Wydano Mono 2.10. Jest to projekt FLOSS prowadzony przez Novella (wcześniej Ximian) mający na celu stworzenie narzędzi kompatybilnych z Microsoft .NET. Najnowsza wersja to efekt trzech miesięcy ciężkiej pracy zespołu Miguela de Icaza. Pojawiła się własna wersja backendu kompilatora C#, która oprócz backendu System.Reflection.Emit
, używa nowego backendu do generowania kodu stworzonego na bazie biblioteki IKVM.Reflection.
Dodano wsparcie dla technologii Google Native Client. Jej zadaniem jest zapewnienie dostępu aplikacjom sieciowym do pełnej mocy procesora klienckiego, oferując przy tym niezależność przeglądarek internetowych, systemów operacyjnych oraz pełne bezpieczeństwo.
Wprowadzono nowy silnik profili, interaktywną konsolę C#, ulepszono równoległe frameworki, usprawniono SGen Garbage Collector,szybszy stos socketów, ujednolicono wsparcie czasu pracy MonoTouch/MonoDroid, kompilator VisualBasic może od teraz kompilować zarówno profile 2.0, jak i 4.0. Programiści usprawnili wsparcie Mono OS X oraz API bazy danych WebMatrix.Data. Natomiast F#, IronRuby i IronPython są od teraz włączane do pakietów instalacyjnych dla Linuksa.
Na koniec warto wspomnieć o możliwości uruchamiania skryptów języka C# przy użyciu C# REPL w systemach uniksowych, wsparciu ASP.NET MVC3, Razor i WebPages,
Zespół Mono pracuje już nad wersją Mono 3.0, która będzie posiadała status Long Term Supported.