Graj na Linuksie! Zapraszamy na serwery gier OSWorld.pl

53
4545
Steam dla Linuksa
Steam dla Linuksa

Specjalnie dla czytelników OSWorld.pl uruchomiliśmy serwer gier multiplayer, z myślą o promowaniu coraz to prężniej rozwijającego się tematu gier na Linuksie. Jak zapewne zauważyliście, na portalu zaczęło pojawiać się coraz więcej nowinek oraz informacji o nowych produkcjach, czy to portowanych czy pisanych od zera z myślą o otwartym systemie Linux.

Steam dla Linuksa

Zdecydowanym liderem w tej kwestii jest Valve który w lutym b.r. udostępnił oficjalnego klienta platformy Steam na Linuksa, zapoczątkowując tym samym serię migracji i portowowania dostępnych gier na tą właśnie platformę. Odbiło się to w znaczącym stopniu na procentowym rozkładzie używanych systemów operacyjnych klientów Steam. Redaktorom OSWorld bardzo przypadła do gustu taka kolej rzeczy i zmotywowała do przetestowania kilku popularnych tytułów ;)

Na obecną chwilę aktywne są następujące serwery:

Team Fortress 2

team-fortress-2

Adres: tf2.osworld.pl
Port : 27005, 27015 TCP/UDP (domyślne)

Xonotic

Xonotic - banner

Adres: xonotic.osworld.pl
Port : 26000 UDP (domyślne)

Red Eclipse

Red Eclipse - banner

Adres: redeclipse.osworld.pl
Port : 28801, 28802 UDP (domyślne)

Są one dostępne 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. W przypadku planowanych prac lub niedostępności będziemy zamieszczać stosowne komunikaty na przygotowanej w tym celu podstronie. Tam również znajdziecie poradniki, jak zainstalować wspierane przez nas gry na Linuksie.

Poprzedni artykułpiLarian – stylowa obudowa dla RPi
Następny artykułRed Hat Storage 2.0 Update 4

53 KOMENTARZE

  1. W TF2 zagram bardzo chętnie.
    Potrzebuje ktoś medyka lub inżyniera ?

    Jestem w miarę dobrym medykiem (często mam 2-4 miejsce jako medyk na PL serwerach), trochę gorszy jako inżynier.

  2. Ha! Dodaję wasze serwery do ulubionych – tak TF2 jak i Xonotic!!!
    Super inicjatywa – mam nadzieję, że będzie można skopać tyłki niektórym czytelnikom bardziej…. bezpośrednio.
    Może jakiś mini-monitor na stronie umieścicie? Żeby było widać ilu jest aktualnie graczy (do TF2, niestety, potrzeba przynajmniej sześciu, żeby gra jako tako miała sens).

    Tak trzymać!

  3. Dziwne że sterowniki do intela pod wndows pozwalają mi grać na moim laptopie w CS Source, a zakupiony niedawno CS pod linuksa mówi mi że się nie uruchomi bo mam g..wnianą grafikę.

    • Mógłbyś być trochę bardziej precyzyjny, panie Michale Olberze, bo takimi wypowiedziami tylko szkodzisz Linuksowi.
      1. Source pod Windows używa Direct3D 9 (Odpowiednik OpenGL 2)
      2. Source pod Linuksem używa paru ficzerów z OpenGL 3 (~Direct3D 10), żeby działać wydajniej
      3. Wsparcie dla OpenGL jest słabsze tylko w przypadku Intela, bo po Linuksem wspiera się na otwartej Mesie. Własnościowe sterowniki Nvidiii i AMD wspierają OpenGL tak samo pod Windows i Linuksem (jedynie Mac jest pokrzywdzony), bo kod sterownika jest niemal ten sam.
      4. Jeśli ma się Intela sprzętowo zdolnego (pewnie>=HD2000) do wsparcia OpenGL3/D3D10, to warto sprawdzić co ma xorg-edgers albo oibaf do zaoferowania. Intel cały czas wnosi poprawki.

    • Nie szkodzę, bo czytałem wypowiedzi na forum Steam, gdzie ludzie mówili, że mając dajmy na to Core i7-2xxx z IGP pod Windows wszystko śmigało, natomiast pod Linuksem już były problemy i wielu osobom, po prostu gra się albo nie uruchamiała, albo wyskakiwał komunikat, że sprzęt jest za słaby.
      Co do nVidii to sterowniki pod Linuksem są słabsze, o czym pisaliśmy w naszym teście: https://osworld.pl/artykuly/sli-i-multi-gpu-pod-li
      i gdzie SLI pod Linuksem posiada wydajność co najwyżej pojedynczej grafiki pod Windows.
      O AMD nie chcę na razie nic pisać, bo dopiero przeprowadzam testy i będzie to wkrótce opisane obszerniej.

    • Nie są słabsze, tylko overclocking nie działa, o czym wspominałem wtedy. Co zresztą sam przyznałeś
      "Pod Linuksem pokazywało maksymalnie 750 MHz na każdy rdzeń i nie mogłem tego zmienić. "

      Implementacja OpenGL jest taka sama.

    • @Michał Olber: Intel pod Windowsem ma dobre zamknięte sterowniki i pod linuksem otwarte przy tamtych z Windowsa to kpina i nie ma co porównywać (wydajność, zgodność ze standardem, obsługa rozszerzeń, czy obsługiwana wersja core OpenGL).

      Co do Nvidii się bardzo mylisz, bo sterowniki pod Windowsem OpenGL są te same co pod Linuksem (sterowniki współdzielą kod dotyczący OpenGL – podobnie jak u AMD zresztą). Ja w testach OpenGL mogę jedynie powiedzieć, że na Linuksie mam średnio kilka ms mniej na klatkę (większa wydajność), ale to za sprawą jądra Linuksa i kodu dla CPU, nie sterownika do GPU.

      Za to robiąc testy aplikacji można źle je zinterpretować. Rozumiem, że robiłeś testy i wychodziło, że gra działa wolniej na linuksie, ale już nie patrzyłeś czy to ze względu na sterownik GPU, czy na to, że implementacja kodu dla CPU dla Linuska leży (może nawet w używanych bibliotekach) co robi dodatkowe ms i ten spadek wydajności? Użyłeś jakiegoś debuggera OpenGL, aby mówić takie kategoryczne oceny.

    • Ale o czym ty gadasz? Po co mi debugger, skoro test miał sprawdzić wydajność pod Linuksem i Windowsem tych samych aplikacji z najnowszymi działającymi sterownikami. Użyłem specjalnie do tego Unigine Heaven z OpenGL i resztą takich samych ustawień. Wynik jasno i dobitnie potwierdził, że sterowniki pod Linuksa są gorszej jakości w kilku punktach, a w innych działają lepiej. Nie wiem, czemu wy tak bardzo nie chcecie tego przyjąć do wiadomości, że jest jak jest i jeżeli Linux szybko nie zmieni programu do wyświetlania obrazu na ekranie, to nadal będzie gorzej, aniżeli pod Windows.

      Co do Intela, to nie zmieniam zdania, iż nadal jest gorsza jakość pod Linuksem, aniżeli pod Windows. I mówię tutaj o procesorach Core 2 i 3 generacji. Do tej pory są ciągłe problemy ze zrobieniem odpowiedniego zarządzania energią, a dodatkowo brak jest wielu opcji z Windows, choćby cyfrowej głębi.

    • Ten Twój test potwierdził tylko, że pod Linuksem Unigine Heaven, działa wolniej… nie zbadałeś jednak dlaczego – i nie jest to wina sterowników. Bez zbadania co jest przyczyną w debuggerach/profilerach wiesz tylko że działa wolniej… tak jak na podstawie informacji nie widzę słońca, stwierdził że jest noc, a inne możliwości wolał (obserwacja z kopalni, jest zachmurzone niebo…). Zbadaleś jedynie, ze działa wolniej, a nie masz pojęcia czy przez sterowniki, czy implementacje silnika fizyki, czy implementacje jakiejś biblioteki, czy nawet użycie innego kompilatora generującego inny kod dla CPU (i jeszcze wiele innych rzeczy mogą wpływać na wydajność przy tych samych ustawieniach. Bez większego badania przyczyn nic nie wiesz… to co robisz to wróżenie. Dalej widać albo ignorancję (Xy maja znikomy narzut przy pelnoekranowej grze… albo testujesz przy włączonych kompozycjach pulpitu wykorzystując opengl … tu po prostu zrzucasz swój błąd lub zaprojektowanie kompozycji w X na barki sterowników które nic z błędem wspólnego nie maja.

      Co do intela to dobrze ze zdania nie zmieniasz bo ich stery otwarte są do dupy.
      Dowiedzialbym się jednak chętnie co masz na myśli przez "cyfrowa głębię".

    • Cyfrowa głębia u Intela, Głębia koloru u nVidia i AMD, czyli polepszenie softwarowe aktualnie wyświetlanych kolorów. Domyślnie przy słabszych monitorach kolory są jakby blade i szarawe, a ta opcja robi je bardziej żywe.

    • Prosiłbym Cię o to, żebyś wyrażał się precyzyjniej. Głębia w przypadku kart graficznych kojarzy się z depth bufforami, a zaraz później z głębią koloru – w obu przypadach Intel nie różni się od konkurencji (8 bit per color i standardowe formaty depth bufora zdefiniowane przez OpenGL).

      Może chodzi Ci o przestrzeń barwną? Standardowo z tego co pamiętam to jest ograniczona i musisz sobie przełączyć sam (za pomocą intel_reg_write z intel gpu tools). Ale to nie same sterowniki są złe (w tym wypadku – ogólnie są bardzo złe), tylko toole do nich.

      Jeśli pisałeś o czymś innym to musisz uściślić.

    • Bo tylko nVidia dba o klientów linuksowych i daje porządne sterowniki. Resztę producentów olej, jeśli chcesz sobie pograć na Linuksie.

    • Ja bezproblemowo gram na Intelu ;-) Układ HD 3000 ;-) NVidia i Intel – dla mnie te dwie firmy mają najlepsze sterowniki, choć cuda ze sterownikami NVidii też widziałem, jednak jakieś wpadki każdemu się zdarzają. Niemniej zaznaczyć trzeba, że NVidia to karty w zasadzie dedykowane, Intel – integry, więc raczej żaden Pro-Gracz nie spojrzy na takie rozwiązanie, jeśli lubi grać i być zawsze sprzętowo na topie.

    • Na Linuksie jest niestety zatrzęsienie sieciowych strzelanek na id Tech 3, teraz jeszcze słynne CS i TF2 na Steamie. Raz na jakiś czas można pograć sobie w taką grę, jednak dla mnie również to taka zabawa na 10 minut, potem wieje nudą taki multi – lubię w tej materii mocne FPS single-player w stylu pierwszego Unreal, Half-Life, Deus Ex, ale takich mało na Linuksie, zdominowały ten segment właśnie klony klonów na silniku Quake III. Co nie oznacza, że na Linuksie nie ma bardziej ambitnych gier, bo jest masa – tyle, że nie zawsze mają multiplayer :-)

    • Miałem na myśli wybór gier przez OSWorld.pl. Bo inne gry multiplayer też są. Tylko trzeba o nich wiedzieć. King Arthur’s Gold. Subvein. McDroid. Zero Ballistics. OpenLieroX. CS2D. Ups, w sumie też strzelanki/gry akcji, ale nie first-person :)

      Faktycznie ciężko wybrać nie-strzelankę jeśli chce się hostować serwer dedykowany (majnkraft majnkraft!). Cała reszta, strategie, samochodówki itd. zazwyczaj działają w systemie: host jest graczem.

    • Wybraliśmy takie gry w jakie graliśmy w ramach Lan Party (wątek na forum). Na takie gry było zapotrzebowanie i tyle. Jak są chętni na inne gry to proszę śmiało pisać. Serwery się znajdą. Byleby ktoś tym zarządzał.

    • 6 ludzi online bylo czy byles sam?:) Jak bedzie stale gralo 6 graczy to i admini zwieksza ilosc do tylu ile trzeba…. :|

    • Niestety wciąż jest cały czas tryb MVM, więc nadal tylko 6 slotów. Próbowałem wczoraj i wszedłem, ale co to za zabawa w 6 osób (do tego nikogo z OSWORLD).

    • Odpowiem jeszcze raz z IntenseDebate, żeby mieć wgląd na dyskusję.

      Jak ktoś chce mi odpowiadać, niech odpowiada na ten komentarz.

    • niestety tyle narzuca silnik source, jeśli chodzi o tryb MvM (maszyny kontra gracze), nie da się nic z tym zrobić :|

      Wszystko zależy jaki tryb rozgrywki jest aktualnie na serwerze, jeśli jest to arena/ctf/pl/cokolwiek innego niż MvM to wpuszczamy 32 osoby

      Możemy wyłączyć tryb MvM jeśli sprawia to kłopot tym którzy chcą się zalogować

    • Właśnie grałem w TF2 pierwszy raz w trybie MvM – i jest spoko dla poniżej 7 graczy!
      Proponuję zostawić najwyżej możliwość zmiany mapy przez użytkowników (przez głosowanie), to jak już będzie komplet, to można będzie się przenieść na normalne mapy i w ten sposób automagicznie zwiększyć liczbę slotów z 6 do 32.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj