Biblioteka OpenVDB na licencji MPL 2.0

4
1080
Open Source
Open Source

Dreamworks Animation, firma zajmująca się produkcją filmów animowanych, uwolniła źródła biblioteki OpenVDB. Była ona używana do produkcji takich animacji, jak Kot w Butach, seria Madagascar, seria Shrek, Jak wytresować smoka, Kung Fu Panda oraz Antz. Na licencję wybrano Mozilla Public Licence 2.0, ze względu na równowagę pomiędzy open source, a ochroną patentową.

OpenVDB jest biblioteką C++, zawierającą hierarchiczną strukturę danych oraz zestaw narzędzi do manipulowania tymi danymi w obrębie struktury. Animatorzy mogą tworzyć nieskończoną przestrzeń 3D, wykorzystując kompaktowe przechowywanie oraz szybki dostęp do danych, podczas przetwarzania sceny. Z filtrów warto wymienić filtrowanie kompozytowe, symulacje numeryczne, próbkowanie i voxelisation.

W skład narzędzi i biblioteki wchodzi także samodzielna przeglądarka OpenGL oraz natywna integracja Houdini. Houdini jest trójwymiarowym pakietem animacyjnym od Side Effects Software, którego następna wersja będzie posiadała wbudowaną bibliotekę OpenVDB oraz pełny pakiet volume processing nodes.

ŹRÓDŁOopenvdb.org
Poprzedni artykułFirefox Nightly – zaprzestano rozwoju 64 bitowej wersji dla Windows
Następny artykułHugin 2012.0.0
Michał Olber
Interesuję się głównie sprzętem i działaniem jego pod systemami GNU/Linux. Testuję różne dystrybucje i robię recenzje. Interesuję się działaniem sprzętu pod Linuksem, dzięki czemu wiem, jaki zestaw komputerowy wybierać :)

4 KOMENTARZE

  1. Heh.. to sie zdziwilem, myslalem, ze animacje sie tworzy w programach graficznych i jest to renderowane i zapisywane do jakiegos filmowego formatu.. a tu prosze, zaprogramowali bajki. Ciekawe czy plik koncowy musialbyc wykonywalny ;)

    • Animacje tworzy się w programach graficznych, z użyciem różnego rodzaju algorytmów. Tutaj masz tylko jedną z możliwych bibliotek, które to wykonują :)

    • Aaa.. myslalem, ze poprostu tej biblioteki sie uzywa tak jak innych bibliotek C / C++ i programuje animacje.. piszac kod. Swoja droga czy takie "programowanie" animacji byloby mozliwe, czy procz bilblioteki i "GUI" do niej jeszcze jakies "klocki" sa potrzebne, jakis "engine" czy cos? Czy te slawne "enginey" to wlasnie takie biblioteki?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj