Mesa 10.0 z obsługą OpenGL 3.2, OpenGL 3.3, OpenCL ICD i DRI3

10
1837
GNU - logo
GNU - logo

Ian Romanick ogłosił wydanie Mesa 10.0, biblioteki funkcji graficznych, która jest wolną implementacją specyfikacji OpenGL na systemy Linux. Pojawiło się pełne wsparcie specyfikacji OpenGL 3.2 i OpenGL 3.3, która jest obsługiwana przez jądro Mesa i sterownik Intel DRI. Sterownik Intela wspiera OpenGL 3.3 w procesorach Haswell i Ivy Bridge. Sterownik Nouveau potrafi obsłużyć jedynie OpenGL 3.1, natomiast sterownik RadeonSI Gallium3D posiada tylko OpenGL 3.2. LLVMpipe jest ograniczona jedynie do oficjalnego OpenGL 2.1, jednakże deweloperzy szykują specjalną łatkę, która pozwoli obsługiwać OpenGL 3.0 – 3.1.

  • Pojawiła się obsługa nowych rozszerzeń OpenGL 4.0, jednakże daleko jeszcze do obsługi wszystkich specyfikacji czwartej serii.
  • Udoskonalono wsparcie dla systemu Haiku OS. Kilka ulepszeń dodane także dla systemów BSD: FreeBSD, OpenBSD i DragonFlyBSD, które zaczęły wspierać nowsze karty Radeon oraz sterowniki Intela
  • Sporo optymalizacji dokonano w kwestii wydajności OpenGL. Sterowniki graficzne Intel Haswell są o wiele szybsze, ale nadal gorsze od tych spod Windows. Sterowniki R600 Gallium3D są tak samo szybkie, jak AMD Catalyst, natomiast dużo pracy zostało jeszcze w sterownikach RadeonSI Gallium3D, które trzeba dopracować pod względem obsługi Radeonów HD 7000 i nowszych kart. Sterowniki Nouveau raz zaskakują, a drugim razem porażają swoją wydajnością.
  • Dodano wsparcie dla OpenCL ICD w Gallium3D „Clover” state tracker. Udoskonalono całe OpenCL.
  • Dodano obsługę DRI3 – – Direct Rendering Infrastructure 3. Umożliwia to korzystanie ze wspieranego sterownika X.Org (aktualnie tylko xf86-video-intel) w jeszcze nie wydanym X.Org Server 1.15 i innych komponentach X.Org dla Direct Rendering Infrastructure 3.
  • Pojawiło się stare oryginalne rozszerzenie GLX, aby uszczęśliwić niektórych deweloperów Linuksa. Owe rozszerzenie udostępnia informacje dla silników gier, o systemie i karcie graficznej, znacznie łatwiej i przejrzyście
  • Sporo optymalizacji i poprawek dla gier, oferowanych przez platformę Steam, m.in. dla silnika Source Engine.
  • Udoskonalono sterownik Freedreno Gallium3D
Poprzedni artykułElektroPrzewodnik numer 20: Odcinek specjalny
Następny artykułLinux Mint 16 z Cinnamon 2.0 i MATE 1.6
Michał Olber
Interesuję się głównie sprzętem i działaniem jego pod systemami GNU/Linux. Testuję różne dystrybucje i robię recenzje. Interesuję się działaniem sprzętu pod Linuksem, dzięki czemu wiem, jaki zestaw komputerowy wybierać :)

10 KOMENTARZE

    • Sterowniki Intela są porównywalne w wydajności z Windows. Dostały kopa szczególnie po tym, jak Valve zaczęło wchodzić ze Steam (ale może to przypadek i zbieg w czasie, sterowniki cały czas są poprawiane i pamiętam szok, że za czasów Fedory 16 kupiłem grę Amnesia i klatkowała, a na F17 już była nowsza Mesa i sterownik, na których gra działała już jak żyletka, Intel HD2500).

      Sterowniki AMD (do dawnych i obecnych kart graficznych) to taka nierówna sprawa. Niby mówi się, że wydajnością są już takie same lub podobne, ale jednak nadal często gry się wykładają/posiadają artefakty/działają dobrze bądź z mniejszą wydajnością/gdzieś powodują piekarnik w laptopie. Nim się przeprowadziłem w inne miejsce miałem stacjonarkę, która obecnie jest u moich rodziców, jest tam ATi X1250 na RS690 bodaj. Ostatnio dopiero byłem w szoku, bo dało się pograć w Tux Kart jeśli dobrze piszę, ale i tak tekstury lubiły znikać i te klatki spadać, więc od 2009 jak wrzucili układ do legacy, grafika nie odzyskała sprawności z własnościówek (gdzie pogrywałem w DOOM3 na High/Ultra detalach). W poprzednim lapku miałem Radeona Mobile 7500 z 2003r, na którym nigdy nie mogłem zagrać w coś więcej jak kółko i krzyżyk ze względu na sterowniki (a pod Windows grałem w wiele gier, gdzie aż byłem zaskoczony jak dobrze ta karta ciągnie ciężkie gry pokroju Half-Life2, aż mój znajomy żartował czasem, czy ja na pewno mam tego Radka w lapku a nie coś innego).

    • Sytuacja Radeona 7500 była trochę inna niż obecnych układów. Sterowniki napisali ludzie od DRI korzystając z dokumentacji udostępnionej przez ATI pod NDA. Dostęp do wiedzy był ograniczony, to i sterowniki musiały kuleć. Miałem desktopowego 7500 to w RTCW można było swobodnie pograć, ale w UT2k3 już nie.
      Potem ATI w ogóle przestało wydawać dokumentację i wprowadziło FGLRX. Dopiero od niedawna mamy piękne czasy, gdy dokumentacją zarówno dla AMD i Intela jest wystarczająco szczegółowa i dostępna dla ogółu. W przypadku nowszych układów (serie HD obu firm) przyrosty wydajności w ciągu ostatniego roku były ogromne. A to jeszcze nie koniec;)

  1. Sterowniki r600g i radeonsi obsługują jak narazie tylko opengl 3.1. Do opengl 3.2 brakuje im obsługi rozszerzenia geometry shaders.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj