nVidia ogłosiła wydanie nVidia Linux Display Driver 304.32, dla systemów Linux. Najważniejszą zmianą jest załatanie krytycznej luki, odkrytej w poprzednim tygodniu przez Dave Airlie, dewelopera jądra Linux i X.Org Servera. Wszystkie wcześniejsze wersje są póki co podatne na problemy. Dodatkowo nowa wersja blokuje dostęp do przestrzeni użytkownika, kilku rejestrom GPU, które mogły zostać wykorzystane w podobny sposób. Na oficjalnej stronie nVidia nadal dostępna jest jedynie stara wersja sterowników, jednakże w tym tygodniu należy się spodziewać poprawionej wersji.
A jednak. Dobra robota NVidia, nie olała Linuksa. Tak trzymać.
Dodatkowo Nvidia wydała sterownik 304.15.00.02 ze wsparciem dla dziś wydanego OpenGL 4.3 http://www.nvidia.com/content/devzone/opengl-driv…
szybcy są, na wsparcie otwartych sterowników poczekamy jeszcze przynajmniej kilka lat…
Bez dostępu do dokumentacji, a nvidia nie dostarcza, możesz sobie czekać ;) Otwarte stery do kart nvidii to inżynieria wsteczna.
Niech się lepiej biorą za obsługę Optimusa bo (przy ewentualnym sukcesie Steama) AMD które wspiera hybrydy i pomaga przy otwartych sterach im zwyczajnie odpłynie.
A co to ma do rzeczy czy udostępniają czy nie? Otwarte sterowniki niezależnie od firmy nie nadają się do użytku, stery AMD i Intela (dla kart sprzętowo potrafiących obsługiwać OpenGL 4.3) otwarte to dalej OpenGL 2.1, a i to 2.1 jest tylko teoretyczne, bo nie jest nawet bliskie standardowi OpenGL.
AMD ma gorsze zamknięte sterowniki (gorsze wsparcie dla wielu elementów OpenGL po niezgodności ze specyfikacją), a to, że daje dokumentacje nic nie oznacza (tzn. dla Stallmana pewnie wiele, ale dla normalnych użytkowników czy graczy liczy się działanie sterownika, a nie polityka).
Chyba dawno nie aktualizowałeś informacji. AMD wspiera w zamkniętych sterownikach OpenGL 4.2, natomiast Intel posiada wsparcie dla OpenGL 3.0 w Mesa 8.0.
W zamkniętych AMD jak najbardziej wspiera 4.2 i zapewne zaraz wyda 4.3, ale butcher pisał o otwartych. Jednak co do Mesa 8.0 to u mnie na Intel HD Graphics 3000 dalej mesa oświadcza, że to 2.1, a jedynie jest dostępna część rozszerzeń z wyższych wersji OpenGL… która jednak działa zupełnie inaczej niż przewiduje specyfikacja.
Podsumowując Mesa 8.0 teoretycznie wspiera 3.x, ale sterowniki jeszcze nie (lub częściowo, ale ta część i tak działa źle).
Chyba ja lepiej wiem o czym pisałem?
Otwarte nvidii rozwijają sie powoli bo nie ma dokumentacji, zaś otwarte stery amd rozwijają się zauważalnie szybciej i działają znośnie.
U mnie intel ma OpenGL 3.
A w ogóle pisałem głównie o zamkniętych amd. One wspierają hybrydy i rozwijają sie szybciej niż kiedys.
A o zachwycie nowym OpenGL powiedz użytkownikom kart nvidia w laptopach. Zapewne się ucieszą ;)
"A w ogóle pisałem głównie o zamkniętych amd. One wspierają hybrydy i rozwijają sie szybciej niż kiedys."
Tak karty AMD wspierają hybrydy i rozwijają się szybciej, ale wsparcie OpenGL dalej ssie mimo, że się zauważalnie poprawia ze sterowników, na sterowniki.
"A o zachwycie nowym OpenGL powiedz użytkownikom kart nvidia w laptopach. Zapewne się ucieszą ;) "
Możesz uściślić o co ci chodzi? Testowałem GL4.2 za pomocą swojego silnika, jak i zestawu testów od innych programistów pod laptopem z mobilnymi fermi pod Linuksem i niczego złego (tzn są nieścisłości ze standardem, ale są znacznie bliżej standardu niż sterowniki AMD).
Otwarte stery w AMD też się rozwijają wolno, mimo że jest dokumentacja.
Nvidia Optimus.
Naczytają się ludzie takich komentarzy jak Twój, a potem lament bo miało być tak pięknie.
Czar Nvidii prysł już dawno. Teraz to tylko odcinanie kuponów od wypracowanej wcześniej dobrej opinii, a konkurencja nie śpi.
Nvidia Optimus to zupełnie inna bajka i Nvidia ssie, że nie wspiera go pod Linuksem i trzeba albo zapomnieć o energooszczędnej karcie intela w 2D, albo korzystać z pół rozwiązań jak VirtualGL z bumblebee.
Jednak wsparcie dla Optimus to jedno, a wsparcie dla OpenGL to drugie i może Ci się to nie podobać, ale faktem jest, ze najbardziej zgodne ze specyfikacją są sterowniki Nvidii (m. in. dla tego część przeglądarek pod Linuksem z WebGL działają tylko z zamkniętymi sterami Nvidii), a stery AMD na pewnych aspektach OpenGL działają inaczej niż powinny lub się zupełnie wywalają. Dla programistów jest problemem również niestabilność, bo o ile kilka miesięcy temu w sterownikach AMD działały binarne shadery i tessellacja tak jak specyfikacja nakazuje co cieszyło, to znowu najnowsze stery potrafią się zupełnie wywalić i mamy regresję.
Sterowniki AMD są coraz lepsze (dziś aż strach sobie przypomnieć co w ich sterownikach OpenGL było kilka lat temu, podczas gdy dziś niewiele odstają od Nvidii), a co do reszty sterowników (nie OpenGL tylko przykładowo Optimus to nie komentuje, bo mnie to nie interesuje – jako programistę OpenGL interesuje mnie tylko ten sterownik)
Czy działa jakiś sposób żeby skorzystać z technologi CUDA pod nvidią w Linuksie? Fajnie by było jak by można przyspieszyć kompilowanie jądra i skorzystać z mocy obliczeniowej karty graficznej.
Niestety na niektórych starszych kartach nadal nie działa konsola. Przełączenie się na nią skutkuje czarnym ekranem, a czasem także wywaleniem się wtedy Xów.
[…] zakończonej instalacji uruchom ponownie komputer. Źródło: nVidia Linux Display Driver 304.32, Install Nvidia Unix Driver 304.32 On Ubuntu 12.10/12.04/Linux Mint […]
[…] wersja to poprawiony błąd, który umożliwiał dostęp do konta root, naprawiony w sterownikach nVidia Linux Display Driver 304.32. Znalazłeś błąd w newsie? Kliknij i zgłoś go używając […]
[…] będzie powiadamiał użytkownika o dostępnych aktualizacjach, X.Org Server 1.12.3, K3b 2.0.2, nVidia Linux Display Driver 304.32, AMD Catalyst 12.6, Calligra 2.5.0 i wiele innych nowych wersji. Przygotowano wszystko do […]