Ian Romanick ogłosił wydanie Mesa 8.0 – deweloperskiej wersji biblioteki funkcji graficznych, która jest implementacją OpenGL do renderowania trójwymiarowej grafiki na różnych platformach. Nowa wersja dodaje pełną implementację API biblioteki OpenGL 3.0, jednakże wersja zgłaszana przez glGetString(GL_VERSION), zależy od użytego sterownika. Niektóre sterowniki nie wspierają wszystkich cech, dostępnych w OpenGL 3.0.
Nowości:
- GL_ARB_ES2_compatibility (r300g, r600g)
- GL_ARB_depth_buffer_float (r600g)
- GL_ARB_vertex_type_2_10_10_10_rev (r600g)
- GL_ARB_texture_storage (sterowniki Gallium i swrast)
- GL_EXT_packed_float (i965)
- GL_EXT_texture_array (r600g, i965)
- GL_EXT_texture_shared_exponent (i965)
- GL_NV_fog_distance (wszystkie sterowniki Gallium, klasyczne Nouveau)
- GL_NV_primitive_restart (r600g)
- GL_OES_EGL_image_external (sterowniki Gallium)
- GL_OES_compressed_ETC1_RGB8_texture (softpipe, llvmpipe)
- ARB_texture_rgb10_a2ui (softpipe, r600g)
- Wiele aktualizacja dla sterownika VMware svga Gallium
Zmiany:
- Usunięto wszystkie sterowniki DRI, które nie wspierały DRI2. Szczególnie usunięto i810, mach64, mga, r128, savage, sis, tdfx, i unichrome
- Usunięto wsparcie dla BeOS
- Ulepszono obsługę kart Nvidii z rodziny Fermi
- Dodano wstępną obsługę IGP w procesorach Ivy Bridge
- Usunięto przestarzałe i nierozwijane sterowniki Windows „gldirect” i „ICD”
- Usunięto sterownik programowy linux-fbdev
- Usunięto wszystkie pozostałości wsparcia palety tekstur. Zgodnie z wymaganiami pulpitu OpenGL, dane GL_COLOR_INDEX mogą być nadal ładowane do kolorowych tekstur. Jednakże dane te nie mogą być przechowywane wewnętrznie jako indeks barw
- Usunięto wsparcie dla rozszerzenia GL_APPLE_client_storage
- Usunięto wsparcie dla klasycznych sterowników Mesa r300 i r600, które zostały zastąpione przez sterowniki Gallium dla tego sprzętu
- Usunięto nierozwijane sterowniki Gallium i965, cell i failover, które posiadały sporo błędów i nikt się nimi nie zajmował
Nie do konca rozumiem czym jest ta mesa.. robi softwareowo to co normalnie karty nvidii hardwarowo za pomoca swoich driverow?
Mesa 3D to Otwarto Źródłowa implementacja OpenGL.
Przecież OpenGL jest otwartoźródłowy…
Kiedyś OpenGL nie był otwartoźródłowy :)
OpenGL praktycznie od zawsze jest otwartą *specyfikacją* i *standardem*.
Natomiast chyba tylko Mesa jest jego otwartoźródłową *implementacją*.
Inne zamknięte implementacje znajdują się na przykład w sterownikach graficznych.
OpenGL nigdy nie był otwarto źródłowy – OpenGL to otwarta specyfikacja i nie masz tam żadnych źródeł. Praktycznie wszystkie implementacje OpenGL mają zamknięte źródła (Nvidia, AMD, Via, ARM, Apple, PowerVR, Qualcomm, Microsoft… mają tylko zamknięte implementacje OpenGL – Mesa jest jedną z bardzo nielicznych otwartych implementacji (inne które znam to branche Mesy)).
No bo oba są. W czym problem?
W końcu :) Trzeba sprawdzić wydajność r600g .
[…] Romanick ogłosił wydanie Mesa 8.0.1, która dodaje kilka zmian oraz naprawia znalezione błędy. Mesa 8.0 wprowadza pełną implementację API biblioteki OpenGL 3.0. Mesa jest deweloperską wersją […]
[…] Romanick ogłosił wydanie Mesa 8.0.2, która dodaje kilka zmian oraz naprawia znalezione błędy. Mesa 8.0 wprowadza pełną implementację API biblioteki OpenGL 3.0. Mesa jest deweloperską wersją […]
[…] Romanick ogłosił wydanie Mesa 8.0.4, która dodaje kilka zmian oraz naprawia znalezione błędy. Mesa 8.0 wprowadza pełną implementację API biblioteki OpenGL 3.0. Mesa jest deweloperską wersją […]
[…] Boll ogłosił wydanie Mesa 8.0.5, która dodaje kilka zmian oraz naprawia znalezione błędy. Mesa 8.0 posiada implementację API OpenGL 3.0. Znalazłeś błąd w newsie? Kliknij i zgłoś go […]
[…] Boll ogłosił wydanie Mesa 8.0.5, która dodaje kilka zmian oraz naprawia znalezione błędy. Mesa 8.0 posiada implementację API OpenGL […]