Rynek kart graficznych posiada bardzo dużą ilość produktów do wyboru. Od najbardziej wydajnych dwurdzeniowych konstrukcji, do zintegrowanych w chipsetach i procesorach grafik o wydajności pozwalającej na oglądanie filmów w wysokiej rozdzielczości oraz prostego wyświetlania obrazu 3D. Najbardziej dochodowa część to ta, która posiada ceny akceptowalne dla większości zwykłych zjadaczy chleba. W przedziale 150 – 600 zł możemy nabyć produkt, który pozwala całkiem komfortowo grać w większość gier w rozdzielczości Full HD.
Dzięki uprzejmości firmy Gigabyte dzisiejszymi bohaterami recenzji są dwie karty graficzne: Gigabyte GeForce GTS 450, Gigabyte GeForce GTX 550Ti. Do zestawienia dodaliśmy także redakcyjny model Gigabyte GeForce 9600GT.
Zawartość, specyfikacja
Gigabyte GeForce GV-N96TZL-512I
Gigabyte GeForce 9600GT posiada układ graficzny G94-300, zbudowany z 505 mln tranzystorów i został wyprodukowany przy użyciu 65nm procesu technologicznego. Sam rdzeń jest to zmodyfikowana wersja chipa G92, który zawiera 754 mln tranzystorów i był użyty do produkcji rewolucyjnej karty graficznej GeForce 8800GT. Wydajność GeForce 9600 GT jest porównywalna z GeForce 8800 GT, natomiast sama karta graficzna jest następcą GeForce 8600 GTS.
TDP ustalono na 95W. Grafika obsługuje złącze PCI Express 2.0 i wspiera technologie DirectX 10, OpenGL 2.1, OpenGL 3.3, SLI oraz PureVideo HD.
Poniżej znajduje się pełna specyfikacja:
Rdzenie CUDA | 64 |
Zegar rdzenia | 700 MHz |
Zegar shaderów | 1800 MHz |
ROP | 16 |
Moc obliczeniowa | 312 gigaflopów |
Szybkość wypełniania pikselami | 10,4 Gigapikseli/s |
Szybkość wypełniania teksturami | 20,8 Gigateks./s |
Zegar pamięci | 900 MHz |
Ilość pamięci | 512MB |
Szyna pamięci | 256 bity |
Rodzaj pamięci | GDDR3 |
Przepustowość pamięci | 58 GB/s |
Rozmiar rdzenia | ~238 mm2 |
Liczba tranzystorów | 505 mln |
Konstrukcja z wyglądu prezentuje się znakomicie. Mamy niebieski kolor płytki PCB, srebrno-karmelowy radiator, schludnie wyglądające złącze zasilania 6 pinowego. Do poprawnego działania, wymagane jest posiadanie zasilacza o mocy minimum 350 Wat.
Karta posiada miedziano – aluminiowy radiator Zalmana, który sprawdza się dosyć dobrze. Jedynym minusem jest nieustanny szum, który powstaje podczas pracy. My osobiście zmieniliśmy sobie na większy wentylator, który miał regulowane obroty i był o wiele bardziej cichy. Temperatury w stosunku do fabrycznego Zalmana nie różniły się zbytnio. Chłodzenie zajmuje dwa sloty.
Na śledziu widzimy 3 złącza obrazu: cyfrowe HDMI i DVI-I oraz analogowe D-SUB. Łącznie możemy podłączyć do 2 monitorów oraz posiadać rozdzielczości: cyfrowe – 2560×1600 oraz analogowe – 2048×1536.
Tył karty nie prezentuje niczego szczególnego.
Gigabyte GeForce GV-N450OC-1G
Gigabyte GeForce GTS 450 posiada układ graficzny GF106 wyprodukowany przy użyciu 40nm procesu technologicznego. Jest to nieco ponad połowa rdzenia GF104, czyli układu będącego trzonem karty GeForce GTX 460. Chip GF106 składa się z jednego GPC (Graphic Processing Cluster), w którym wszystkie cztery multiprocesory strumieniowe są w pełni działające. TPD karty ustalono na 106W.
Grafika obsługuje złącze PCI Express 2.0 i wspiera technologie DirectX 11, OpenGL 4.1, SLI, CSAA x32, DPFP 64, CUDA, PhysX.
Poniżej znajduje się pełna specyfikacja:
Rdzenie CUDA | 192 |
Zegar rdzenia | 830 MHz |
GPC | 1 |
PolyMorph Engine | 4 |
ROP | 16 |
Zegar shaderów | 1660 MHz |
Moc obliczeniowa | 601 gigaflopów |
Szybkość wypełniania pikselami | 12,5 Gigapikseli/s |
Szybkość wypełniania teksturami | 25,1 Gigateks./s |
Zegar pamięci | 902 MHz |
Ilość pamięci | 1024MB |
Szyna pamięci | 128 bity |
Rodzaj pamięci | GDDR5 |
Przepustowość pamięci | 57,7 GB/s |
Rozmiar rdzenia | ~240 mm2 |
Liczba tranzystorów | 1170 mln |
Pierwsze wrażenie od razu pozytywne – karta graficzna wygląda naprawdę świetnie. Niebieska płytka drukowana z dużym srebrnym radiatorem, plastikowa czarna osłona o obłych kształtach i naklejka dodają tej konstrukcji swoistego uroku.
Producent zdecydował się na umieszczenie niereferencyjnego chłodzenia o nazwie WindForce 2X, które zajmuje dwa sloty. Jego cechą charakterystyczną są dwa duże 100mm wentylatory i potężny radiator rozciągnięty na całej długości płytki. Dzięki takiemu zabiegowi chłodzone są wszystkie najważniejsze podzespoły.
Z tyłu widzimy jeszcze dwie rurki cieplne, które przekazują ciepło w górne rejony blaszek, gdzie łatwiej jest ono oddawane.
Na śledziu są dwa złącza DVI-I oraz jedno HDMI. Powyżej mamy wylot gorącego powietrza.
Aby zasilić kartę potrzebny jest minimum 400W lub mocniejszy zasilacz z jednym dodatkowym 6-pinowym kablem. Widać również wspomniane wcześniej radiatory na sekcji zasilania.
Gigabyte GeForce GV-N550OC-1GI
Gigabyte GeForce GTX 550Ti posiada układ graficzny GF116 wyprodukowany przy użyciu 40nm procesu technologicznego. W nowym chipie podniesiono taktowanie rdzenia oraz pamięci o 15%, zastosowano także szerszą szynę pamięci, bo aż 192 bitową. Składa się tak samo z jednego GPC (Graphic Processing Cluster), w którym wszystkie cztery multiprocesory strumieniowe są w pełni działające. TDP karty ustalono na poziomie 116W.
Grafika obsługuje złącze PCI Express 2.0 i wspiera technologie DirectX 11, OpenGL 4.1, SLI, CSAA x32, DPFP 64, CUDA, PhysX.
Poniżej znajduje się pełna specyfikacja:
Rdzenie CUDA | 192 |
Zegar rdzenia | 970 MHz |
GPC | 1 |
PolyMorph Engine | 4 |
ROP | 24 |
Zegar shaderów | 1940 MHz |
Moc obliczeniowa | 700 gigaflopów |
Szybkość wypełniania pikselami | 21,6 Gigapikseli/s |
Szybkość wypełniania teksturami | 28,8 Gigateks./s |
Zegar pamięci | 1050 MHz |
Ilość pamięci | 1024MB |
Szyna pamięci | 192 bity |
Rodzaj pamięci | GDDR5 |
Przepustowość pamięci | 99,1 GB/s |
Rozmiar rdzenia | ~238 mm2 |
Liczba tranzystorów | 1170 mln |
Gigabyte zastosowało tutaj swój własny system chłodzenia, który prezentuje się całkiem przyzwoicie. Działa w połączeniu z technologią GIGABYTE Ultra Durable VGA, co zapewnia bardzo wysoką kulturę pracy. Radiator jest sporych rozmiarów, dzięki czemu przykrywa praktycznie całą kartę, a wdmuchiwane powietrze chłodzi najważniejsze elementy. Mimo swojego wyglądu nie jest ani troszkę głośniejszy od standardowych konstrukcji referencyjnych. Chłodzenie zajmuje dwa sloty.
Karta wymaga dodatkowej 6 pinowej wtyczki zasilania oraz zasilacza o mocy co najmniej 400W. Widzimy również radiator na sekcji zasilania, co jest dużym plusem i przedłuży żywotność całego modelu.
Na śledziu znajdziemy mini HDMI oraz dwa złącza DVI-I.
Temperatury i pobór energii
Wszystkie trzy karty graficzne posiadają znakomite chłodzenia. Mimo pełnego obciążenia, potrafią utrzymywać temperaturę poniżej 70 stopni Celsjusza. Jedynie domyślne chłodzenie GeForce 9600GT wydaje nieprzyjemne odgłosy, jednakże wystarczy zamienić zamontowany wiatrak na większy wentylator i już mamy pełną ciszę.
Pobór mocy mierzyliśmy przez około 10 minut pełnego obciążenia całego zestawu oraz w pełnym spoczynku. W spoczynku widzimy podobne wartości, jednakże pod obciążeniem potrafią one się już różnić.
Platforma testowa
Oprogramowanie testowe
W czasie testów pracowaliśmy na systemie Xubuntu 11.10 64 bity, jądrze Linux 3.0.0-22-generic, X.Org Server 1.10.4, sterownikach nVidia Linux Display Driver 295.53, Xfce 4.8.3, GGC 4.6.1 oraz rozdzielczości ekranu 1280×1024. Do testów wykorzystaliśmy pakiet Phoronix Test Suite 3.8 oraz wybrane testy:
- ApiTrace: Badana jest wydajność wywołań OpenGL, które zostały wcześniej nagrane przez APITrace. Są one potem przepuszczane przez sterowniki graficzne i wykonywane na karcie graficznej.
- j2dbench – vector: Sprawdzana jest wydajność grafiki wektorowej z wykorzystaniem potoków Java 2D i sterowników OpenGL
- Lightsmark
- Luxmark – Luxball HDR – low: renderowanie sceny przy pomocy OpenCL, tylko na GPU
- Luxmark – Sala – medium: renderowanie sceny przy pomocy OpenCL, tylko na GPU
- Luxmark – Room – complex: renderowanie sceny przy pomocy OpenCL, tylko na GPU
- Nexuiz – HDR off
- Nexuiz – HDR on
- OpenArena
- qVDPAUtest – MPEG Decoding: dekodowanie filmu z użyciem VDPAU i kodekaMPEG
- qVDPAUtest – H.246 Decoding: dekodowanie filmu z użyciem VDPAU i H.264
- SmallPT GPU – Complex: renderowanie sceny przy pomocy OpenCL, tylko na GPU
- SmallPT GPU – Caustic3: renderowanie sceny przy pomocy OpenCL, tylko na GPU
- SmallPT GPU – Cornell: renderowanie sceny przy pomocy OpenCL, tylko na GPU
- Unigine Heaven
- VDrift
- Xonotix – Low Quality
- Xonotic – Ultra Quality
Podsumowanie
Przetestowaliśmy wszystkie trzy karty graficzne i jesteśmy z nich zadowoleni. Odtwarzanie filmów w wysokiej rozdzielczości nie stanowi problemu. To samo tyczy się większości gier, dostępnych na Linuksa, jak i tych odpalanych przy pomocy Wine, czy przeglądarki internetowej. Wykorzystanie dwóch monitorów, to sama przyjemność. Oprogramowanie bez problemu rozpoznaje podłączone urządzenia i pozwala na ustalenie przestrzeni roboczej.
Gigabyte GeForce 9600GT – 100 zł ~ 170 zł
Karta graficzna, jak na dzisiejsze realia sprawuje się całkiem przyzwoicie. Możemy pograć w różne gry, nie odczuwając zbytniej utraty wydajności. Problem pojawia się w momencie bardziej wymagających nowszych tytułów.
Zalety:
- Wydajne chłodzenie
- Niska temperatura pracy
- Wsparcie CUDA i VDPAU
- Cena adekwatna do oferowanej wydajności
- Dobre wsparcie pod Linuksem
Wady:
- Głośny wiatrak na chłodzeniu
- Nowsze tytuły nie zawsze dają radę
Gigabyte GeForce GTS 450 – 420 zł ~ 500 zł
Pierwsza wersja rdzenia Fermi dla średniozamożnych użytkowników spisała się znakomicie. Możemy grać w najnowsze tytuły, nie tracąc zbytnio na jakości. Oferowane wsparcie OpenCL sprawdzi się znakomicie w aplikacjach to wykorzystujących. Świetne chłodzenie Windforce x2 pozwoli nam obciążyć kartę maksymalnie, a my jej nawet nie usłyszymy.
Zalety:
- Ciche i wydajne chłodzenie Windforce
- Niski pobór mocy w trybie oszczędzania energii
- Dobra wydajność w testach obliczeniowych z OpenCL
- Dobra wydajność w grach
- Dobre wsparcie pod Linuksem
Wady:
- Zbyt wygórowana cena, jak na oferowane możliwości
Gigabyte GeForce GTX 550Ti – 450 zł ~ 525 zł
Udoskonalona wersja Fermi, czyli GF116 pozytywnie nas zaskoczył. Mimo braku chłodzenia Windforce, zamontowany autorski pomysł sprawdził się znakomicie. Wsparcie OpenCL zostało poprawione, w stosunku do GTS 450, tak samo jak i oferowana wydajność w grach.
Zalety:
- Ciche i wydajne chłodzenie
- Niski pobór mocy w trybie oszczędzania energii
- Dobra wydajność w testach obliczeniowych
- Dobra wydajność w grach
- Dobre wsparcie pod Linuksem
Wady:
- Cena powinna być niższa, w stosunku do oferowanej wydajności
Super artykuł, oby takich więcej :)
"Zbyt wygórowana cena, jak na oferowane możliwości"
Coś mi się wydaje, ze nie będzie więcej "uprzejmości firmy Gigabyte":)
PS wiatrak!=wentylator
Od początku korzystania z Linuksa największą bolączką zawsze była kompatybilność z kartą ATI. Nadeszła jednak pora na złożenie PeCeta od zera. Wykorzystałem okazję i szukałem karty NVidii, która spokojnie obsłuży w tamtym czasie najbardziej wymagającą grę wykorzystującą technologię CUDA -trine – wybrałem GTS450. Co mogę powiedzieć o moich doświadczeniach – po pierwsze i najważniejsze – zero pierdologii. Po drugie – dziś bez żadnych problemów pogram sobie w natywnego Trine2, zWINEowanego Burnout Paradise, czy odpalę New Super Mario Bros Wii na emulatorze Dolphin. Po prostu działa i zero problemów.
Trine i Trine2 to świetne gry, ale gram w nie na Windows. Wczoraj odkryłem na Steamie. Jest wersja na Linuksa?
trine 2 released on Humble Store on 4 April 2012, other channels TBD 2012 (oczywiście daty dla linuksa)
A ja się zastanawiam gdzie to wydajne chłodzenie jak wszystkie karty z nvidią na pokładzie przędzej czy później padają właśnie przez brak "prawidłowego" chłodzenia. A w lapkach to już plaga wraz z końcem gwarancji.
PS. skoro test kart graficznych gdzie ATI? …