José Fonseca i Zack Rusin przez ostatnie kilka miesięcy pisali ApiTrace, znany bardziej, jako GLretrace. Jest to potężne narzędzie do debugowania aplikacji graficznych OpenGL i Direct3D oraz sterowników. Pozwala na łatwe przechwytywanie wywołań graficznego API, analizowania go krok po kroku i odtworzenia całego przebiegu na samym końcu. ApiTrace pozwala także na edytowanie w czasie rzeczywistym shaderów i innych wywołań OpenGL/Direct3D, w celu obejrzenia ich wpływu na rendering i sterowniki.
Jedną z wielu zalet jest interfejs napisany w Qt, który pozwala w łatwy sposób wykorzystywać wszystkie funkcje dostępne w programie. Można śledzić połączenia, sprawdzić stan (parametry, shadery, tekstury, itp ), na każde wezwanie, edytować połączenia i wiele więcej.
Z przetestowanych aplikacji warto wymienić: Quake3, Unigine Heaven, Cinebench R11, Autodesk Maya.
Na blogu znaleźć można dokładny opis ze zdjęciami.
Ciekawe narzędzie – to już wiemy jak pracują deweloperzy nad otwartymi sterownikami :-)
Zapewne pisanie sterowników czy obsługi Direct3D to musi być ciężka praca, dlatego uważam, że deweloperom tym należy się specjalny szacunek. Szkoda, że niektórzy wciąż po nich jadą.