Grupa Khronos zajmująca się OpenGL, wydała specyfikację OpenGL 4.0. Nowa wersja, to aktualizacja GLSL 4.00 dla języka OpenCL Shading pozwala programistom na dostęp do akceleracji ostatniej generacji procesorów graficznych, dzięki czemu zyskuje się lepszą jakoś grafiki, zwiększoną akcelerację oraz bardziej elastyczne programowanie.
Z ciekawszych nowości warto wspomnieć o dwóch nowych etapach cieniowania, umożliwiającym przeniesienie tesselacji na procesor graficzny, co odciąża procesor komputera. Integracja z OpenCL umożliwia przeniesienie większości zadań na kartę graficzną. Oddzielono stan tekstur od danych przez dodanie nowego obiektu zwanego sampler. Dodanie obsługi 64-bitowej precyzji liczb zmiennoprzecinkowych podczas operacji cieniowania, zwiększy dokładność i jakość renderowanego obrazu. Nowe podprocedury dla shaderów ułatwią programowanie, a użycie instancjonowanych shaderów geometrii i tablic pozwoli zwiększyć wydajność.
Wydano również specyfikację OpenGL 3.3, aby udostępnić część funkcji z wersji 4.0 na starszych systemach.
[…] jest to, że kolejne wydania Heaven będą celowały w oficjalne wsparcie tesselacji w API OpenGL 4.0, które ma nastąpić za jakiś czas. Nie jest wiadome, czy wersja 2.1 będzie oferować coś […]
[…] tytuł newsa mówi sam za siebie. Mimo, że OpenGL 3.0 zostało wydane 2.5 roku temu, a OpenGL 4.0 niecałe 1.5 roku temu, znana wszystkim otwarta implementacja OpenGL – Mesa, nadal nie posiada […]
[…] 3.0 Tak, tytuł newsa mówi sam za siebie. Mimo, że OpenGL 3.0 zostało wydane 2.5 roku temu, a OpenGL 4.0 niecałe 1.5 roku temu, znana wszystkim otwarta implementacja OpenGL – Mesa, nadal nie posiada […]
[…] połowie marca Grupa Khronos wydała specyfikację OpenGL 4.0 razem z OpenGL 3.3 (w celu przeniesienia nowości z OGL4 do OGL3, na sprzęt, który nie wspiera […]
[…] OpenGL 4.0 – 11 marca 2010 […]
[…] Test ten sprawdza wydajność teselacji na karcie graficznej. Wspierane są modele: GeForce 400 i wyżej, Radeon HD 5000 i wyżej. Używa biblioteki OpenGL 4.0. […]
[…] się obsługa nowych rozszerzeń OpenGL 4.0, jednakże daleko jeszcze do obsługi wszystkich specyfikacji czwartej […]
[…] Mesa 3D ogłosił zakończenie implementowania standardu OpenGL 4.0, który został wydany pięć lat temu. Jeżeli chodzi o sprzęt obsługujący ten standard to są […]