Better Portable Graphics – dlaczego warto nim zastąpić GIFy

3
1346
Software, Oprogramowanie, open source
Software, Oprogramowanie, open source

W grudniu 2014 roku mieliśmy okazję opisywać projekt Better Portable Graphics, który jest nowym formatem graficznym o świetnym algorytmie kompresji. BPG korzysta z kodeka X265, który bazuje na HEVC/H.265, a jego dużą zaletą jest możliwość sprzętowego dekodowania na urządzeniach obsługujących taką funkcję dla formatu H.265. Prócz tego warto wspomnieć o obsłudze animacji, co mogłoby także spowodować zastąpienie formatu GIF, który również od wielu lat króluje w Internecie.

Oto cechy Better Portable Graphics:

  • Możliwość renderowania w 14 bitach na kanał
  • Wysoki poziom kompresji
  • Wsparcie bezstratnej kompresji
  • Obsługa przezroczystości
  • Obsługa animacji
  • Wsparcie dla metadanych: EXIF, profile ICC, XMP
  • Korzystanie z kodeka X265
  • Bardzo mały dekoder, napisany w JavaScript

Na blogu eek.ro, we wpisie: Why BPG will replace GIFs and not only pojawiło się ciekawe porównanie dotyczące BFG i plików MP4. Na obu animacjach widać wyraźnie taką samą jakość i ilość klatek, ale kompresja jest o 50% lepsza. Autor sugeruje, że BFG ma dużą szansę zastąpić także GIFa, który w ostatnich miesiącach przeżywa swoją drugą młodość.

Poprzedni artykułMozilla Open Source Support – milion dolarów na wsparcie projektów wolnego oprogramowania
Następny artykułdBConf 2015 – prezentacje i multimedia z prelekcji
Michał Olber
Interesuję się głównie sprzętem i działaniem jego pod systemami GNU/Linux. Testuję różne dystrybucje i robię recenzje. Interesuję się działaniem sprzętu pod Linuksem, dzięki czemu wiem, jaki zestaw komputerowy wybierać :)

3 KOMENTARZE

  1. Pamiętajmy, że w internecie wciąż siedzą ci sami debile. Teraz nie robią stron pełnych GIFów we FrontPage’u, tylko ubrali garnitury i polecają swoim grafikom robić taki samo denerwujące strony w JS. Plus stracili wzrok, stąd wszystko ma coraz większą czcionkę :). BPG, czymkolwiek by nie było, bo killer-formatów mamy już kilkanaście (pamiętam jaką rewolucją było HDP, APNG niewiele przeglądarek obsługuje, a animowane SVG zawiesza programy i sprawia problemy w produkcji, o MNG nikt nie pamięta), używa bardzo duże ilości zasobów systemu. MP4 używa u mnie ok. 75% CPU, BPG – 100%. Jeżeli to się upowszechni, popularne staną się „BPG click-to-play”.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj