaciółmi w trybie Hot Seats, poszukiwań Gralla, oraz własnoręcznie stworzonych map. Kronikarski obowiązek nakazuje wspomnieć, że do tej pozycji wydano dwa dodatki: Armagedon’s Blade oraz The Shadow of Death ─ ale o tym oczywiście wiedzą wszyscy. Niektórzy pewnie pamiętają też skandalicznie drogie Heroes Chronicles oraz fanowski dodatek wprowadzający liczne nowości (między innymi oddziały zdobywające doświadczenie w trakcie bitwy, nowe potwory, nowe artefakty, nowe budynki, zmiany w umiejętnościach): In The Wake of Gods.

Heroes of Might and Magic jest wciąż grą lubianą, pomimo nawet przedpotopowych technikaliów. Nic więc dziwnego, że pozycja ta doczekała się w końcu nowego silnika stworzonego rękami społeczności Open Source. Panie (są tu jakieś?) i Panowie, przed Państwem VCMI!

VCMI to projekt co najmniej interesujący z perspektywy osób które wciąż nie stronią od Heroes 3, choćby z powodu dodania możliwości rozgrywki w większych (i jedynie teoretycznych w roku 1999) rozdzielczościach oraz usprawnień interfejsu. Osobom znającym dzieje dodatku In the Wake of Gods, interesującym może wydać się możliwość dodania całych nowych miast do gry, bez podmienia istniejących. Istnieją już mody VCMI prezentujące tą możliwość.

VCMI - nowa gra

Obecnie silnik nie implementuje jeszcze wszystkich znanych z gry funkcji, nie jest również zadowalająco stabilny, a poziom inteligencji przeciwników komputerowych pozostawia wiele do życzenia, ale mimo to możliwa jest gra: o ile tylko przyjmie się do wiadomości, że program wciąż nie jest w pełni dojrzały.

Dynamiczny rozwój projektu pozwala jednak przypuszczać, że już wkrótce będziemy mogli powrócić po raz kolejny do krainy Enroth, tym razem dzięki wydaniu Open Source.

PS
Malkontentom którym nigdy dość komentowania sytuacji rynku gier na Linuksaa dekadę temu, chciałbym przypomnieć, że akurat Heroes 3 posiada natywną wersję na ten system. Instalacja odbywa się za pomocą instalatora podobnego do tych znanych z Windowsa.

Instalacja

Linux

Instalacja gry pod Linuksem do łatwych nie należy, dlatego trzeba uzbroić się w cierpliwość. Na początek potrzebne nam będą: instalator gog.exe Heroes of Might and Magic 3 Complete Edition lub dwie płyty CD Heroes of Might and Magic 3 Complete Edition.

W przypadku użycia instalatora gog.exe wystarczy posiadać zainstalowaną aplikację PlayOnLinux, która ma wbudowany skrypt do instalacji tejże wersji. Kilka kliknięć i gra jest już w naszym menu.

Drugi przypadek natomiast, to instalacja z użyciem zamontowanych w systemie płyt. Używamy do tego AcetoneISO lub innego program do emulacji płyt. Należy także dodać owe płyty do ustawień aplikacji Wine, czyli przechodzimy do zakładki Dyski, i tam dodajemy nasze wirtualnie zamontowane napędy.

VCMI - ustawienia Wine

Teraz należy uruchomić instalator z pierwszej płyty, czyli setup.exe (autorun.exe nie chce odpalić prawidłowo wszystkiego) i podążać za wskazówkami, zostawiając domyślną ścieżkę.

Pobieramy i rozpakowujemy pliki: WoG, czyli nieoficjalny dodatek In The Wakes of Gods, oraz VCMI, czyli wolny silnik. Otwieramy konsolę i wpisujemy:

$vcmiclient -v
Starting... 
VCMI 0.91
  data directory:    /usr/share/vcmi
  library directory: /usr/lib/vcmi
  binary directory:  /usr/games

Utworzą nam się katalogi, jak poniżej:

/usr/share/vcmi/config/
/usr/share/vcmi/Data/
/usr/share/vcmi/Maps/
/usr/share/vcmi/Mods/WoG/
/usr/share/vcmi/Mods/vcmi/
/usr/share/vcmi/Mp3/

Do nich kopiujemy wszystkie dane z głównej gry, oficjalnych i nieoficjalnych dodatków oraz VCMI. Teraz wystarczy uruchomić wpis z naszego menu: VCMI i cieszyć się grą.

Trzecia możliwość zakłada kompilację ze źródeł z użyciem środowiska deweloperskiego Qt Creator i systemu budowania CMake.

Windows

W przypadku systemu Windows istnieje zarówno odpowiedni pakiet: vcmi.zip lub ręczna kompilacja ze źródeł. Proces jest dość żmudny i czasochłonny, ale poprawnie wykonanie wszystkich zaleceń skutkuje pełnoprawnym uruchomieniem gry.

Jak zbudować VCMI dla systemów Windows.

Gdy już mamy konkretne pliki, to wszystko kopiujemy do katalogu z grą i tam odpalamy naszego klienta gry.

Ustawienia w grze

Grę uruchamiamy po przez utworzony skrót w menu lub wpisując w konsoli vcmiclient. Wszystkie ustawienia będą dostępne w momencie zrobienia dowolnej rozgrywki. Oto, co oferują nam wewnętrzne opcje gry:

VCMI - ustawienia gry

A oto, jak wygląda plik konfiguracyjny po kilku zmianach:

{
	"adventure" : {
		"heroSpeed" : 4,
		"scrollSpeed" : 2
	},
	"battle" : {
		"cellBorders" : true
	},
	"video" : {
		"screenRes" : {
			"height" : 768,
			"width" : 1024
		}
	}
}

oraz plik modyfikacji:

{
	"activeMods" : {
		"cove-creatures" : true,
		"cove-heroes" : true,
		"cove-town" : true,
		"vcmi" : true,
		"wog" : true
	}
}

Oczywiście możemy sami próbować zmian, aczkolwiek trzeba wiedzieć dokładnie, co i jak wpisywać. Czasami jest tak, że po uruchomieniu gra nadpisuje te ustawienia własnymi, a nie ładuje nasz przerobiony plik.

Rozgrywka

Rozgrywkę tradycyjnie możemy zacząć w kilku trybach: Kampanii, Pojedynczej misji lub Gry wieloosobowej. Kampania posiada wszystkie misje z podstawowej wersji, trzech oficjalnych dodatków oraz nieoficjalnego dodatku.

Misja dla pojedynczego gracza pozwala wybrać nam dostępne scenariusze lub przygotować całkowicie losową mapę.

Mapa zaraz po rozpoczęciu oraz krótka potyczka z napotkanym przeciwnikiem

Modyfikacje

Modyfikacje to duże urozmaicenie całej gry. Są one tworzone przez fanów, a ich instalacja jest niezwykle prosta. Pobieramy interesujący nas Mod z listy, a następnie jego zawartość kopiujemy do konkretnego katalogu:

  • Windows: Katalog instalacyjny gry Heroes III
  • Linux: W katalogu domowym ~/.vcmi/Mods

Gra sama aktualizuje wszystko i dopisuje odpowiednie opcje do plików konfiguracyjnych.

Podobne artykuły

    • tickle

      Wyższą rozdzielczość :)

  • vulpesVelox

    Tak w ogóle, to fajna koncepcja projektu. Pozdrawiam Polaków, którzy na to wpadli :)
    Ale, czy ktoś potrafi mi wyjaśnić, co znaczy VCMI, bo ta nazwa nie wpada jakoś w ucho, więc to chyba skrót od czegoś?

  • pootie

    powiem tak…
    używałem tego przez jakiś czas, ale mam kilka zastrzeżeń:
    – konieczny WoG
    – strasznie długo trwa ąłdowanie tur przeciwnika
    dlatego zdecydowałem sie na natywną wersję Loki. kiedyś były problemy z dźwiękiem, ale teraz wystarczy ściągnąć z repozytorium osspd:
    sudo apt-get install osspd