Centrum Technologiczne Intela ds Wolnego Oprogramowania od jakiegoś czasu pracowało nad stosem grafiki open source na Linuksa w postaci kompilatora cieniowania GLSL2, w celu jego włączenia do głównego kodu Mesa. Od niedawna założenia te zostały spełnione i w wydaniu Mesa 7.9 zaplanowanym na koniec tego kwartału, będziemy mogli cieszyć się nowym kompilatorem Języka Cieniowania GL (GL Shading Language), który zastąpi obecnie używany.
Kompilator Intela GLSL2 jest w stanie wspierać aktualne i nowsze wersje Języka Cieniowania GL (jak GLSL dla OpenGL 3.x/4.x), potrafi być szybszy, pracować z nie intelowskimi sterownikami oraz wyłapywać mnóstwo błędów Mesa. Nadal jest kilka niedoskonałości w kompilatorze, ale powinny one zostać szybko usunięte do czasu wydania Mesa 7.9.
Włączenie kodu GLSL2 dodało ponad 85.000 linii kodu do głównej linii Mesa.
[…] czas można było ukończyć sterowniki, które zostałyby włączone do tego wydania razem z nowym kompilatorem GLSL, jako kwartalna […]