Wsparcie 3D dla ATI R600/700 w Fedora 12

Wsparcie 3D dla ATI R600/700 w Fedora 12

    przez -
    2 441
    Fedora
    Ostatnimi czasy sporo się dzieje w firmie AMD, szczególnie jeżeli chodzi o sprawy związane z kartami graficznymi i sterownikami do nich. Jak zapewne wiecie AMD nadal stara się “wspomagać”, na ile ich stać społeczność, aby na ich kartach dało się uruchamiać tryby 3D, szczególnie w serii R600/700. Jak zapewne jest wiadome, Fedora 12 posiada wsparcie dla serii kart ATI R600/700 w kernel mode-setting, ale nie zapewnia on domyślnie akceleracji 3D. Jednakże programiści X’ów z Red  Hata, w prosty sposób wykombinowali, jak w kartach ATI Radeon HD 2000, 3000 i 4000 włączyć wspomnianą akcelerację.

    Główny kod DRM dla kernel mode-setting i podstawowe wsparcie 3D dla ATI R600/700 ASIC trafiło do jądra 2.6.32, ale zostało przepisane również dla jądra Fedory 2.6.31. Kod Mesa, o którym mowa, dla sterowników Radeon DRI, który posiada wsparcie 3D dla R600/700,  jest w głównym repozytorium Git już od jakiegoś czasu, ale nie został włączony, jako domyślny do Mesa 7.6. W celu aktywacji wsparcia 3D w Fedora 12, należy użyć polecenia yum install mesa-dri-drivers-experimental i ponownie uruchomić komputer.

    Jak podaje serwis phoronix.com, na którym przeprowadzono owy eksperyment, udało się im poprawnie uruchomić kilka gier na czystej instalacji Fedora 12, z kartami Raden HD 4870, Radeon HD 4650 oraz Radeon HD 3870. Co ciekawe, podłączenie dwóch monitorów przez złącze DVI w rozdzielczości 2560×1600, nie spowodowało żadnego błędu, a KMS poprawnie ustawił rozdzielczość. Po ponownym rozruchu udało się również uruchomić Compiza, który działał należycie dobrze.

    Testowanie w grach zaczęło się od znanego wszystkim Nexuiz. Gra uruchomiła się dobrze i działała w miarę responsywnie, jednakże pojawiło się  kilka defektów wizualnych  i problemów z renderowaniem.

    Drugim tytułem był ioquake3, który bazował na World of Padman. W tej grze nie było żadnych problemów z wyświetlaniem. Udało się uzyskać przyzwoitą ilość 50 klatek na sekundę. World of Padman pracował na wsparciu Mesa.

    Trzecią grą okazał się Urban Terror. Oprócz problemów z wyświetlaniem tekstów w całej grze, wszystko działało bez zarzutu.

    Zdjęcia z gier znajdziecie na stronie phoronix.com, a o projekcie Mesa dotyczącym Radeonów możesz poczytać na stronie x.org.

    • W Windowsach to od dawna działa.

    • Ale tu chodzi o otwarty sterownik… Normalnie na zamkniętym sterowniku to działo od dawna…