Dreamworks Animation, firma zajmująca się produkcją filmów animowanych, uwolniła źródła biblioteki OpenVDB. Była ona używana do produkcji takich animacji, jak Kot w Butach, seria Madagascar, seria Shrek, Jak wytresować smoka, Kung Fu Panda oraz Antz. Na licencję wybrano Mozilla Public Licence 2.0, ze względu na równowagę pomiędzy open source, a ochroną patentową.
OpenVDB jest biblioteką C++, zawierającą hierarchiczną strukturę danych oraz zestaw narzędzi do manipulowania tymi danymi w obrębie struktury. Animatorzy mogą tworzyć nieskończoną przestrzeń 3D, wykorzystując kompaktowe przechowywanie oraz szybki dostęp do danych, podczas przetwarzania sceny. Z filtrów warto wymienić filtrowanie kompozytowe, symulacje numeryczne, próbkowanie i voxelisation.
W skład narzędzi i biblioteki wchodzi także samodzielna przeglądarka OpenGL oraz natywna integracja Houdini. Houdini jest trójwymiarowym pakietem animacyjnym od Side Effects Software, którego następna wersja będzie posiadała wbudowaną bibliotekę OpenVDB oraz pełny pakiet volume processing nodes.
Heh.. to sie zdziwilem, myslalem, ze animacje sie tworzy w programach graficznych i jest to renderowane i zapisywane do jakiegos filmowego formatu.. a tu prosze, zaprogramowali bajki. Ciekawe czy plik koncowy musialbyc wykonywalny ;)
Animacje tworzy się w programach graficznych, z użyciem różnego rodzaju algorytmów. Tutaj masz tylko jedną z możliwych bibliotek, które to wykonują :)
Aaa.. myslalem, ze poprostu tej biblioteki sie uzywa tak jak innych bibliotek C / C++ i programuje animacje.. piszac kod. Swoja droga czy takie "programowanie" animacji byloby mozliwe, czy procz bilblioteki i "GUI" do niej jeszcze jakies "klocki" sa potrzebne, jakis "engine" czy cos? Czy te slawne "enginey" to wlasnie takie biblioteki?
Biblioteka jest uniwersalna najpewniej i znajdzie się niedługo w wielu wolnych narzędziach 3D i nie tylko :)