OpenGL 4.1

8
1981
OpenGL
OpenGL

W połowie marca Grupa Khronos wydała specyfikację OpenGL 4.0 razem z OpenGL 3.3 (w celu przeniesienia nowości z OGL4 do OGL3, na sprzęt, który nie wspiera OpenGL 4.0), ale dzisiaj w SIGGRAPH w Los Angeles ogłosiła wydanie OpenGL 4.1. Nowa wersja dodaje więcej bajerów graficznych do standardu przemysłowego, oraz język GLSL 4.10 – GL Shading Language.

Najważniejsza nowość to pełna kompatybilność z API OpenGL ES 2.0, co pozwoli przenosić aplikację i gry pomiędzy komputerami, a urządzeniami przenośnymi. Ma to o tyle sens, że AMD niedawno wydało sterowniki Catalyst 10.7, które wspierają ową cechę. Dzięki temu sterowniki dla Linuksa wspierają w pełni nową specyfikację na kartach serii Radeon 5000.

Wprowadzono nowe rozszerzenia ARB: powiązanie zdarzeń OpenCL z obiektami synchronizacji OpenGL, możliwość ustawienia wartości szablonu we fragmencie shadera, poprawiono wydajność dla aplikacji WebGL, mechanizm zwrotny. Dodatkowo Khronos wydał rozszerzenia OpenGL 3 w celu przeniesienia jak największej ilość nowych funkcji na sprzęt poprzedniej generacji.

Z reszty zmian warto wspomnieć o zdolności wiązania programów indywidualnie w programowalne sceny, 64 bitowa precyzja geometrii vertex shadera, zwielokrotnione punkty obserwacyjne do renderowania powierzchni oraz możliwość zapisania i ładowanie shaderów z dysku, co pozwoli oszczędzić czas na ich ponowne kompilowanie.

Poprzedni artykułZadaj pytanie L.Torvaldsowi i twórcy C++ Bjarne’owi Stroustrup
Następny artykułCrossOver 9.1 bazuje na Wine 1.2
Michał Olber
Interesuję się głównie sprzętem i działaniem jego pod systemami GNU/Linux. Testuję różne dystrybucje i robię recenzje. Interesuję się działaniem sprzętu pod Linuksem, dzięki czemu wiem, jaki zestaw komputerowy wybierać :)

8 KOMENTARZE

  1. Wiesz, OpenGL 3.1 to była zupełnie nowa wersja tejże biblioteki graficznej. Wersja 3.0 była lekko poprawioną dwójką, za co wielu miała za złe Khronos. Dlatego zdecydowano się zerwać z linią 2 całkowicie i pisać od nowa ;d

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj