Kilka dni temu Khronos Group oficjalnie przedstawiło światu 3 ważne specyfikacje: Vulkan, SPIR-V oraz OpenCL 2.1. Wszystko odbyło się podczas międzynarodowych targów Game Developers Conference 2015, gdzie zebrało się największe grono deweloperów z całego świata. Dzisiaj możemy już oglądać bezpośrednio film z prezentacji, a także przejrzeć slajdy z prezentacji interfejsy Vulkan i OpenCL 2.1.
Fajnie zapowiada się wsparcie dla Vulkan przez otwarte sterowniki. Valve zrobił otwarte sterowniki Vulkan dla GPU Intela i w tym roku je udostępni (co za tym idzie szybko dostaną wsparcie też inne otwarte sterowniki)
Jak wygląda działanie tych sterowników we wczesnej wersji można zobaczyć tu https://www.youtube.com/watch?v=0Hth4u65zfc
Ech spełniają się marzenia o czasach gdy będą dobre sterowniki zarówno otwarte i zamknięte, pisać się będzie program ze specyfikacją, a nie testować każdą pierdołę wszędzie bo różne sterowniki w innych miejscach się wywalają
Oby, oby.
Nie martw się. Jest wiele miejsc w których ideologiczne podejście społeczności może zrypać nawet najlepsze API. Od kiepskich struktur danych po mało optymalny kod i dziwaczne middleware.
Linus jest niestety tylko jeden i zajmuje się jednym projektem.
No właśnie nie bardzo może. Vulkan nie pozostawia wiele sterownikom do roboty. Uniemożliwia zrobienie wymagania dla GEM czy KMS… bo jak może wymagać GEM do zarządzania pamięcią GPU, pamięcią sterowników czy zarządzaniem wykonania Command Bufforów… gdy zarządzaniem alokacją pamięci GPU zajmuje się bezpośrednio program/gra, Vulkan pozwala wybrać czy sterowniki używają systemowego alokatora pamięci, czy napisanego przez twórcę gry/aplikacji, a całe zarządzanie wykonaniem zostało przeniesione do aplikacji.
Vulkan jest tak zrobiony, że sterowników prawie nie ma, a to co zostało to jest tak zabezpieczone, aby nie udało się tego zepsuć ;p.