Nie tak dawno powstał fork dobrze znanego wszystkim pakietu biurowego OpenOffice, dzięki czemu udało się dość krótkim czasie wprowadzić sporo nowości do LibreOffice. W krótkim czasie pojawiła się pierwsza i druga aktualizacja, które poprawiały sporo błędów. Autorzy zdecydowali także o przyspieszeniu prac nad wydawaniem kolejnych wersji.
LibreOffice jest wydawany na wiele systemów, z czego na Windows i Mac OS X istnieją dość dobre paczki instalacyjne, dzięki czemu bez problemu zainstalujemy pakiet. Gorzej jest natomiast pod dystrybucjami Linuksa. Tutaj już trzeba się chwilkę pomęczyć, abyśmy mogli zainstalować wszystkie potrzebne funkcje, które od razu mamy dostępne pod Windows. Aby ułatwić ten proces postanowiłem opisać, jak to zrobić pod Ubuntu 10.10.
Instalacja
Pierwszą czynnością jest dodanie odpowiednich repozytoriów. Wykonujemy to poprzez uruchomienie Centrum Oprogramowania Ubuntu, gdzie następnie przechodzimy do Edycja-> Źródła Oprogramowania -> Inne Oprogramowanie. W międzyczasie zostaniemy poproszenie o podanie hasła administratora, które wpisujemy i zatwierdzamy.


ppa:libreoffice/ppa
po czym zatwierdzamy. Program uaktualni nam repozytoria, dzięki czemu po przejściu do głównego okna COU i wpisaniu w pole wyszukiwania frazy LibreOffice ukażą się nam posiadane przez nas pakiety.

libreoffice libreoffice-gnome libreoffice-l10n-pl myspell-dictionary-pl libreoffice-help-pl
libreoffice-gcj libreoffice-filter-binfilter libreoffice-officebean
libreoffice-style-hicontrast libreoffice-style-tango libreoffice-style-crystal libreoffice-style-oxygen bsh kde-icons-crystal crystalcursors tango-icon-theme
pstoedit
Warto w tym momencie skorzystać z pomocy terminala, aby ułatwić sobie owe czynności. Nie musimy również martwić się o stary pakiet OpenOffice, zostanie on automatycznie usunięty podczas instalacji LibreOffice.
Konfiguracja
Po zainstalowaniu warto wykonać kilka poniższych czynności, które ułatwią i usprawnią korzystanie z LibreOffice:
- Zarezerwowanie dla pakietu 256 MB RAM. Dzięki temu pakiet będzie działał szybciej.
- Wyłączenie Javy o ile nie korzystamy z dodatków, które ją wykorzystują. Przyspieszy to zarówno uruchamianie, jak i responsywność całej aplikacji.
- Zmiana czasu automatycznego zapisu. Pozwoli to na mniejsze utraty danych w przypadku awarii systemu lub pakietu biurowego. Jednakże zalecana jest ostrożność, aby czasem nie zniszczyć efektów naszej pracy.
- Dodanie dodatkowych czcionek do naszego systemu. Na stronie możemy znaleźć dość pokaźną ilość czcionek polskiego pochodzenia, wydanych na licencji GPL z możliwością wykorzystania komercyjnego. My zamieszczamy paczkę najciekawszych z nich.