Wszystkie loga OpenOfficea

Wszystkie loga OpenOfficea

    przez -
    5 413
    OpenOffice
    Pustosłowie to… tfu, tfu, marketing to wynalazek przyjemny niczym okienny kit. Kiedy brakuje treści, marketing wypełnia wszystkie braki i pozwala ugrać trochę czasu. A w ostatnim czasie Rob Weir potrzebuje go niczym topielec brakującego tchu. Zapewne mało kto już pamięta stare obietnice odnośnie planów wydawniczych, więc ja z przyjemnością je przypomnę. Fundacja Apache, która sprawuje pieczę na OpenOfficem, obiecała wydać wersję 3.5 przed końcem 2012 roku. IBM, który jest największym dawcą kodu, a także główną siłą roboczą i najbardziej umęczonym przez borykanie się z tymże kodem, zmienił numer na 4.0, a także przesunął premierę na pierwszy kwartał 2013 roku. Spowodowane to miało być ogromem nakładu pracy potrzebnego do integracji kodu, m.in. pracami nad integracją API iAccessibiltiy2.

    Bez cienia satysfakcji przypomnę, że IBM pierwszą taką decyzję o integracji API ogłosił już w 2006 roku. Ku nieszczęściu ludzi z niepełnosprawnością, IBM nie mógł wówczas kontrolować OpenOfficea i nie zrobił absolutnie nic. Ponowną deklarację złożył w dniu faktycznej kontroli, już w ramach funkcjonowania w odrębnie fundacji Apache. Po cichu i bez większego rozgłosu, bo po prostu dodając stosowną zmianę na liście “Do zrobienia w AOO4”. Gdyby IBM dotrzymał ubiegłorocznego terminu, poślizg w realizacji obietnicy wynosiłby “zaledwie” 6 lat.

    Po kolejnym już spóźnieniu w wydaniu czwartej wersji, następny termin wyznaczono na “do końca połowy bieżącego roku”. Czy uda się go zrealizować? Wierzę, że tak, bo dużą część funkcji ze statusem “w tracie tworzenia” i korzystnych propozycji zmian zostało zwyczajnie przeniesionych do wersji 4.1. Apache OpenOffice 4 miał być wersją przełomową, a został okrojony do niezbędnego minimum.

    To, co jednak teraz zaprząta głowy publiczności, to kasting na nowy logotyp. Kasting zgoła zbyteczny, gdyż poprzednie logo zdaje się być (i będzie) najlepszym, jakie powstało dotychczas. A wiadomo przecież, że gorące dyskusje odnośnie tak medialnej rzeczy jak logotyp to wspaniała forma kitu, która wypełnia braki w funkcjonalności. Przyjrzymy się więc wszystkim logom OpenOfficea.

    Przez dziesięć lat (2000 – 2010) każdy logotyp wyglądał tak samo, do czasu wydania OpenOffice.org 3.2. Jedyną zauważalną zmianą była cyfra. Dopiero w wydaniu 3.2.1 – pierwszym po przejęciu Suna przez Oraclea – wprowadzono logo (atrakcyjny symbol graficzny), a także inwersję oraz ożywienie kolorów i nowy krój fontu (marzec 2010). To przy czym Sun trwał dekadę, Oracle zmieniło w niecałe 4 miesiące.

    logo
    logo

    Pierwsza kompilacja od Apache wydana została po szesnastu miesiącach przerwy. Wersja 3.4.0 przyniosła nieznaczne zmiany w logotypie: zmieniono font, usunięto przyrostek “.org” oraz dodano nazwę fundacji (maj 2012).

    logo

    Obecnie trwa konkurs na logo do Apache OpenOfficea 4.0, którego faworyt prezentuje się następująco.

    logo
    Autor: Samer Mansour

    Zmiany, jakie zaszły w prawdopodobnie najpopularniejszym logo to: usunięto gradient, połysk i zmieniono krój czcionki. Ktoś mógłby stwierdzić, że spłaszczone logo to również idea warta pochwały, wszak taka jest teraz moda, a przecież nikt wcześniej na to nie wpadł. Błąd! Nowy symbol jest identyczny ze starą wersją 2D, którą stworzyło Oracle w 2010 roku, a która to została opublikowana na stronie A Brand Refresh for OpenOffice.org.

    Wszystko więc wskazuje na to, że Oracle wykonało kawał porządnej roboty, a dzieło jego pracownika będzie rządziło jeszcze przez bardzo długi czas, lecz w lekko odchudzonej formie. Konkurs nadal trwa – i bardzo dobrze! Może nikt nie zauważy tych sześcioletnich, niespełnionych obietnic IBM-a…

    Aktualizacja 4.07.2013

    A oto zwycięzca.

    logo OpenOffice 4
    • cmx

      logo się już odmienia?

    • Nie mam pojęcia. A “Casting” pisze się już przez “K”?

    • cmx: a jakiś powód, aby go nie odmieniać?
      Bo „obcy”? Lekko licząc połowa wyrazów w języku polskim przywędrowała z łaciny, francuskiego, niemieckiego, włoskiego, rosyjskiego lub angielskiego. Odmieniasz wyrazy: komputer, telefon, robot i minister?
      Bo „zakończony na o”? Jakoś inne rzeczowniki zakończone na „o”, takie jak: koło, siano, masło czy płótno potrafimy odmieniać. Molo i radio też są już powszechnie odmieniane. Paradygmat deklinacji jest w języku od dawna i nie ma powodu, aby go nie stosować.

    • Logo apache może i jest minimalistyczne, ale nie budzi mi skojarzeń z ptakami, które miały tu oznaczać zapewne wolność, otwartość. Bardziej kojarzy mi się z logiem batmana lub grubą babą w bikini. Nie podoba mi się dodanie efektu pseudo głębi 3d (gradientu) w połowie kuli nad którą są ptaki. Moim zdaniem, dobre by było użycie przeźroczystości, logo powinno być jedno,dwukolorowe. Po co casting na logo, skoro za parę stów można zlecić to osobie która ma wizję, doświadczenie i pomysł, zamiast liczyć na społeczność?

    • Pewnie dlatego, że to projekt społecznościowy i pozwolili ludziom się wykazać?